user icon

Ricciardo: "Toppers gebaat bij bredere banden"

  • Gepubliceerd op 28 mei 2015 16:31
  • comments 17
  • Door: Rob Veenstra

Red Bull Racing-coureur Daniel Ricciardo denkt dat het voornemen om vanaf 2017 bredere achterbanden te introduceren in de Formule 1 een goede ontwikkeling voor de sport is. Op die manier kunnen de toppers zich weer meer onderscheiden van de doorsnee rijders. Door de toename in mechanische grip wordt er meer van de coureurs gevergd.

Ricciardo: "Mentaal moet je concentratie in opperste staat zijn, dus ik denk dat je een groter verschil tussen de toppers en de rest zult zien. Het geeft meer voldoening. Tenminste, voor de jongens die ermee overweg kunnen. Mechanische grip is het toverbegrip. Dat is het beste omdat je vlak achter een voorligger kan blijven rijden door snelle bochten."

"De rondetijden duikelen omlaag en alles komt veel sneller op je af. Er is veel te winnen aan mechanische grip, wat dat betreft is er nog genoeg ruimte om de huidige bolides te verbeteren. Alleen daarmee kunnen we al seconden van de rondetijden afhalen. Dan hoeven we verder weinig aan de aerodynamica aan te passen."

Reacties (17)

Login om te reageren
  • EricF12

    Posts: 8

    Close racing; Is dat niet wat wij alemaal willen zien? ik hoopte dat ze dat al in 2016 zouden doen.

    • + 4
    • 28 mei 2015 - 17:36
  • winti

    Posts: 1.363

    Perfect. Hier gaat het om. Auto's waarmee geracet kan worden op banen waar je kunt inhalen! Monaco uitgezonderd maar ook dat levert spektakel op.

    • + 2
    • 28 mei 2015 - 17:56
    • Maxravi

      Posts: 116

      Op Monaco hebben we geen brede banden nodig voor spektakel, alleen ene Max Verstappen. 8-)

      • + 0
      • 29 mei 2015 - 21:11
  • Alfie

    Posts: 1.052

    Zegt hij hier nu, dat je alleen een topper kunt zijn als je met mechanische grip om kunt gaan? Nou ik er zo over nadenk...had Vettel (4x wk) nou juist wel of geen goede mechanische grip bij Red Bull?
    Button (1x wk) moest het in zijn wk-jaar sowieso van de aerodynamica hebben. (en ik zeg het maar bij, het is al te erg voor woorden dat ik het er bij moet zetten, dit is niet om te bashen of reacties uit te lokken)

    • + 2
    • 28 mei 2015 - 18:15
    • LimboF1

      Posts: 4.989

      Ik denk dat Ricciardo dan door de mand gaat vallen. Op de technisch moeilijke banen waar het op de coureur aankwam was Vettel altijd sneller vorig jaar.

      • + 1
      • 28 mei 2015 - 18:25
    • Cicero

      Posts: 906

      Als jij als enige betere mechanische grip hebt, dan heb je juist een voordeel.
      Als iedereen het heeft, dan vervalt het voordeel. En dan komt iets waar ik geen verstand van heb: Ricciardo zegt dat je met meer mechanische grip dichter op elkaar kan rijden en met hogere snelheden door de bochten kan. Even basiskennis: dicht bij elkaar zorgt ervoor dat je in stripstream komt en dan verlies je grip, je vleugels werken geloof ik minder goed. Banden werken altijd. Dichter op elkaar rijden loop je meer risico (kan Verstappen sinds kort alles over vertellen ;)), hogere snelheid is precies hetzelfde. Plus dat reactietijd bij hogere snelheid een probleem kan worden.

      Ik zeg doen! Ik vind de huidige banden ook wel beetje sneu.

      • + 2
      • 28 mei 2015 - 18:35
    • Alfie

      Posts: 1.052

      Bredere banden is volgens mij net zoiets als de verwarming hoger zetten, maar de ramen open laten. Tuurlijk zal het warmer worden, maar die warmte verdwijnt net zo makkelijk weer door de open ramen. Doe gewoon de ramen dicht, hoeft de verwarming niet zo hoog en is het toch warm.
      Als iemand dit snapt, dan petje af hahahahaha

      • + 1
      • 28 mei 2015 - 18:49
    • Ik snap het. ;-)

      • + 0
      • 28 mei 2015 - 19:12
    • Mechanische grip vervalt niet zozeer op vleugels dus heb je minder verlies als je kort achter een ander rijdt.

      • + 2
      • 28 mei 2015 - 19:52
    • Alfie

      Posts: 1.052

      Maar zolang een F1 auto zo afhankelijk is van de aerodynamica, zoals het nu is, dan is het toch water naar de zee dragen?
      Ze zoeken naar een oplossing, voor een probleem, die ze zelf gecreëerd hebben.

      • + -1
      • 28 mei 2015 - 20:05
    • Wat leer je tegenwoordig nog wel op school?

      • + 0
      • 28 mei 2015 - 21:16
  • Max kan niet wachten! :-)

    • + -2
    • 28 mei 2015 - 19:11
  • Plusminus

    Posts: 256

    Trust me.... Size matters, bro

    • + 1
    • 28 mei 2015 - 21:36
    • @+-

      Ik durf dat niet te zeggen..het is nooit tegen mij gezegd....

      heeft dat misschien met jouw naam te maken? Wil je erover praten? haha ;D

      geintje plusminus ;)

      • + 0
      • 28 mei 2015 - 22:59
  • treden de toppers a.s. zaterdag niet op in de arena?
    Geen idee waarom hun gebaat zouden zijn bij brede banden? snap er niets van..

    • + -1
    • 29 mei 2015 - 08:46
    • jort82

      Posts: 106

      MIsschien dat Gerard Joling je dat kan vertellen na gisteren ;-)

      • + 1
      • 29 mei 2015 - 08:51
    • Lol, Geer met brede banden op de weg, dan kunnen de bejaarden helemaal wel gaan uitkijken

      • + 2
      • 29 mei 2015 - 09:01

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 974
  • Podiums 35
  • Grand Prix 242
  • Land AU
  • Geb. datum 1 jul 1989 (32)
  • Geb. plaats Perth, AU
  • Gewicht 64 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar