Hamilton pakt pole position in Valencia
- Gepubliceerd op 22 aug 2009 15:13
-
19
- Door: Dennis Roke
Het eerste deel van de kwalificatie verloopt zonder grote incidenten. Luca Badoer lijkt nog niet echt zijn draai te kunnen vinden in de Ferrari: net als in de vrije training sluit de Italiaan de tijdenlijst, een slordige anderhalve seconde langzamer dan de nummer 19, Alguersuari. Afvallers in het eerste deel zijn Fisichella, Nakajima, Trulli, Alguersuari en Badoer.
In het tweede deel zijn het drie Duitsers die het elkaar moeilijk maken. Heidfeld eindigt als elfde, gevolgd door Sutil en Glock. Grosjean kent een niet meer dan solide debuut met de veertiende stek, voor Sebastian Buemi.
De overige coureurs gaan uitvechten wie de pole gaat pakken. McLaren scoort uiteindelijk een dubbel. Hamilton heeft zijn pole te danken aan zijn teamgenoot. Kovalainen heeft de snellere auto, maar maakt een foutje en wordt slechts tweede. Rubens Barrichello redt de eer van Brawn GP en wordt derde. Kimi Raikkonen bungelt lang onderaan de top tien, maar doet uiteindelijk aan schadebeperking met de zesde tijd. Voorlopig zal de Fin de enige Ferrari-coureur zijn die mee lijkt te kunnen doen om de prijzen.
De Grand Prix van Europa start morgen middag om 14.00 uur.
Trending nieuws
-
Mercedes wil Antonelli en Russell gelijk blijven behandelen
Binnen Mercedes groeit de discussie over een mogelijke voorkeursbehandeling voor Kimi Antonelli. De jonge Italiaan he...
22 jun 2026 18:46 -
Lawson blikt terug op Red Bull-drama: "Deed alsof het nooit gebeurd was"
De passage van Liam Lawson bij Red Bull Racing duurde amper twee races, maar liet duidelijk diepe sporen na. De Nieuw...
22 jun 2026 16:46 -
'Sainz heeft genoeg van Williams: Vader dringt aan op Audi-transfer'
De toekomst van Carlos Sainz bij Williams staat plotseling ter discussie. De Spaanse coureur leek zich aanvankelijk t...
22 jun 2026 18:06 -
'Red Bull kiest de aanval met opvallend groot updatepakket'
Het lijkt erop dat het team van Red Bull Racing aankomend weekend alle kaarten op tafel gaat leggen. In Oostenrijk in...
22 jun 2026 17:22 -
Leclerc kan mogelijke titeljacht Hamilton verstoren
Jolyon Palmer vraagt zich af of Charles Leclerc in staat is om zijn Ferrari-teamgenoot Lewis Hamilton te helpen in ee...
22 jun 2026 16:09
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Ferrari
- Punten 3.648
- Podiums 136
- Grand Prix 239
- Land GB
- Geb. datum 7 jan 1985 (41)
- Geb. plaats Tewin, GB
- Gewicht 68 kg
- Lengte 1,74 m
483.696 reacties op Ferrari
66 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Lewis Hamilton
Team profiel
- Team naam Ferrari
- Basis Maranello, Italië
- Kimi Räikkönen 1
- Michael Schumacher 1
- Michael Schumacher 1
- Felipe Massa 2
- Fernando Alonso 3
- Felipe Massa 3
- Michael Schumacher 3
- Felipe Massa 4
- Kimi Räikkönen 4
- Sebastian Vettel 5
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 5
- Felipe Massa 5
- Michael Schumacher 5
- Michael Schumacher 5
- Felipe Massa 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 7
- Felipe Massa 7
- Fernando Alonso 8
- Fernando Alonso 14
- Charles Leclerc 16
- Gerhard Berger 28
- Gerhard Berger 28
- Lewis Hamilton 44
- Carlos Sainz jr 55
509.506 reacties op Ferrari
283 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Ferrari

Reacties (19)
Login om te reagerenPosts: 10.412
mooi gedaan en sutil ging ook goed. en grosjean prima kwali voor 1e keer komt vast goed met hem.
Posts: 18.535
Dit had Kovalainen zijn pole moeten zijn, een wagen die 2tiende trager was (zeiden ze op BBC) en een foutje in de laatste bocht, jammer voor hem. McLaren lijkt er wel erg goed voor te staan, het circuit ligt hun duidelijk, zien wat er morgen kan gebracht worden.
Ook vind ik dat je vandaag het talent van Vettel toch weer kon aanschouwen, Red Bull voelt zich hier niet echt in zijn sas, maar Vettel weet zich er steeds weer bij te zetten en nog voor Button ook, knap, vind ik. Hij is er gewoon steeds wanneer hij er moet staan. Stiekem hoop ik dat de McLarens iets wat lichter zijn, om morgen toch een spannende race te krijgen.
Geweldige prestaties ook van Sutil en Grosjean, die laatste laat zowel Piquet als badoer en alguersuari mooi voor lul staan door in zijn eerste kwali dadelijk bijna zo goed als alonso te doen en zicht op p12 te zetten.
Badoer lijkt mij de grootste miskeuze van Ferrari, maar goed, de wedstrijd morgen nog afwachten zeker? Hij zat wel erg ver van de pace verwijderd.
Leuke kwali, dat wel.
Posts: 338
Mooie pole van Hamilton en een mooie tweede plek voor Kovalainen die onder druk staat bij McLaren. Maar Badoer moeten ze gelijk de volgende race aan de kant zetten wat een ramp 1,5 sec achter Alguersuari in een Torro Rosso dat is hartstikke slecht. Zet Liuzzi de volgende race maar in die Ferarri. Grosjean heeft het netjes gedaan die zat in de tweede kwalificatie maar 0,3 sec achter Alonso.
Posts: 47
Lekker gedaan hoor Hamilton! Zonde van Kovalainen, dat foutje kost hem zijn Pole Position. En Badoer? Die moet nog heel veel gaan oefenen denk ik, want nu is het helemaal niks.
Posts: 11.414
Hamilton was nog sneller onderweg dan Kovalainen. Die had die pole dan toch ook meteen weer terug gepakt.
Nu heeft Hamilton een rondje brandstof gespaard.
Posts: 1.725
Ik dacht dat Hamilton gewoon goed was in Hongarije, maar blijkbaar is de wagen toch serieus geëvolueerd. En wat Badoer betreft, denk ik dat Ferrari moet terugkomen op hun beslissing.
Posts: 11.414
Misschien zijn de McLaren\'s wel wat lichter, maar het zal toch niet heel veel zijn.
De Force India\'s toch gewoon weer terug waar ze waren. Weer al die bla over een geweldige update en twee vrije sessies gespendeerd aan kwalificatie trainingen en uiteindelijk weer niets.
Brawn heeft toch duidelijk de snelheid wel weer gevonden. Alhoewel dit (net als Monaco) toch waarschijnlijk ook wel een circuit is wat de Red Bulls niet goed ligt.
Ben met name nog wel even benieuwd wat de Red Bulls gedaan hebben qua brandstof.
Grosjean, geweldige prestatie. Zo uit de GP2 instappen in die auto en laten zien dat het inderdaad een stuk beter kan dan dat gepruts van Piquet. Komt meteen in Q2 en zit dan maar 3 tienden achter Alonso.
Posts: 2.567
Hamilton kon zijn ronde niet meer afmaken, maar was in de eerste en tweede sector wel de snelste, voor hij de pitstraat weer indook.
McLaren heeft dit jaar niks te zoeken in de titelstrijd, maar wel sneller dan Brauw GP en Red Bull!!!
Posts: 15.285
Hoezo kon hij z\'n ronde niet meer afmaken?? Hij reed nog als laatste rond, wist dat hij de pole had en dook supersnel de pitstraat in... Gewoon heel slim, brandstofbesparing.
Ik ben wel benieuwd naar de verhoudingen morgen tussen McLaren, BrawnGP en Red Bull. ;)
Posts: 338
Badoer schijnt historie te hebben geschreven door als eerste Ferrari-coureur als laatste te hebben gekwalificeerd. Haha
Buiten straffen en motorwissels om dan.
Eruit me die man!!! Liuzzi erin!!
Posts: 1.725
Misschien is het wel een inhaalmonster met dat KERS aan boord en zocht ie vandaag al naar alternatieve rijlijnen.
Posts: 2.567
Ik kijk formule1 10 jaar ik heb nog nooit gezien een rood auto in laatste positie!!!!Nooit!!!
Posts: 10.412
hij heeft de rode auto en lantaarn. :p
Posts: 15.285
Leuke kwali... Mooi voor McLaren op 1 en 2. Misschien zjin ze wat lichter, maar misschien kunnen ze in de 1ste stint mbv KERS voldoende voorsprong opbouwen. Ben ook wel benieuwd naar de gewichten van de teams die voor de overwinning kunnen gaan.
Heel mooi hoe Hamilton te horen kreeg dattie de pole had en meteen de pit indook... scheelt \'m mooi wat peut.
Brawn nog niet helemaal optimaal zoals ze in het begin van het seizoen waren. Red Bull denk ik tactisch wel goed gedaan, er zat niet meer in, maar morgen misschien wel.
Grosjean erg goed hoor, niet ver van Alonso af. Badoer gewoon slecht, dat verwacht je zelfs niet van een testcoureur.
@ Patrickl: Ik vond Sutil toch niet echt slecht hoor... 12de plek, als je het vergelijkt met vorig jaar en begin dit jaar is dat toch wel een vooruitgang. En met die 12de plek kan hij misschien wel punten halen. Ze hebben bij FI vast wel goede updates meegenomen, maar dat doen andere teams ook, dat moet je niet vergeten.
Verder Rosberg waar hij altijd ongeveer staat. Geldt ook voor de BMW\'s. Nakajima had ik wel iets verder naar voren verwacht. De Toyota\'s slecht.
Posts: 11.414
@mario,
Ja, je hebt gelijk. Sutil heeft op zich een prima prestatie neergezet. Alleen hoor je het hele weekend al het gemekker dat Force India een update heeft en dat ze daar 7 tienden mee opgeschoten zijn en dat ze op P7 uit gaan komen.
Met al die hype in het achterhoofd vallen P12 en P16 me toch best tegen.
Hou er ook nog rekening mee dat ze natuurlijk ook al gewoon twee plekken opgeschoten zijn doordat Nakajima uitviel en doordat Badoer door al die boetes schijnbaar het knopje van de pit limiter nu niet meer uit durft te zetten. Alguersuari zit er ook zo\'n beetje per definitie wel achter.
Bovendien deden de Toyota\'s het gewoon niet. Dat is ook niet echt een verdienste van Force India.
Begin dit jaar stond Sutil overigens 9e. Wat dat betreft is het dus zeker geen vooruitgang.
Posts: 51
Dit kan morgen nog wel eens spannend worden met kimi raikkonen achter button vorige x had kimi mega-start en wat te denken aan hamilton en kovalainen heb nu al zin in de start en de 2 ronden die daaropvolgen.. Luca badoer zou me in de laatste ronde sms\'en dan word ik hoop ik wakker zo saai zal deze race wel weer zijn... en hopen we dat de uitslag 1 vettel 2 webber 3 barricello is ivm kampioenschap.!
Posts: 150
dan mis je waarschijnlijk het podium, als badoer in zijn laatste ronde zit :P
Posts: 2.250
Dumpen, die Badoer. Echt schrijnend om te zien. Hij zegt dat het maar een test is en dat hij nog moet wennen. Maar als je ziet dat een rookie als Alguersari zelfs sneller is dan hem. Ik kan niet begrijpen, hoe je zo traag KAN rijden met een Ferrari. Hier is geen verklaring voor, 1,5 sec van een rookie die nog maar in zijn 2de race ooit zit, en 3 sec van zijn teamgenoot...
Posts: 53
Pos Driver Weight (kg)
1. Hamilton McLaren-Mercedes 653.0
2. Kovalainen McLaren-Mercedes 655.0
3. Barrichello Brawn-Mercedes 662.5
4. Vettel Red Bull-Renault 654.0
5. Button Brawn-Mercedes 661.5
6. Raikkonen Ferrari 661.5
7. Rosberg Williams-Toyota 665.0
8. Alonso Renault 656.5
9. Webber Red Bull-Renault 664.5
10. Kubica BMW-Sauber 657.5
11. Heidfeld BMW-Sauber 677.0
12. Sutil Force India-Mercedes 672.5
13. Glock Toyota 694.7
14. Grosjean Renault 677.7
15. Buemi Toro Rosso-Ferrari 688.5
16. Fisichella Force India-Mercedes 692.5
17. Nakajima Williams-Toyota 702.0
18. Trulli Toyota 707.3
19. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari 678.5
20. Badoer Ferrari 690.5