user icon

Lopez: "Situatie is nog rampzaliger dan ik vermoedde"

  • Gepubliceerd op 14 nov 2014 09:59
  • comments 11
  • Door: Rob Veenstra
Dat Caterham probeert via crowdfunding genoeg geld in te zamelen om in Abu Dhabi aan de start te staan is een duidelijk signaal van hoe erg het mis is in de Formule 1. Dat betoogt Lotus-teambaas Gerard Lopez. Het is in zijn ogen belachelijk dat een team met een bedelend handje rond moet om te overleven in een sport waarin zoveel geld om gaat.

Lopez: "Het is een eenmalig iets en ik vind het triest. Als je erover nadenkt is het heel erg treurig. De Formule 1 is een sport die 1,6 miljard omzet en 900 miljoen dollar verdeelt onder de teams, en dan vragen ze ons of crowdfunding een goed idee is om een renstal in leven te houden. Serieus? Dan is het ethisch nog rampzaliger met ons gesteld dan ik vermoedde."

Er worden in de paddock zelfs al grappen over crowdfunding gemaakt, tot groot ongenoegen van Lopez. "Een teambaas kwam naar me toe en maakte het crowdfunding-project van Caterham belachelijk. Daar word ik droevig van. Het is veelzeggend over deze sport dat men elkaar bij dit soort zaken loopt uit te lachen."

Reacties (11)

Login om te reageren
  • voor mij is het veel erger Lopez, was altijd trouwe fan van dit sneue circus.
    Tegenwoordig is Jean uit schaamte een stiekeme fan, als mensen me vragen :goh Jean, kijk je nog F1? dan zeg ik gewoon ijskoud nee.
    En zondagmiddag zijn al mn rolluiken dicht, bang dat de buren kunnen zien dat Jean nog naar de F1 kijkt, zo erg is het al.... :)

    • + 0
    • 14 nov 2014 - 10:09
    • In ieder geval hoef je het niet zachter meer te zetten. ;)

      • + 0
      • 14 nov 2014 - 10:30
    • szixxx

      Posts: 4.754

      Ach Jean, zolang de vrouwtjes het maar niet doorhebben is er niets aan de hand toch?
      Kan je gewoon F1 in de rukbunker kijken ;-)

      • + 0
      • 14 nov 2014 - 10:36
  • In het tijdperk van echte motoren en echte mannen gingen we naar een race juist voor de race. Nu gaan we vooral om een week een feestje te bouwen; afgelopen jaar ben ik nog wel vroeg opgestaan om een goed plekkie voor de race te vinden op Spa, maar de kwali heb ik mooi droog en warm in de tent op de beamer gekeken.... Dat was voor mij vroeger ondenkbaar geweest....

    • + 0
    • 14 nov 2014 - 10:55
  • Hoezo eenmalig? Dat het nog niet eerder is gebeurd wil toch niet zeggen dat het nooit meer zal gebeuren? Dat kun je niet weten.

    • + 0
    • 14 nov 2014 - 10:59
    • Gompie

      Posts: 4.951

      Ik kan me voorstellen dat zo'n actie gewoon verboden gaat worden?

      • + 0
      • 14 nov 2014 - 11:17
    • Jean heeft zojuist een crowdfunding project opgezet om z'n eigen bankrekening te spekken, dus als jullie je geroepen voelen een bijdrage te leveren, na donatie krijgen jullie een kladblaadje met handtekening retour.

      • + 0
      • 14 nov 2014 - 11:29
  • F14NL

    Posts: 19

    Crowdfunding is een inventieve manier van financieren. Het probleem is niet de manier van verkrijgen van gelden maar van de verdeling ervan. Tenzij er een mega sponsor is kán een klein team helemaal niet de sprong maken naar het middenveld of hoger. Betalende rijders zijn daarnaast helemaal de doodsteek, talent is ondergeschikt aan 2 seconden sneller en dus het middenveld. Kijk naar Sauber, prachtig team , geweest, en nu worden de rijders plaatsen verkocht aan de hoogste bieder, schande.

    • + 0
    • 14 nov 2014 - 14:22
    • De coureurs van Lotus, Force India, Williams, en nu ook McLaren (Alonso-Sainz) brengen veel geld mee.

      • + 0
      • 14 nov 2014 - 18:14
    • Gompie

      Posts: 4.951

      Allemaal leuk en aardig, maar hoe wil je de F1 dan gaan redden. Want dat er wat mis daar is iedereen het wel over eens.

      • + 0
      • 15 nov 2014 - 12:03
  • rayes

    Posts: 32

    De "sport" begint een karikatuur van zichzelf te worden. Het is meer een sport om de financieen rond te breien als een grand prix uit te rijden. Zo snel een Formule 1 auto vooruit zou moeten gaan, gaat de sport achteruit. Mr. Bernie heeft niets met de jeugd en als dit nog iets langer gaat duren heeft de jeugd ook niets meer met de F1. En niet alleen de jeugd... Voor jongetjes en meisjes die op jonge leeftijd in de kart stappen is F1 het ultieme doel. Ik kan me heel goed voorstellen dat ze hun doel gaan verleggen. En als liefhebber van de autosport begin ik met pijn in mijn hart te merken dat de Formula one, de Formula none begint te worden. Grote talenten ter spijt.

    • + 0
    • 14 nov 2014 - 21:42

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar