user icon

Lopez krijgt te horen dat US F1 seizoensstart niet haalt

  • Gepubliceerd op 18 feb 2010 09:12
  • comments 27
  • Door: Rob Veenstra
Jose Maria Lopez dacht op 14 maart in Bahrein in de Formule 1 te debuteren, maar het is nog maar de vraag of dat echt gaat gebeuren. Zijn team US F1 verkeert in grote problemen en verhalen circuleren dat de stekker uit het Amerikaanse project gaat.

US F1 heeft geen geld, is nog lang niet klaar voor de start van het seizoen en heeft geen auto’s of motoren. Sportief directeur Peter Windsor heeft volgens Argentijnse media de vader van Jose Maria Lopez verteld dat het team de eerste drie Grands Prix sowieso mist, en mogelijk helemaal niet in actie komt dit jaar.

Lopez is al in Europa in een poging om toch een Formule 1-stoeltje veilig te stellen. Campos Meta 1 hoort tot de mogelijkheden, al heerst er ook nog veel onzekerheid rond die nieuwkomer. YouTube-oprichter Chad Hurley is mogelijk betrokken bij een reddingsplan voor de Spaanse renstal.

Reacties (27)

Login om te reageren
  • ik had al een donkerbruin vermoeden.
    Helaas lopen amerikanen graag hard van stapel terwijl ze nog niks gepresteerd hebben in de F1.

    • + 0
    • 18 feb 2010 - 09:24
  • Benz

    Posts: 368

    Goh waarom verbaasd me dit niks! Die Yanken hebben 9 vd 10 x alleen maar een grote bek zo van, we doen dat wel ff! Ik zou zeggen laat de reServen van Stefan GP maar aantreden!

    • + 0
    • 18 feb 2010 - 09:25
  • F1Freak

    Posts: 201

    Wordt tijd dat de FIA ingrijp. Sta je met de eerste race er niet dan een ander (StefanGP). En ze moeten een deadline instellen, 2 weken van te voren doorgeven of je het haalt of niet.

    • + 0
    • 18 feb 2010 - 09:49
  • marvin

    Posts: 271

    Erg jammer hoe meer zielen hoe meer vreugd. Moeten ze maar niet altijd zo\'n grote bek hebben, ze kunnen beter hun entree met een jaar uitstellen en goed voor bereid terug komen geef die plek maar aan stefan gp die is er wel klaar voor.

    • + 0
    • 18 feb 2010 - 09:56
  • Toch vind ik het raar. USF1 is begin vorig jaar al begonnen met het ontwikkelen van de auto. Lotus en Virgin veel later. Die 2 teams hebben wel een auto klaar. Maar wat nou als USF1 niet kan starten. Is Lopez dan zijn geld kwijt? Van een kale kip kan je niet plukken. Maar als hij zijn geld en het geld van you tube in Campos zou stoppen dan moeten ze wel snel zijn.

    • + 0
    • 18 feb 2010 - 09:57
  • Copse

    Posts: 361

    Als je als nieuw team je opwachting wil maken in de F1, moet je dan niet zoiets als een bedrijfsplan overleggen of iets dergelijks.
    Of op zijn minst dat een team aantoont dat ze over voldoende liquide middelen beschikt om het een seizoen uit te houden.
    Gaan ze bij de FIA nou echt zo kort door de bocht dat alleen het inschrijfgeld (van 40 miljoen ofzo) voldoende is?
    In dat geval zou die screening procedure toch echt wel eens aangepast mogen worden (mooie taak voor Todt)

    • + 0
    • 18 feb 2010 - 10:03
    • rufage

      Posts: 167

      Dat begrijp ik dus ook niet. Hoe kun je nou een team een startbewijs geven dat de boel niet op orde heeft?

      • + 0
      • 18 feb 2010 - 10:38
  • Copse

    Posts: 361

    @benz, leuke woordspeling trouwens ;-)

    • + 0
    • 18 feb 2010 - 10:07
  • USF1 beweerde inderdaad dat ze voldoende geld hadden om mee te doen zelfs zonder de budgetlimiet. Volgens mij zelfs dat ze hun budget al voor 5 jaar geregeld hadden. Blijkbaar allemaal bluf geweest dus.

    Campos en Virgin hebben getekend voor een budget van 45 miljoen en werden ineens geconfronteerd met het wegvallen van die budgetlimiet. Die kun je nauwelijks verwijten dat ze in financiele problemen zijn gekomen. Virgin heeft daar dan blijkbaar ook niet zoveel moeite mee gehad.

    • + 0
    • 18 feb 2010 - 10:43
    • felix50

      Posts: 5.792

      Virgin heeft natuurlijkw el een hele rijke eigenaar en Campos niet.Ook YouTube-oprichter Chad Hurley heeft wel wat los geld dus van hun verwachte ik dit niet

      • + 0
      • 19 feb 2010 - 08:33
  • remco

    Posts: 11

    ik blijf het vreemd vinden want als je op hun site kijkt lijkt het net of ze al heel ver zijn met de ontwikkeling van de auto en het inrichten van de fabriek, ik vind het jammer voor ze kost ons weer 2 auto\'s voor dit seizoen.

    • + 0
    • 18 feb 2010 - 11:24
  • delongi

    Posts: 172

    De enige reden dat dit team en ook campos mee mochten doen is dat ze cosworth motoren gebruiken en daar verdienen onze grote vriend max en zijn vrienden veel geld aan.
    4 nieuwe teams en allemaal cosworth?? hallo!!!
    hopelijk zijn dit de laatste restanten uit de tijd van dictator max

    • + 0
    • 18 feb 2010 - 11:29
    • Cosworth was de enige beschikbare motorleverancier. De verplichting was dat ze een motorcontract hadden om zich in te kunnen schrijven. Zit je dus inderdaad vast aan Cosworth. Dat was voor alle (nieuwe) teams hetzelfde.

      • + 0
      • 18 feb 2010 - 12:18
  • leroy888

    Posts: 15

    een grote kans voor stefan gp, maar die heeft geen cosworth motoren maar de oude toyota motoren. Ik geloof dat die nog niet zo slecht waren.

    • + 0
    • 18 feb 2010 - 11:49
  • Zipp85

    Posts: 202

    de FIA moet een officiele bevesteging krijgen dat USF1 de eerste het begin van de eerste Grand prix niet haalt en dan begint de procedure zoals het heeft uitgelegt dus ik ben benieuwd USF1 moet snel duidelijkheid geven dan kan er teminste nog gehandeld worden

    • + 0
    • 18 feb 2010 - 12:48
    • Benz

      Posts: 368

      Wat probeer je hier in godsnaam te vertellen?! Snap er geen reet van! Probeer eens een paar woorden goed te spellen en gebruik hier en daar wat leestekens, wellicht helpt dat.

      • + 0
      • 18 feb 2010 - 13:00
  • EnzoF1

    Posts: 138

    Overigens is het ook nog eens zo dat het inschrijfgeld is komen te vervallen, maar dat de FIA wel volledige inzage wil hebben in het project en meerdere malen tijdens het opstart proces de zaken op de fabriek nog eens komt controlleren. Ik geloof dat USF1 iets van drie bezoekjes heeft gehad van de FIA en in alle drie geslaagd is. Dus het is echt niet zo dat de FIA willekeurig startbewijzen uitdeelt, je moet er wel echt iets voor doen en blijven doen.

    • + 0
    • 18 feb 2010 - 14:30
    • Volgens mij klopt dat idd EnzoF1.
      Maar toch mag de lat dan kennelijk hoger gelegd worden. Het is vd gekke [vind ik] dat Lola en ProDrive gegadigden waren (qua naam in ieder geval meer tot de verbeelding sprekend als Campos en Manor destijds) maar dat zij naast de pot piesten. Ik denk [en heb daar ook veel over gelezen] dat Max het persoonlijk heeft gemaakt (vriendjespolitiek dus). Maar als 2 teams hun zaakjes totaal niet op orde hebben, dan vind ik toch dat Max en consorten deels verantwoordelijk zijn om een achteraf niet levensvatbare kandidaat een licentie te verschaffen. Zeker omdat er meer gegadigden waren die -weliswaar op papier- meer potentie leken te hebben.
      ik vind het gewoon een verkeerde inschatting en dat mag ze kwalijk genomen worden, ook al leken de signalen destijds positief.

      • + 0
      • 18 feb 2010 - 16:08
  • Vergeet niet dat als Stefan Gp een plek in zou kunnen nemen dan moeten de andere teams het er wel mee eens zijn.....Wie weet lepelen ze straks een Cosworth motor in die ouwe Toyota en heb je een Brawn achtig tafereel. Alle teams zullen waarschijnlijk protesteren.
    Ondanks dat Stefan Gp de steun van Eccelstone vast wel krijgt.

    • + 0
    • 18 feb 2010 - 23:13

AT Grand Prix van Stiermarken

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

AT Grand Prix van Stiermarken

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar