Toekomst Grand Prix van Hongarije in gevaar

Het is nog maar de vraag hoe lang de Grand Prix van Hongarije nog op de Formule 1-kalender staat. De race op de Hungaroring heeft een contract tot en met 2012 en zou overeenstemming hebben over een verlenging tot en met 2016, maar de lokale overheid wil geen steun meer geven.

Dat bericht het Hongaarse dagblad Vilaggazdasag. Het artikel meldt dat de lokale overheid twijfelt vanwege een gebrek aan financiële middelen en de verzwakking van de Hongaarse munteenheid, de forint. De race voor 2012 al laten schrappen is geen optie, omdat de organisatie contractueel verplicht is om sowieso te betalen. De Hungaroring was in 1986 voor het eerst gastheer van een Grand Prix.

Reacties (21)

Login om te reageren
  • Klemmer

    Posts: 6

    Om eerlijk te zijn zie ik die race liever vandaag dan morgen verdwijnen, dus ik zou er geen traan om laten.
    Sterker nog, ik denk dat ik er een biertje extra voor zou nemen ;-)

    • + 0
    • 27 mei 2009 - 16:59
  • Nate

    Posts: 99

    Werd tijd ook, heb me altijd wel afgevraagd wat de F1 in Hongarije ging zoeken en Boedapest levert ook nooit echt mooie wedstrijden. Buiten die keer dat Hill bijna in zijn Arrows kon winnen is Hongarije ook niet echt memorabel denk ik, dan kunnan ze beter plaats maken voor een andere GP, zoals Frankrijk, Nederland, Portugal of San Marino (Imola) of zo

    • + 0
    • 27 mei 2009 - 17:01
    • Kubica

      Posts: 5.749

      Nedrland? om welke reden? Zandvoort is zo goed als onbereikbaar.

      • + 0
      • 27 mei 2009 - 20:40
      • Voor welk circuit geld dat niet dan? Magny Cours is het enige circuit dat ik behoorlijk met de auto heb kunnen bereiken en waar ik ook weer behoorlijk weg kwam. Hongarije staat bij mij op de tweede plaats.

        Naar Monaco ging ik met de trein en naar Zandvoort ook. Gaat prima.

        • + 0
        • 28 mei 2009 - 09:31
        • Kubica

          Posts: 5.749

          Tenzij de spoorcapaciteit van Zandvoort de afgelopen 5 jaar verbeterd is, kan ik het nauwelijks per spoor te bereiken noemen. Ok het circuit ligt op loopafstand van de trein, net als Hongarije (Budapest is een waanzinnige stad trouwens), maar de treinen zitten zo volgepakt...
          Monza is trouwens ook prima met de auto te doen, parkeren in de woonwijken naast (!!) het circuit. 2 jaar geleden waren daar zelfs kleine tribunes beschikbaar (ongenummerd) voor de general admission tickets.
          De circuits in Duitsland liggen naast de snelweg en zijn ook goed met de auto bereikbaar. Spa bijvoorbeeld al weer een stuk minder (tenzij de laatste 8 jaar verbeterd).

          • + 0
          • 28 mei 2009 - 10:22
          • Ik ben een paar keer met de trein geweest naar A1GP en DTM, dat zijn evenementen die het circuit vullen naar capaciteit (80.000 man ofzo). Geen enkel probleem gehad met de trein. Tsja het is wat druk in de trein, maar als je een probleem met drukte hebt moet je vooral een Formule 1 race gaan bezoeken ;)

            Monaco was een stuk erger qua mensen opeengepakt in de trein proppen. Aan de andere kant, het zijn daar allemaal van die kleine italiaantjes en fransozen. Als je een kop boven iedereen uit steekt ben je een stuk sneller bij de treindeur.

            De tribunes op Monaco waren ook een stuk drukker dan op Zandvoort. De tribune plekken waren daar wel genummerd, maar de tribune zat \'s morgens al vol en voor de race kwamen er nog twee keer zovel mensen opdagen.

            Monza heb ik met de trein gedaan. Moet zeggen dat de auto\'s daar inderdaad wel redelijk rond reden, maar ik zag niet veel parkeerplek. Ik had daar voor elke dag een andere tribune.

            Voor Imola hadden ze op vrijdag en zaterdag tickets waar je dan voor di dag toegang had tot alle tribunes uit dezelfde prijsklasse. Ik heb op vrijwel elke tribune gezeten. Erg leuk om te doen, maar \'s avonds wel bekaf van het rondlopen. Was daar ook een pokke end naar het station trouwens.

            In Duitsland (Hockenheim) had ik overigens de slechtste ervaring qua wegkomen. Het was 8 uur \'s avonds en toen kwamen we door alle omleidingen weer langs het circuit! De bereikbaarheid van een circuit is maar zelden een probleem. Het probleem ontstaat pas bij het vertrek.

            Spa ben ik ook al een tijd niet meer geweest. Daar heb ik ook iedere keer dramatische taferelen meegemaakt met het wegkomen. Ik had ook elke keer regen daar. Steeds een heel weekend door de modder baggeren was ik ook knap zat.

            Hongarije was juist weer vreselijk stoffig. Het is ook nooit goed ;)

            • + 0
            • 29 mei 2009 - 00:03
            • f 1

              Posts: 303

              Ben bij vele race\'s in europa geweest maar wij gaan meestal met de georganireerd met de bus reizen altijd gezellig

              • + 0
              • 30 mei 2009 - 10:19
    • Fresh-T

      Posts: 461

      Frankrijk? Kleurloos, saai circuit.
      Nederland? Zandvoort: geen goede bereikbaarheid, slechte accomodatie, geen geld. Assen: Veel te kort
      Portugal....?
      San Marino? Nog weer zo\'n tifosi circuit?

      Nog betere suggesties? Kyalami ofzo? :P

      • + 0
      • 28 mei 2009 - 13:47
      • johan

        Posts: 985

        Portugal: Portimao. Daar werd erg enthousiast op gereageerd door de heren coureurs. Ik verwacht daar wel een race binnen een aantal jaar.

        • + 0
        • 28 mei 2009 - 14:28
  • Ik zou het jammer vinden ik vind het wel een mooie en leuke baan...

    • + 0
    • 27 mei 2009 - 17:12
  • delange

    Posts: 2.640

    afschaffen dat circuit...........als ze er maar wat go-cart rondjes op rijden.
    Niemand die hierom treurt ...of ben ik mis ? haha

    • + 0
    • 27 mei 2009 - 19:43
    • konodor

      Posts: 32

      Heb je dan mis, vind het wel een aardig circuit. Zeker niet de leukste maar er zijn genoeg mindere banen, de Hungaroring heeft als charme dat het een Mickymouse circuit is, en wanneer het regent het er gegarandeerde spektakel is. Tenslotte, heeft Alonso er zijn eerste race gewonnen ^^

      • + 0
      • 27 mei 2009 - 23:08
  • Tomos F1

    Posts: 349

    Ik vond het wel een aardig circuit hoor :)

    • + 0
    • 27 mei 2009 - 20:01
  • jabe

    Posts: 25

    Waarom Monaco wel en Hongarije niet?
    Ik ben daar al een paar keer gaan kijken en eerlijk het is daar ongeloofelijk tof kwa sfeer!!!

    • + 0
    • 27 mei 2009 - 20:24
  • Kubica

    Posts: 5.749

    Jammer, het is wel een circuit waar je vanaf veel van de tribunes een groot deel van de baan kan zien. Bovendien is het een van de weinige nog betaalbare grandprix... Ik ga er graag naartoe...

    • + 0
    • 27 mei 2009 - 20:33
  • Colando

    Posts: 36

    Het circuit mag wat mij betreft worden geschrapt van de kalender. Er moet dan wel een andere voor (terug)komen.

    Ondanks dat de races er niet altijd even spannend zijn heeft het toch een aantal bijzondere races opgeleverd. Naast het voorbeeld van Hill uit 97; het eerste podium voor Verstappen in 1994 en de race van 2006 waar Button zijn eerste overwinning haalde tijdens de uitzonderlijke `natte` wedstrijd.

    • + 0
    • 27 mei 2009 - 21:37
  • marvin

    Posts: 271

    voor hen 10 anderen

    • + 0
    • 27 mei 2009 - 21:58
  • Was zeker wel een leuk circuit om te bezoeken. Overal mooi zicht op grote delen van de baan, erg gezellig en de lokale bevolking is echt fantastisch.

    Hongarije deed mij heel erg denken aan Zuid Frankrijk, maar dan zonder de Fransen.

    • + 0
    • 28 mei 2009 - 00:45
  • fulcoboy

    Posts: 68

    Heb het nooit gehad met dit circuit dat meestal saaie races oplevert... Heb trouwens nooit gesnapt dat bv. Silverstone niet meer F1 waardig is en dit circuit wel? Hongarije is nu niet bepaald de parel der technologie en inovatie te noemen...

    • + 0
    • 28 mei 2009 - 08:34
  • Tomos F1

    Posts: 349

    Soms wens ik echt dat de coureurs nog op Dé Nurburgring reden.

    • + 0
    • 28 mei 2009 - 16:21
  • Kubica

    Posts: 5.749

    En een van twee keer dat ik in Hongarije was, was juist die keer dat het koud en nat was.... Maar wel het debuut van Kubica meegemaakt :) en een race waarin heel veel gebeurde.

    • + 0
    • 29 mei 2009 - 11:12

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender
show sidebar