Kaltenborn: "Ik weet niet of alle elf teams volgend seizoen halen"

Sauber-teambaas Monisha Kaltenborn heeft de verhalen over financiële problemen bij een aantal renstallen weer aangehaald. Kaltenborn vertelde tegenover ESPN onder andere dat ze niet zeker weet of de huidige elf renstallen ook volgend jaar op de grid zullen staan.

"Ik weet niet zeker of alle elf teams de grid gaan halen volgend seizoen," vertelt de Indiaas-Oostenrijkse. "Er wordt niets gedaan aan de hoge kosten. Het is voor ons erg lastig om aan anderen uit te leggen waarom we geld nodig hebben. Ook hebben we het imago dat we geld verspillen. Niemand kan het werkelijk begrijpen."

Afgelopen periode kwam het plan van drie auto's per team weer eens boven water. Volgens Kaltenborn niet de oplossing, maar ze wil wel verandering zien in de Formule 1: "Ik denk dat er snel wat gaat gebeuren, maar hopelijk niet. Het is voor geen enkel team goed. We kunnen echter niet op dit niveau doorgaan, er moet wat gebeuren. Het is teleurstellend dat we geen afspraken kunnen maken over hoe we de kosten kunnen drukken," besluit de teambaas.

Reacties (10)

Login om te reageren
  • Graag gedaan hoor! ;-)

    • + 0
    • 28 sep 2014 - 10:02
    • M23

      Posts: 714

      Heb jij Kaltenborn een dienst bewezen? Ben benieuwd welke.

      • + 0
      • 28 sep 2014 - 10:40
    • Ha ha! Nee hoor. Ik had de stukjesschrijver er op gewezen dat Kaltenborn niet Indisch-Oostenrijks is, maar Indiaas-Oostenrijks. Als dank verwijderde hij/zij direct mijn bericht, maar paste de fout wel direct aan. Vandaar mijn wat ironische opmerking. ;-)

      • + 0
      • 28 sep 2014 - 11:39
  • Ik denk dat er snel wat gaat gebeuren, maar hopelijk niet.

    Dus weet ze natuurlijk veel meer dan de fans en mag of kan ze het niet naar buiten brengen.

    Dan haal ik nogmaals aan: de GP2 auto's zijn niet veel langzamer, soms zelfs sneller dan Caterham, dan de f1. Voor die vier seconden kost het een hoop minder geld en kun je je afvragen waarom de f1 zoveel miljoenen meer moet kosten voor die paar seconden. Ik zeg: al die duur betaalde engineers kosten een hoop, de volle kalender met al de logistieke kosten, personeelskosten, hotels, tickets enzovoort.

    Kan allemaal zat minder evenals die dure grapjes op de auto's waar wij als fans eigenlijk niets van kunnen zien.

    Daarom: paar stappen terug kan geen kwaad evenals minder races.

    • + 0
    • 28 sep 2014 - 11:02
    • Minder races? Juist de racen levert wel geld op het stilstaan en als een idioot lopen door ontwikkelen kost geld

      • + 0
      • 28 sep 2014 - 21:16
  • Mirani

    Posts: 3.077

    Dan denk ik dat het langzamerhand tijd is geworden om afscheid te gaan nemen van Sauber. Jammer, maar het is niet anders. Aan de ene kant een saai voorspelbaar team maar aan de andere kant ook weer een team dat ik graag zag, mede doordat ze toch wel een aantal erg mooie auto's hebben gebouwd, zoals in de tijd Massa - Villeneuve.

    Misschien had dat Sauber geholpen, een leuke livery die mensen graag zien en er ook nog eens eruit springt.

    • + 0
    • 28 sep 2014 - 12:25
  • Teams komen en teams gaan, zo is het altijd geweest. Het probleem is echter dat er zich te weinig teams aanmelden om te gaan racen in de Formule 1: er is te weinig doorstroom. Daarnaast is een team als Caterham ook veel te ambitieus begonnen aan hun Formule 1 project, ze willen te veel met te weinig geld.

    • + 0
    • 28 sep 2014 - 15:08
    • Gompie

      Posts: 4.951

      Nou, we krijgen nu toch dat Haas-team....wat ik na 2-3 jaar ook zie verdwijnen. Amerikanen willen snel resultaten zien, en dat gaat nu eenmaal niet in de F1.

      • + 0
      • 28 sep 2014 - 19:03
  • Pete

    Posts: 236

    Het huidige Sauber met deze coureurs zou ik niet missen op de grid volgend jaar.

    • + 0
    • 28 sep 2014 - 15:24
  • it wel een kern van waarheid in wat Sauber aangeeft. Op deze wijze is de F1 hard op weg zichzelf om zeep te helpen

    • + 0
    • 28 sep 2014 - 20:50

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar