user icon

Pirelli zegt alvast nee tegen toetreding tot de Formule 1

  • Gepubliceerd op 05 nov 2009 09:25
  • comments 15
  • Door: Rob Veenstra
Het zal nog een hele klus worden om een geschikte opvolger voor bandenleverancier Bridgestone te vinden. In de paar dagen na de aankondiging van het geplande afscheid hebben diverse bandenfabrikanten al aangegeven geen interesse in de Formule 1 te koesteren.

Goodyear plant geen toetreding tot de Formule 1, Michelin staat niet positief tegenover een rentree en nu heeft ook Pirelli duidelijk gemaakt dat het zich op andere takken van autosport richt. “Het standpunt van Pirelli ten opzichte van de Formule 1 is niet veranderd. Pirelli geeft de voorkeur aan de ontwikkeling van racebanden die ook in het gewone verkeer gebruikt kunnen worden”, aldus een woordvoerster tegenover Reuters.

Reacties (15)

Login om te reageren
  • Dat worden Chineese Wanli racebandjes dus op de auto\'s! Krijgen we in ieder geval iedere 3 raceronden een pitstop!

    • + 0
    • 5 nov 2009 - 09:33
  • Gompie

    Posts: 4.951

    Nou, ik weet niet meer dat al eerder opmerkte, maar ik zie daar toch een mooie kans voor Vredestein :-)
    Als ik auto- of bandenfabrikant was stapte ik ook per direct uit de F-1. Het is belachelijk duur, staat bol van de intriges en schandalen en spekt alleen maar Uncle Bernie\'s toch al niet onprettig gevulde portemonnaie. De kosten wegen niet op tegen de zogenaamde méérverkopen.
    En met die nieuwe flut teams erbij kun je je afvragen of het nog wel de koningsklasse is...

    • + 0
    • 5 nov 2009 - 10:15
  • fulcoboy

    Posts: 68

    Stel nu dat geen enkel merk geinteresseerd is wat gebeurt er dan? Wordt de F1 dan opgedoekt wegens geen banden om op te rijden? :-)

    • + 0
    • 5 nov 2009 - 10:45
    • WH

      Posts: 206

      Denk dat ze dan eerder de keuze aan de teams individueel laten. Ik denk dat een bandenmerk zich dan eerder in de F1 wil melden

      • + 0
      • 5 nov 2009 - 10:55
    • Gompie

      Posts: 4.951

      Hoezo, nog nooit van rupsbanden gehoord :-)

      • + 0
      • 5 nov 2009 - 10:57
    • Dan gaan de heren toch gewoon op de velgen rijden. Dat maakt de avondraces nog spectaculairder want de vonken vliegen er dan pas echt af! :-)

      • + 0
      • 5 nov 2009 - 12:40
  • sanderndk

    Posts: 586

    Damn wat gaat de F1 hard achteruit! Dit ook weer wat houd je nog over aan opties voor banden? Firestone, Yokohama... Alleen Renault nog eruit binnen aanzienelijke tijd zijn we zoveel fabrikanten kwijt dat deze beter een alternatieve klasse kunnen gaan opstarten...

    • + 0
    • 5 nov 2009 - 11:52
    • breezer93

      Posts: 38

      firestone is de amerikaanse band van bridgestone knuppel:-)

      • + 0
      • 5 nov 2009 - 12:42
    • Ach, wie de geschiedenis van de F1 een beetje kent, weet dat het altijd al een komen en gaan is geweest van autofabrikanten. Kijk bijv. eens naar het deelnemersveld van 10 jaar terug (1999). Toen stond, met uitzondering van Ferrari, geen enkele autofabrikant op de grid met een eigen team. Ook het aantal motorenleveranciers was toen beperkt.
      Dat er weer een periode van privateers aanbreekt, wil niet zeggen dat sport ten onder gaat. Juist het gegeven dat er weer particulieren bereid zijn te investeren in de F1 geeft aan dat de kosten gedaald zijn en daarmee de levensvatbaarheid verhoogt is.

      • + 0
      • 5 nov 2009 - 12:48
    • Kevin1987

      Posts: 63

      Firestone behoort tot de Bridgestone Group. Dus die worden het zeker niet.

      Verder ben ik het met WH eens. Ze moeten de keus bij de teams afzonderlijk leggen. Dan krijg je weer een extra stuk competitie erbij, zoals tussen Bridgestone en GoodYear, Bridgestone en Michelin. Iets wat ook de kwaliteit van de banden ten goede komt en de kosten voor iedere leverancier dalen, doordat ze niet steeds voor het gehele veld (13 teams) banden hoeven mee te nemen, wat het weer wat aantrekkelijker maakt om in de F1 te stappen.

      • + 0
      • 5 nov 2009 - 12:52
    • TommyGun

      Posts: 21

      En niemand hier die Continental noemt?

      • + 0
      • 6 nov 2009 - 08:29
  • TDZ

    Posts: 1.296

    Voer de regel maar weer in voor meerdere bandenleveranciers. Dan heb je ook weer een bandencompetitie en de winnaar heeft goede reclame

    • + 0
    • 5 nov 2009 - 12:34
  • Men hoeft zich geen zorgen te maken, hoor!
    Desnoods worden er Avonbanden gebruikt en raad eens wie de eigenaar is van Avon?!? Ja, die oude grijze duif Bernie \"geldhonger\" E.!!!
    Of men moet de schijn afdoen, door banden van Cooper te gebruiken. Zie we die F1-auto weer driften op die ballon-banden van Cooper!!!

    Ik zeg; \"Doe mij maar zo\'n Cooper-bandje\"!!!

    • + 0
    • 5 nov 2009 - 14:57
  • Dit wordt nog wat zeg! Dunlop zie ik met dezelfde argumenten als Pirelli \"nee\" zeggen. Dus idd Avon of Cooper, Hankook of Vredestein (lol!)..Nee, bandenfabrikant per team lijkt me wel wat, maar wel met een goede budget-naar-innovatie ratio (anders concurreert men elkaar weer kapot).

    • + 0
    • 5 nov 2009 - 22:32

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Team profiel

  • Team naam Pirelli
  • Basis Milan, Italië
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar