user icon

Late racestarts doen Formule 1-kijkcijfers kelderen

  • Gepubliceerd op 16 feb 2010 10:24
  • comments 15
  • Door: Rob Veenstra
In 2009 hebben tachtig miljoen minder mensen naar de Formule 1 gekeken dan in 2008. Dat schrijft de Mail on Sunday aan de hand van het kijkcijferrapport van Formula One Management. De daling heeft de Formule 1 aan zichzelf te wijten.

Late starttijden voor de races, zoals in Australië, Maleisië en Abu Dhabi, worden namelijk als belangrijkste oorzaak aangedragen door Formula One Management. Dat had als gevolg dat de races in Azië ‘s avonds te zien waren. In China kelderde het aantal kijkers met meer dan dertig miljoen, volgens FOM omdat de Grands Prix samenviel met de nationale voetbalcompetitie.

Brazilië was vorig jaar het grote kijkcijferkanon, in dat land keken 93,6 miljoen mensen naar de Formule 1. Echter, ook daar was sprake van een daling van ongeveer 16 miljoen kijkers. Dat Felipe Massa na de kwalificatie voor de Hongaarse Grand Prix niet meer reed vanwege een serieuze hoofdblessure speelt daar wellicht een rol in.

Reacties (15)

Login om te reageren
  • De laatste zin lijkt me een onjuiste conclusie...Barrichello, immers ook een Braziliaan, streed tot later in het seizoen nog voor de titel!ik denk niet dat 16 miljoen Brazilianen de tv uitzetten omdat Massa niet meer mee rijdt...Maar misschien opent dit wel de ogen van de FOM.

    • + 0
    • 16 feb 2010 - 10:56
    • Onderschat de Massa gekte in Brazilië niet.
      Het zelfde was het geval met de duitse kijkcijfers toen Dhr. Schumacher stopte.

      Laten ze die tijden maar weer terugdraaien. Vond het heerlijk om 4 uur in de nacht je nest uit om de GP van Australie te kijken, dan begint het seizoen pas echt.

      • + 0
      • 16 feb 2010 - 11:35
    • Dat lijkt me inderdaad ook niet. Komt waarschijnlijk door Barrichello.

      • + 0
      • 16 feb 2010 - 11:51
  • Tifoso

    Posts: 2.882

    @Nathie. Volgens mij is Massa populairder dan Rubens. Temeer omdat hij juist kan accelereren in Brazilië waar Rubens altijd wel wat heeft waardoor hij nooit tot het uiterste gaat.

    Wat ik me afvraag wat er bedoeld wordt met \"Brazilië was vorig jaar het grote kijkcijferkanon met 93,6 miljoen kijkers\". Is het de aantal kijkers uit Brazilië vorig jaar, of het aantal kijkers wereldwijd, tijdens de GP van Brazilië.

    • + 0
    • 16 feb 2010 - 11:06
    • Ze bedoelden het land...Mee eens, Massa is populairder.

      • + 0
      • 16 feb 2010 - 16:11
  • Gewoon om twee uur beginnen, waar dan ook, is mijn ogen de beste optie.
    \'s Nachts je bed uit om een race te bekijken heeft toch ook z\'n charmes.

    • + 0
    • 16 feb 2010 - 11:29
    • Geheel mee eens!Is toch gaaf, midden in de nacht, met het soep in je ogen een gp kijken, geweldig! ik denk dat de echte fans dan ook helemaal niet zitten te wachten op schemerraces etc. 1 of 2 (zoals Singapore) is wel gaaf, maar daar mag het bij blijven. Daarom ben ik zo benieuwd wat de FOTA kan met de uitslag van dat LG onderzoek, maar ik ga nergens van uit...;)

      • + 0
      • 16 feb 2010 - 16:09
  • Stitch

    Posts: 5.311

    Vreemd door het \"europa-vriendelijke\" tijdstip zou het aantal kijkers in principe gestegen moeten zijn. Ik denk niet dat de daling minder met het tijdstip van doen heeft, maar eerder met het politieke geratel en het langdurig ontbreken van spanning tijdens de races. Natuurlijk past dat niet in het strratje van Ecclestone dat ie dat zou toegeven dus moet er een andere reden voor gevonden worden. Ook al spreekt ie daarmee zichzelf en zijn langdurige inspanningen om de aanvangstijden te veranderen tegen!

    • + 0
    • 16 feb 2010 - 13:13
    • Klinkt idd als Ecclestone...

      • + 0
      • 16 feb 2010 - 16:11
  • Ik en velen met mij zijn juist voorstander van midden in de nacht kijken. Ik heb 2 kleine kinderen en een F1 hatende vrouw. ;-)
    als ik voor de race midden in de nacht om 4 of 5 uur uit bed moet vind ik dat heeerrlijk!!! Helemaal geen drukte v mn kids (\'papa ik moet plassen\', \'papa ik heb dorst\', etc). Komt bij dat mn vrouw mijn fanatisme voor de buis hekelt en er kan dan niks gebeuren (visite etc) omdat IK F1 moet kijken. Kortom....snachts lekker zonder gezeik kijken is het aller allerfijnste F1 kijken voor mij! :-)

    • + 0
    • 16 feb 2010 - 17:29
    • Benz

      Posts: 368

      Amen!

      • + 0
      • 16 feb 2010 - 20:03
  • Ik ben het helemaal eens met degene die midden in de nacht de GP willen kijken! Heerlijk voor de tv zitten zonder enig gezeik van wie dan ook en alles draait alleen om de formule 1. Echt Geweldig! Afgelopen weekend nog van half 2 tot 4 uur \'s nachts de NASCAR Truck race bekeken.

    • + 0
    • 16 feb 2010 - 20:26
  • nu krijgen we toch niet het effect dat elke race buiten europa een nachtrace moet worde he, de echte Fans kijken ook wel snachts
    en persoonlijk vind ik het altijd wel een speciaal gevoel als ik snachts de TV aan doe voor de eerste race van het seizoen ( meestal australie, dit jaar niet, bahrein is ook smorgens, ook leuk ^^)

    • + 0
    • 17 feb 2010 - 12:02
  • EnzoF1

    Posts: 138

    Allemaal leuk en aardig, ik had er ook nooit geen problemen mee om 4 uur \'s nachts m\'n nest uit te komen, maar ik werk nu al drie jaar lang ook in de weekenden, dus dat komt mij helemaal NIET uit... :P

    • + 0
    • 17 feb 2010 - 17:03

AZ Grand Prix van Azerbeidzjan

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

AZ Grand Prix van Azerbeidzjan

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land BR
  • Geb. datum 21 apr 1981 (40)
  • Geb. plaats Sao Paulo, BR
  • Gewicht 59 kg
  • Lengte 1,66 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar