user icon
user icon

Prost: "Clash in Spa kantelde titelstrijd richting Hamilton"

  • Gepubliceerd op 28 okt 2014 12:08
  • comments 10
  • Door: Rob Veenstra
De aanvaring tussen Nico Rosberg en Lewis Hamilton in België heeft de titelstrijd van een nieuwe dynamiek voorzien. Dat stelt oud-coureur Alain Prost. Na de race op Spa-Francorchamps won Hamilton vier keer en hij boog zodoende een achterstand op Rosberg om in een voorsprong.

Prost: "Mercedes heeft de situatie aardig onder controle en goed gemanaged. Ik weet niet wat er sinds Spa is gebeurd, maar de titelstrijd is gekanteld in het voordeel van Hamilton. Ik weet niet of je van een voorkeur kan spreken, maar er iets veranderd, de dynamiek is anders."

"Het is onvermijdelijk in een lang seizoen dat je met betere en mindere periodes te maken krijgt. Je kan soms het gevoel hebben dat je het niet in de hand hebt. Maar als je kijkt naar de situatie voor en na Spa, dan is het volledig omgeslagen. En dat kan het verschil betekenen in dit kampioenschap."

"Zelfs de kleinste details kunnen de doorslag geven in een seizoen waarin je met je teamgenoot knokt om de titel. Als in je hoofd zit dat je maar een klein radertje in het geheel bent, dan ben je verloren. Wanneer je zulke gedachten toelaat, vernietig je je kansen op succes."

Reacties (10)

Login om te reageren
  • ConkersF1

    Posts: 603

    Kunnen die oud-coureurs een keer hun mond houden en gewoon toekijken? Laat Hamilton en Rosberg het samen lekker uitvechten.

    • + 0
    • 28 okt 2014 - 12:16
    • LimboF1

      Posts: 4.134

      Helemaal mee eens! Denk dat Prost een beetje aandachtsproblemen heeft.

      • + 0
      • 28 okt 2014 - 12:58
    • @Conkers en Limbo
      Zou het ook zo kunnen zijn dat de pers mannen als Prost, Stewart, Minardi en anderen geregeld in de nek zit om quotes en interviewtjes los te peuteren?
      Zou het ook zo kunnen zijn dat ze dat doen omdat dat nu eenmaal verkoopt (lees: het publiek vraagt er om)?

      • + 0
      • 28 okt 2014 - 13:24
  • Politik

    Posts: 5.405

    De enige omslag die ik sinds Spa heb gezien, is dat Hamilton geen pech meer heeft gehad en zodoende dus elke keer de betere van de twee is.

    • + 0
    • 28 okt 2014 - 12:42
    • Precies! Als beide auto's gewoon heel blijven, wordt duidelijk wie van de twee de beste is en dat is dus Lewis. Rosberg heeft de pecht dat uitgerekend Lewis zijn teamgenoot is. Anders had hij wel wereldkampioen kunnen worden.

      • + 0
      • 28 okt 2014 - 13:09
  • Mika1

    Posts: 1.510

    ''Ik weet niet of je van een voorkeur kan spreken''

    Ja, houd dan gewoon maar je mond Prost, als je het niet weet.

    • + 0
    • 28 okt 2014 - 13:09
  • Cypher

    Posts: 2.115

    Ik denk dat het Singapore was waar Rosberg de hardste tik kreeg

    • + 0
    • 28 okt 2014 - 13:19
  • robstuart

    Posts: 38

    @RAMSHOEK, je hebt helemaal gelijk. Oud coureurs worden constant benaderd voor een reactie over gebeurtenissen vooral als er een een F1 pauze is tussen de wedstrijden.
    De F1 redacties hebben bladvulling hard nodig om ons lezers te behagen.

    Jammer dat een aantal reaguurders dit nog altijd niet snappen en vreemde onderbuik uitlatingen doen die dit forum beschadigen.

    • + 0
    • 28 okt 2014 - 13:28
  • winti

    Posts: 1.125

    Ik ben heel blij met de reactie van iemand als Prost. Hij heeft zelf de meest verbeten strijd ooit uitgevochten met wijlen Senna. Hij is dus eigenlijk de enige die hier iets zinnigs over kan zeggen.

    Het is mij ook opgevallen dat er van vuile spelletjes of 'do or die' acties geen sprake meer is. Dat is de verdienste van het team. Maar daardoor is het voordeel bij Lewis komen te liggen. Die heeft het gedrag van Rosberg aan de kaak gesteld en gelijk gekregen.

    Dat is waar Prost het over heeft en hij zegt dus dat die kleine psychologische dingen grote gevolgen hebben voor het kampioenschap. Hij kan er over meepraten!

    Zonder pech, aanrijdingen of spelletjes wordt Lewis gewoon kampioen. Rosberg is op dit moment machteloos en die indruk wekt hij ook met de fouten die hij maakt. Lewis is de kalmte zelf op dit moment, terwijl hij juist na Monaco onder druk stond en fouten maakte. Een andere dynamiek dus.

    • + 0
    • 28 okt 2014 - 16:28
    • ironeddy

      Posts: 21

      WINTI!!!! wat jij eigenlijk zeg is dat nu Rosberg juist zonder die kleine vieze overtredingen te plegen niks meer kan hahahahaha

      met jou ben ik het helemaal eens juist er nu een team order is geweest en duidelijkheid is gesteld. De melding zal zijn geweest Heren jullie rijden niet alleen voor jezelf maar ook voor het team dus Rosberg als jij denk te hard een bocht in te gaan wetend dat je rechtdoor zal gaan en je team genoot van de baan rijd eisen we dat je net zoals Hamilton het overzicht houdt

      oohh ja nou dat houdt het seizoen op voor mij want ik kan op een eerlijke manier niet winnen van Hamilton hij is gewoon simpelweg de Beste!!!!!

      • + 0
      • 29 okt 2014 - 11:14

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Race

    20:10 - 22:10

  • Vrije training 2

    21:00 - 22:30

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

    Snelste ronde

     

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 2

    21:00 - 22:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    20:10 - 22:10

    Snelste ronde

    20:10 - 22:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Hoeveel Grands Prix zullen er dit jaar verreden worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 1.945
  • Podiums 81
  • Grand Prix 102
  • Land GB
  • Geb. datum 7 jan 1985 (35)
  • Geb. plaats Tewin, GB
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,74 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar