user icon

Fry: "Ervaring Button voordeel ten opzichte van Vettel"

  • Gepubliceerd op 12 mei 2009 16:47
  • comments 9
  • Door: Rob Veenstra
Mocht de titelstrijd dit seizoen uitdraaien op een gevecht tussen Brawn GP-rijder Jenson Button en Red Bull Racing-coureur Sebastian Vettel, dan gaat de schat aan ervaring van Button de doorslag geven. Die verwachting uit Brawn GP-directeur Nick Fry tegenover Autosport. “Sebastian is een sensationele coureur, maar op basis van ervaring heeft Jenson een voordeel.”

Hij gaat verder: “Iemand die al zo lang in de Formule 1 meedraait en als je dan ook nog meegemaakt hebt wat Jenson heeft meegemaakt, dan heb je duidelijk een voorsprong op een jonge coureur. Jenson is geleidelijk volwassen geworden. Hij heeft daar wat littekens aan overgehouden, maar dat maakt hem nu alleen maar sterker. Hij is ontspannen en in Spanje liet hij zien dat hij formidabel is als hij zijn zinnen op de winst zet. Hij is 29 jaar, heeft veel ervaring en voelt zich comfortabel. Daardoor neemt zijn vertrouwen alleen maar toe.”

Hoewel Brawn GP al een aardig gat heeft geslagen blijft de Britse renstal voorzichtig. Nogmaals Fry: “We bekijken het race voor race. Het is vroeg in het seizoen. Onze positie is geweldig, maar niemand verbindt daar nog conclusies aan. De concentratie ligt op het zo goed mogelijk presteren. Wij hebben geleerd dat we alles stap voor stap moeten nemen en van die filosofie wijken we niet af. Elke dag is een nieuwe dag en we proberen onze best te doen. De jongens leveren geweldig werk en het enthousiasme is groot.”

Reacties (9)

Login om te reageren
  • Vettel is volgens mij ook te lief. Button douwt zich gewoon langs Hamilton en Webber langs Alonso. Die laten zich de kaas niet van het brood eten. Vettel blijft er toch meer achter hangen.

    • + 0
    • 12 mei 2009 - 19:09
    • Ben ik het niet mee eens, Vettel heeft het wel in zich, hij is naar mijn mening de coureur met het meeste talent. Maar misschien doel je op vorige race dat weet ik niet maar dat was toch vooral omdat Massa KERS had.
      Bovendien mag ik hopen dat er nog een titel strijd komt want Button staat nu al een straatlengte voor. Mocht het zo ver komen dan zie ik liever Vettel kampioen worden dan Button. Niet om het een of ander trouwens, maar ik ben meer een Vettel fan dan een Button fan.

      • + 0
      • 12 mei 2009 - 22:07
    • Kubica

      Posts: 4.212

      Misschien te lief = onervaren? Herinner Vetrtels reactie na de crash met Kubica......
      Toch denk ik dat Vetttel dit jaar de belangrijkste concurrent van Button kan worden.

      • + 0
      • 13 mei 2009 - 09:56
  • pomitresi

    Posts: 42

    Ik denk ook wel dat Button zeker volwassen is geworden in de F1, hij heeft al vele dieptepunten meegemaakt met Honda. Ik denk dat hij er ook alleen maar sterker is van geworden.

    • + 0
    • 12 mei 2009 - 20:25
  • ik zei ooit, geef die jongen een goede auto en hij word kampioen.
    Dat begint er nu nogal op te lijken.

    hij weet alle races op het podium te staan terwijl barrichello dat nog maar 2 van de 5 x deed.

    ik denk toch wel dat vettel nog een jaartje moet wachten,
    niks ten nadele van vettel hoor.. hij is ook een geweldige coureur

    • + 0
    • 12 mei 2009 - 23:47
  • ives

    Posts: 1.238

    Tja, het heeft beiden zijn voordelen. Wel is door het veelvuldig gebruik van computers en simulators het verschil tussen jeugdigheid en ervaring miniem geworden qua afstellen van de wagen. Ervaring kan je nu enkel nog helpen in speciale raceomstandigheden.

    Ik hoop vooral dat ze beiden hun thuiswedstrijd winnen! Button op silverstone en Vettel de nurnburgring. Vind dat altijd mooie wedstrijden als er een thuisrijder wint. Dan zie je het publiek echt uit zijn dak gaan! De tifosi als Ferrari wint, vorig jaar toen Hamilton Silverstone won, ...

    • + 0
    • 13 mei 2009 - 01:09
  • Ik vind dat Fry een beetje onzin verteld.
    Als ervaring zo belangrijk is, dan was Massa in 2008 WK geworden en niet Hamilton, die net zo \"onervaren\" is/was als Vettel...

    Fry mag hopen/bidden dat er bij Newey geen lampje gaat branden betreffende de onderkant van de Red Bull. Want dan is het over en sluiten voor BGP!

    Enne, idd. zie ik liever Vettel als WK dan Button (als het Hamilton niet wordt, hahaha)... Vettel is puur en een tweede jonge WK al het goed doen voor de F1 (of wat er daarvan over is...)!

    • + 0
    • 13 mei 2009 - 18:58
    • Kubica

      Posts: 4.212

      Ik denk dat dat lampje bij Newey al lang brandt. Ik denk alleen niet dat BrawnGP stil zit, dat team ontwikkelt ook door.
      Het maakt mij niet zoveel uit wie er kampioen wordt, als het maar pas in de laatste race bekend wordt.

      • + 0
      • 14 mei 2009 - 11:10

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 37
  • Podiums 1
  • Grand Prix 71
  • Land GB
  • Geb. datum 19 jan 1980 (41)
  • Geb. plaats Frome, Somerset, GB
  • Gewicht 72 kg
  • Lengte 1,82 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar