Vettel: "Probleem kostte ons de overwinning"
- Gepubliceerd op 14 maa 2010 16:50
-
16
- Door: Kees Schooneman
Vettel zegt teleurgesteld te zijn dat hij de race niet wist te winnen: Het is jammer, maar wat kan ik eraan doen? Als je de Grand Prix over het hele weekend bekijkt, kunnen we niet heel ontevreden zijn. Vanaf zaterdag ochtend waren we de snelste. Ik had de controle over de race en we hadden een hele goede strategie. Ik wist hoe ik om moest gaan met de banden. We hadden de banden en het aanremmen goed onder controle. Alles verliep heel soepel, aldus Vettel.
Tot 15 of 20 ronden voor het einde verliep alles vlekkeloos, maar toen verloor ik vermogen. Ik weet niet precies wat het was, maar ik vermoed dat het iets mechanisch was. Gelukkig konden we de race uitrijden en toch nog punten scoren, maar we hadden hier moeten winnen, vervolgt Vettel.
Vettel zegt dat het een bittere pil was toen hij realiseerde dat hij de race niet zou gaan winnen: Het is niet makkelijk. Je leidt de race, alles is onder controle en je hoeft de auto alleen nog even thuis te brengen. En dan krijg je een probleem en je weet niet wat het is en wanneer het weer beter of slechter gaat. Helaas heeft het ons veel gekost, maar gelukkig nemen we 12 punten mee naar de volgende race, besluit Vettel.
Trending nieuws
-
Verstappen zet Russell te kakken: "Nu vol gas?"
Max Verstappen was tijdens de race in Oostenrijk het controversiële slot van de kwalificatie van een dag eerder ...
28 jun 2026 18:16 -
Wolff voorspelt ingrijpende problemen voor Ferrari
Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft na afloop van de Oostenrijkse Grand Prix hard uitgehaald naar Ferrari. De Oostenri...
28 jun 2026 18:39 -
Hamilton onthult groot Ferrari-probleem na lastige race
Lewis Hamilton heeft een zeer zware Grand Prix van Oostenrijk achter de rug. De zevenvoudig wereldkampioen moest een ...
28 jun 2026 19:08 -
Verstappen blijft kritisch ondanks tweede plaats: "Dat voelde niet goed aan"
Max Verstappen beleefde een ijzersterke race tijdens de Grand Prix van Oostenrijk in Spielberg. De Red Bull Racing-co...
28 jun 2026 17:54 -
Mekies ziet progressie bij Red Bull: "Sterkste race van het seizoen"
Laurent Mekies heeft genoten van de Grand Prix van Oostenrijk. Zowel Max Verstappen als Isack Hadjar kenden een sterk...
28 jun 2026 17:36
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Aston Martin
- Punten 1.480
- Podiums 56
- Grand Prix 161
- Land DE
- Geb. datum 3 jul 1987 (38)
- Geb. plaats Heppenheim, DE
- Gewicht 62 kg
- Lengte 1,75 m
281.401 reacties op Aston Martin
57 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Sebastian Vettel

Reacties (16)
Login om te reagerenPosts: 271
Ik vind lotus de winnaars voor vandaag. respect
Posts: 27
Daar gaan we weer, nog 2 van zulke geintjes en weg is dat kampioenschap weer!!!! Dat moet echt beter als ie kampioen wil worden. Webber ook slecht vandaag.....
Posts: 2.195
waar heb jij t over? geintjes? wat moet beter? hij heeft toch niets verkeerd gedaan? hij heeft de race gecontroleerd en er gaat iets stuk, wat kan hij er dan aan doen?
Posts: 210
Vettel deed vorig jaar niets verkeerd, maar toch ging de Red Bull steeds kapot....
Omdat dat ding zovaak stuk ging, werdt hij geen WK!.....
En dat bedoelt ie
Posts: 335
Kul, De eerste race boort hij zichzelf en Kubica een zekere podiumplaats door de neus door het volledig verkeerd inschatten van zijn mogelijkheden. Door dit incident de tweede race plaatsen teruggezet en kansen op punten nihil, toch proberen spin. Als hij dit niet had gedaan, had hij zomaar vorig jaar kampioen kunnen zijn. Vorig jaar heeft Button echter niets laten liggen.
Posts: 11.414
Vettel\'s auto is welgeteld 1 keer stuk gegaan tijdens een race. In Valencia had hij inderdaad een motorstoring. Toen lag hij trouwens toch al ergens halverwege de top 10, dus zo extreem veel verloor hij daar niet eens mee.
Aande andere kant heeft hij 4 races weggegooid (0 punten) door fouten van zichzelf:
- Australie - nodeloze crash met Kubica
- Maleisie - 10 punten terug door straf voor crash. Vervolgens van de baan gevlogen
- Monaco - in de vangrail gevolgen
- Hongarije - Tegen Kimi aangereden na de start (probeerde 4 dik door de bocht te gaan!) en voorwielophanging beschadigd
In Singpore ging hij bij het uitkomen van de pitstraat over de doorgetrokken streep en dat kostte hem ook een paar plekken en dus punten.
Kortom, \"dat ding\" ging (tijdens de races) 1 keer stuk en dat is zeker niet \"steeds\" en Vettel maakte flink wat fouten en dat is zeker niet \"niets\".
Posts: 27
Waar heb ik t over?? Vettel doet over t algemeen niets fout, maar z\'n auto laat m weer in de steek, dat is vorig jaar ook een paar keer gebeurt(+een paar fouten van t team vorig jaar) wat hem toch aanzienlijk wat punten heeft gekost. Wil hij kampioen worden, dan moet z\'n auto gewoon heel blijven. Verder was \'geintjes\' misschien een verkeerde woordkeus van me, maar je snapt toch wat ik bedoel. Dit \'geintje\' kost gewoon 13 punten. Kortom, deze kleine dingetjes kunnen Vettel weer t kampioenschap kosten... En Webber kan absoluut beter.....
Daar heb ik t over.......
Posts: 442
Toen ik de kop las dacht ik \"Tsja, dat heeft iedereen op televisie ook gezien.\" Jammer maar helaas.
Posts: 234
Man, wat krijg ik het ervan hé. Die prutsers van Renault! Vettel\'s probleem was een probleem van de motor. Dat moeten daar toch de grootste losers ever zijn bij Renault?
Vorig jaar Vettel\'s kampioenschapsdromen doorboren, bovendien om de zoveel tijd wel eens komen zagen bij de FIA of ze hun motor toch wat mogen bijwerken omdat Ferrari- en Mercedes-motoren toch weer wat harder lijken te gaan.
Waarom rijden teams als Torro Rosso, Sauber en Force India wel met topmotoren, en rijdt een team dat écht kans op de titel heeft met motoren die zich de laatste jaren nooit met de topmoteren hebben konden meten?
Aaaargh! Frustratieee!
Posts: 1.650
De betrouwbaarheid van de Renault is inderdaad niet altijd even goed maar bij Ferrari hebben ze de twee motoren vervangen omdat ze er niet zeker van waren. We weten nog niets daarover.
Anderzijds is de Renault wel de minst benzine opslorpende motor en dat geeft dan ook weer meer snelheid want ze moeten minder benzine meesleuren denk ik zo.
Posts: 1.650
Ik las pas op een andere site dat Alonso zaterdagavond tegen een bevriend journalist zou gezegd hebben er zeker van te zijn dat hij ging winnen. Na de race zei hij tegen diezelfde man dat hij niet voluit is gegaan om de banden en de auto te sparen maar dat hij Vettel zeker zou hebben ingehaald in een van de laatste ronden. Als je de beste tijden bekijkt dan is Alonso wel 1 seconde sneller geweest dan iedereen.
Ik had gisteren ook de indruk dat de Ferrari mannen de race met hun hoofd aan het rijden waren en dat ze sneller konden.
Heeft Vettel teveel gepusht en zo de motor beschadigd ? Wie zal het weten ? Kon Alonso nog veel sneller ? Wie zal het weten.
Feit is dat zij die hier normaal altijd op Ferrari zitten af te geven nu ineens niet meer hoort....
Wie had het over verstoppertje spelen; super diffusers; die kerels eens een lesje geven enz..... ?
Ben blij dat Ferrari er weer staat maar ben een beetje bang dat het een seizoen van \"treintje rijden\" gaat worden.
Aub terug de Formule 1 van de turbo\'s vs V12; spitsvondigeheden van Collin Chaman (de èchte Lotos) enz.... Als alle races worden als die van zondag gaat iedereen afhaken.
Zij die het best kwalificeren hebben dan op voorhand gewonnen.
Posts: 16
De Red Bull kan maar beter betrouwbaar worden, want met het nieuwe puntensysteem wordt slechte betrouwbaarheid genadeloos afgestraft. Iets waar ik trouwens geen voorstander van ben aangezien de coureur hier weinig aan kan doen.
Posts: 21
patrickl lijkt z\'n huiswerk goed gedaan te hebben. ik weet niet precies wie elke keer (renault, redbull of vettel) schuldig waren bij het niet optimaal functioneren en de uitvalbeurten. feit is wel dat vettel inderdaad veel rijdersfouten heeft gemaakt. vergeet ook niet dat ie in leidende positie te wijd ging tijdens een van de races (istanboel?) en daardoor ingehaald werd door button.
dit is het 2e jaar dat vettel een topwagen inc topmotor onder z\'n kont heeft zitten. hij moet nu bewijzen dat ie niet alleen hard kan rijden, maar ook van z\'n fouten van vorig jaar geleerd heeft. laat hem maar bewijzen dat ie naast z\'n rauwe snelheid ook consistent hard kan rijden zonder zoals vorig jaar rijdersfout op rijdersfout te stapelen. misschien was het vorig jaar de druk, stukje jeugdig enthousiasme/onbevangenheid wie zal het zeggen.
Posts: 3.091
@ patrickl,
Maleisië had ie sowieso geen punten gescoord. Hij spinde op ik geloof plaats 10 en de race werd een ronde later gestopt. Overigens was die straf belachelijk en veel te zwaar maar dat terzijde.
In hongarije zat hij tussen Webber en Raikkonen in dus hij kon geen kant op.
Singapore was een verkeerde beslissing van de wedstrijdleiding, hij werd bestraft voor speeding in the pitlane maar Red Bull heeft met hun telemetrie aangetoond dat hij foutloos was daar. Rosberg reed daar over de exit streep.
En je vergeet voor het gemak dat Vettel vorig jaar weinig tot bijna niet kon trainen omdat z\'n motoren achter mekaar kapot gingen in die trainingen. Als ik me het goed herinner had hij voor de laatste 6 races 2 motoren over.
Posts: 11.414
Hij spinde rijdend op plaats 10 omdat hij 10 plaatsen terug gezet voro die crash in Australie ja.
In Hongarije zat hij achter Raikkonen en dook er compleet kansloos nog als vierde man naast. Webber zat aan de binnenkant van Raikkonen. vettel had prima gewoon achter die 3 aan kunnen sluiten.
OK ja ik haal Rosberg en Vettel door elkaar in Singapore. Anyway, hij maakt zelf die fout. Hij wist inderdaad achteraf meteen precies uit te leggen wat hij fout had gedaan en dat hij had gehoopt wat tijd te winnen door af te snijden. Niet slim dus. Maar goed tegen die tijd had hij zichzelf door al zijn fouten aan het begin van het seizoen al uitgeschakeld.
Hij heeft inderdaad wel af en toe een traningssessie gemist ja.
Posts: 3.091
\"Hij spinde rijdend op plaats 10 omdat hij 10 plaatsen terug gezet voor die crash in Australie ja.\"
Dus kreeg hij sowieso geen punten. Die straf verpestte zijn race al voordat ze uberhaupt in Maleisië waren. Z\'n actie in Australië was idd niet slim maar hij werd al gestraft door zichzelf uit de race te rijden. Ik vond het belachelijk dat de FIA hem elke kans op punten in Maleisië ook ontnam. Het was niet alsof Vettel Kubica probeerde uit te schakelen.
\"Hij wist inderdaad achteraf meteen precies uit te leggen wat hij fout had gedaan en dat hij had gehoopt wat tijd te winnen door af te snijden. Niet slim dus.\"
Maar het was legaal. De FIA had na de race aangegeven dat de wedstrijdleiding fout zat maar dat de uitslag niet meer veranderd kon worden.
Maar goed, gebeurd is gebeurd. Vettel heeft fouten gemaakt en zijn auto was vorig jaar alles behalve betrouwbaar. Laten we hopen dat dit jaar geen herhalingsoefening wordt Vettel en Red Bull. Dat maakt het iig spannender dan 2009.