user icon

Raikkonen krijgt officiële waarschuwing na inhaalactie pitsstraat

  • Gepubliceerd op 18 apr 2015 09:21
  • comments 21
  • Door: Johan van den Beld
Kimi Raikkonen heeft van de FIA een officiële waarschuwing gekregen voor zijn inhaalactie tijdens de tweede vrije training in Bahrein. De Ferrari-coureur schoot langs enkele auto's heen die stilstonden voor een proefstart. Een gevaarlijke manoeuvre, aldus de aanwezige stewards.

"De coureur van auto nummer 7 verliet op een gevaarlijke manier de pitsstraat," was de officiële verklaring van de stewards waar onder andere oud-coureur Mika Salo dit weekend deel van uitmaakt. Voor Raikkonen betekent dit de eerste waarschuwing van het jaar.

Lewis Hamilton lijkt er zonder waarschuwing vanaf gekomen te zijn. De Mercedes-coureur haalde ook enkele stilstaande coureurs in, maar deed dit klaarblijkelijk op een veiligere manier dan Kimi Raikkonen. De FIA heeft overigens nog niet naar buiten gebracht of het Hamilton wel of niet een waarschuwing geeft voor het incident.

Reacties (21)

Login om te reageren
  • babyShumi

    Posts: 406

    welke jankbalken zijn de stewards .daar dit weekend?

    • + -2
    • 18 apr 2015 - 09:47
    • in ieder geval Mika Salo, ik dacht dat dat altijd wel een geschikte gozer was, sigaretje dr bij, een lekkere borrel, beetje chillen...
      niets is minder waar dus

      • + 0
      • 18 apr 2015 - 10:06
    • Mika is nog boos op Ferrari omdat hij toen niet mocht winnen.....

      • + 0
      • 18 apr 2015 - 10:19
    • Misschien moet Mika zijn bijschriften op z'n bankrekening van die tijd nog even checken dan..

      Maar serieus, ik heb het niet gezien, dus heb geen idee of het inderdaad een beetje gevaarlijk was.

      • + 0
      • 18 apr 2015 - 10:41
    • www.youtube.com/watch?v=TtKLdbb36ug

      • + 0
      • 18 apr 2015 - 11:13
  • Nou na dit akkefietje en het losse wiel van Vettel zetten we beide Ferrari´s maar achteraan voor straf.........Hamilton mag natuurlijk hetzelfde doen als Raikkkonen en toen keken ze net even niet naar het scherm.................
    Uitslag HAM ROS BOT

    • + 0
    • 18 apr 2015 - 09:49
  • maxioos

    Posts: 1.695

    Jammer dat er geen filmpje van het voorval bijstaat.

    Het kan wel als gezeur overkomen, maar als het mis was gegaan was het te laat. Als men nu geen waarschuwing geeft en volgende keer gaat het mis zal men zeggen, ja ze hadden hier een waarschuwing moeten geven om in de toekomst het te vermeiden. Kort om, de stewards kunnen het in sommige ogen nooit goed doen, maar ze staan daar voor de veiligheid van de coureurs, medewerkers en bezoekers en zijn onmisbaar. Het is een waarschuwing, geen straf. Als men van mening was dat het gevaarlijk was, wat had men dan anders kunnen doen?

    Het kan best zijn dat de wagens welke ingehaald werden het hebben gemeld. Als je net je proefstart wilt maken maar je ziet op laatste moment een auto onverwacht voorbij komen kan dat vast schrikken zijn, in elk geval zul je je proefstart opnieuw gaan opbouwen.

    • + -1
    • 18 apr 2015 - 10:24
    • Er was een replay te zien als je VT2 hebt gezien op TV, zoals BBC. Daar was het vrij makkelijk te zien dat Raikkonen geblokeerd werd door een paar bolides, en ging naar rechts om de baan op te kunnen, maar de Sauber van Ericson ging de pits uit op dat moment dus moest hij ontwijken, en dat moest via de Pits van Sauber.

      • + 0
      • 18 apr 2015 - 10:30
    • maxioos

      Posts: 1.695

      @mrf

      Dan had hij toch gewoon achteraan kunnen aansluiten? Misschien stonden er wel meer wagens welke gewoon aan het wachten waren maar niet proefstart wilden maken, maar gewoon rustig op hun plaats wachten voor ze de baan op konden. Als je ziet dat er meerdere auto's staan en je kunt alleen uitwijken en niet remmen tot stilstand dan rij je in die situatie gewoon te snel blijkbaar. De monteurs van Sauber kunnen er niet zomaar vanuit gaan dat er een andere auto door hun pits rijdt, je zult er maar met je rug naar toe staan, dan schrik je je vast wezenloos.

      • + -2
      • 18 apr 2015 - 10:36
    • www.youtube.com/watch?v=TtKLdbb36ug

      • + 1
      • 18 apr 2015 - 10:44
    • In de regels staat dat je rechts mag inhalen als er coureurs proefstarts maken, en volgens mij deed Kimi dat ook, maar de Sauber van Ericsson stond ervoor, toen moest hij wel ontwijken.

      • + 0
      • 18 apr 2015 - 11:10
  • maxioos

    Posts: 1.695

    Ok, ik zag nu toevallig net het moment op sky voorbijkomen en ik vind het een terechte waarschuwing. Het had zeker fout kunnen gaan.

    • + -1
    • 18 apr 2015 - 10:29
    • Ik vind het meer de schuld van Sauber, ze hadden moeten zien dat Raikkonen aan zat te komen, als ze dat hadden gedaan, dan zou Raikkonen makkelijk weg kunnen rijden, en geen gezeik van de FIA krijgen.

      • + 0
      • 18 apr 2015 - 10:32
    • maxioos

      Posts: 1.695

      @mrf,

      We verschillen van mening, geen probleem. Ik vind dat Raikkonen gewoon achteraan had kunnen aansluiten of wachten op genoeg ruimte. Raikkonen wijkt af van de normale rijstrook omdat hij niet wilde wachten terwijl Sauber gewoon een standaard actie als verlaten pitbox doet. In mijn mening is degene welke afwijkt van normale rijstrook eerder schuldig dan iemand welke een gewone standaard actie doet als de pits uit rijden.

      • + 0
      • 18 apr 2015 - 10:43
  • d07

    Posts: 904

    Idioot dat Hamilton dan géén waarschuwing krijgt, aangezien hij eenzelfde actie maakte.

    • + 1
    • 18 apr 2015 - 10:53
    • Ik meen gezien te hebben in de herhaling gister dat er na Lewis ook nog een Red Bull achteraan kwam. En die is zelfs nooit genoemd. Dat vind ik nog gekker.

      • + 0
      • 18 apr 2015 - 12:09
    • d07

      Posts: 904

      Klopt, heb net het filmpje teruggekeken en er volgt nog een Red-Bull. Alleen tegen de tijd dat die Red-Bull daar aan komt is bijna iedereen al weg.

      Het zou kunnen zijn dat ze alleen Raikkonen een waarschuwing gaven, omdat Ericsson daar nog dwars stond en Raikkonen maar net tussen de Sauber en de geparkeerde Safety Car heen ging

      • + 0
      • 18 apr 2015 - 12:13
    • d07

      Posts: 904

      *Safety-car is de dokterswagen

      • + 0
      • 18 apr 2015 - 12:14
  • Nuja, een officiele waarschuwing maakt natuurlijk niets uit. Wel belachelijk dat Hamilton er geen krijgt en Raikkonen wel een, ze deden hetzelfde, alleen verplaatste Ericsson een beetje.

    • + 0
    • 18 apr 2015 - 12:26
  • k.w

    Posts: 684

    Grosjean heeft voor soort gelijk actie,maar minder dan de deze nog 2 plaatsen straf grid gekregen vorige race !

    • + 0
    • 18 apr 2015 - 13:14
  • CTRA

    Posts: 3.536

    Coureurs die een proefstart maken mogen rechts ingehaald worden. Degene die de proefstart maakt moet dan ook opletten of hij niet rechts word ingehaald. Dus wat dat betreft was er niets aan de hand. Staat er alleen een of andere Sauber lekker de pitstraat te blokkeren. Deze had er naar mijn mening niet mogen staan en had van mij ook aangepakt mogen worden (unsafe release?). Als je Raikkonen bestraft moet je alle andere die hetzelfde deden ook bestraffen, ook al zag het er bij Kimi iets heftiger uit.

    Maar goed dat is mijn visie

    • + 0
    • 18 apr 2015 - 16:12

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:00

    Vrije training 3

    11:00 - 12:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    14:30 - 15:30

    Kwalificatie

    14:00 - 15:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    11:00 - 12:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    14:30 - 15:30

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    14:00 - 15:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 2.317
  • Podiums 96
  • Grand Prix 119
  • Land GB
  • Geb. datum 7 jan 1985 (36)
  • Geb. plaats Tewin, GB
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,74 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit