Massa: "Kampioenschap is voorbij"

  • Gepubliceerd op 10 mei 2009 22:08
  • 21
  • Door: Dennis Roke
Felipe Massa is ervan overtuigd dat het kampioenschap gelopen is voor Ferrari. Brawn GP en Jenson Button scoorden vandaag hun vierde overwinning in vijf races en staat bovenaan in het kampioenschap met 41 punten. Massa scoorde met een zesde plek zijn eerste punten en staat nu gelijk met teamgenoot Raikkonen. De achterstand bedraagt 38 punten; in theorie overbrugbaar, maar Massa geloof er niet meer in.

Massa: "Nee, we moeten realistisch blijven. Na vijf races hebben ze er vier gewonnen. Zelfs als we ons ongelooflijk verbeteren en een halve seconde sneller zijn zullen ze punten blijven scoren. Ik beschouw het kampioenschap als verloren."

Vooruitgang bij Ferrari
Toch ziet Massa wel degelijk vooruitgang bij Ferrari. "In Q2 waren we twee tienden langzamer dan Brawn GP, in de race is het gat ongeveer hetzelfde. Dat is best een groot gat, want het betekent dat de Brawns gewoon langzaam weglopen bij ons. Red Bull Racing kan ik niet over oordelen, want ik reed het grootste deel van de race voor hem. Ik kan dus niet bepalen of ik hem ophield of dat we ongeveer gelijk waren."

Brandstofprobleem
Massa leek vandaag op weg naar de vierde plek, maar moest gas terugnemen wegens een brandstoftekort. Hij viel stil in de uitloopronde, maar werd uiteindelijk toch nog zesde. Massa: "Het probleem zat in het tanken, niet in de berekeningen van het team. Het is nog niet duidelijk of het een menselijke fout was of een mechanische fout. Het was erg frustrerend, want ik moest tegen het einde gas terugnemen. Ik was al brandstof aan het besparen, maar het was niet genoeg. Daardoor verloor ik ook nog een plek aan Alonso en bijna nog een aan Heidfeld. Erg frustrerend."

Reacties (21)

Login om te reageren
  • Nou mensen lees het laatste kopje dan snap je wat ik bedoel met emotie en frustratie het is eigenlijk heel simpel.

    Ik vind het hoe dan ook erg Jammer voor hem. Was mooie race voor Hem en Vettel zat er echt de heletijd dichtbij. Dat geen van hun een fout heeft gemaakt verbaast me best wel het lijkt me behoorlijk wat druk.

    • + 0
    • 10 mei 2009 - 22:40
  • Vasco

    Posts: 12

    Hmm... Voor iedereen die bij het artikel \"Jenson Button wint Grand Prix van Spanje\" een reactie geplaatst heeft in de trant van; ferrari maakt weer een tactische blunder!(incl. ikzelf) ligt toch ff net iets anders...

    • + 0
    • 10 mei 2009 - 22:59
    • Hoezo ligt het anders dan? Ze zeggen hier toch niets nieuws?

      Wel merkwaardig dat Massa nu ineens zijn mening over de kampioenschapskansen ineens compleet omgooid. Misschien dat ze bij Ferrari echt dachten dat ze nu al zouden kunnen gaan winnen.

      Hamilton was trouwens helemaal negatief. Die heeft het zo te horen echt helemaal gehad.

      Raikkonen was wel nog redelijk positief.

      @Jermaine,

      Een goede coureur is zijn emoties de baas ...

      • + 0
      • 11 mei 2009 - 00:27
      • Kubica

        Posts: 5.746

        Oei, met die laatse opmerking moet je oppassen ;). Ik heb begrepen dat Jermaine precies weet welke emoties er in een coureur omgaan. En hij zal het als racer wel weten....

        OT: Misschien niet fout berekend (al zullen ze dat waarschijnlijk nooit meer toegeven), misschien wel een menselijke fout.. In dat geval dus toch fout en geen pech

        • + 0
        • 11 mei 2009 - 08:47
      • GJD

        Posts: 444

        Dat hij zijn mening omgooit is logisch, alle updates en dingen die Ferrari op de plank had liggen zaten nu onder de auto. Die auto is goed voor een 3e tot 6e plek afhankelijk van de baan.
        Massa en Raikonen hadden gehoopt verder naar voren te staan is niet gelukt jammer maar helaas.
        Tsjah ook bij McLaren hebben ze nu alles geprobeerd wat je gister zag is de snelheid van de auto veel te laag......
        @ Bernie en Max, leuk he dat medaille systeem Button was dan nu zowiezo al bijna kampioen geweest!

        • + 0
        • 11 mei 2009 - 08:51
        • Kubica

          Posts: 5.746

          Daar zeg je me wat. Scherp! Dat medaille systeem had idd al bijna uitgemaakt wie er kampioen zou zijn....

          • + 0
          • 11 mei 2009 - 09:01
        • Dat ze er vanuit ging dat ze snel races zouden kunnen gaan winnen was uit de interviews wel duidelijk. Massa liet dat doorschemeren in een interview en Raikkonen zei het gewoon letterlijk.

          Punt is dan alleen, dat Massa nu zegt dat zelfs als ze zouden gaan winnen dat ze het dan nog niet halen. Dat is sinds eergisteren niet veranderd.

          Het is dus niet alleen dat ze zelf dachten verder vooraan te staan, maar blijkbaar zelfs dat de Brawns niet eens veel punten meer zouden kunnen scoren. Ofwel dat alle teams zouden verbeteren (maar dan minder dan Ferrari zelf)

          Denk dus dat ze de situatie gewoon niet zo heel goed doordacht hadden. Of dat ze gewoon te positief zijn geweest. Hoe dan ook, ik denk dat hij nu wel gelijk heeft.

          McLaren en in mindere mate ook Renault hebben hun kruit al verschoten gedurende de vorige races. McLaren had zo\'n beetje alle updates er al op zitten en Renault ook. Misschien dat ze aan het eind van het seizoen nog wat kunnen doen. Of misschien dat ze op andere circuits nog wat kunnen betekenen.

          Dat medaille systeem was inderdaad wel heel triest geweest. Overigens niet alleen omdat Button dan al haast niet meer te kloppen was geweest. Stel je ook voor wat dit had betekend voor tweede rijders. Barrichello had waarschijnlijk het hele seizoen echt geen race meer mogen winnen.

          • + 0
          • 11 mei 2009 - 09:18
        • f60

          Posts: 1.725

          Button 4
          Vettel 1

          Ik denk dat Vettel net via het medaille systeem nog kans zou maken op de wereldtitel, omdat Button met deze wagen altijd punten gaat pakken en misschien niet alles meer geven voor een overwinning.
          Hoe je het ook draait of keert, er zit bijzonder weinig verschil op tussen deze systemen. Men zegt wel van het zal vroeg beslist zijn, maar dat kan evengoed het geval zijn met het puntensysteem.

          • + 0
          • 12 mei 2009 - 08:32
      • Jonge patrick ga je weer. Weer oordelen over hoe en wat je denkt enz. Enige die geen emoties toont is Kimi. En had Kimi geen emoties toen hij in belgie Hamilton wou inhalen? Dat hij wou winnen? Hij had daar ook rustiger aan kunnen doen omdat hij dan toch nog 8 punten had gekregen.

        Nee hij vecht er voor vanwege emoties. Vanwege dat hij wilt winnen en zoveel mogelijk punten halen.

        Ga ff nadenken over wat je zegt gast want je hele kijk op racen en emoties onder controle houden is onzin. Racen is emotie. Leer dat ff wil je.

        • + 0
        • 11 mei 2009 - 10:08
        • Kubica

          Posts: 5.746

          Jermaine: even nuanceren: JIJ vindt racen 100% emotie (en met jou een aantal anderen).
          Ik vind dat bijvoorbeeld niet. Ik zeg dat emoties erbij horen maar verstand even goed.
          Eeen goed coureur weet wanneer hij z\'n emoties moet gebruiken en wanneer hij z\'n verstand moet gebruiken.

          Hij had die emoties na afloop beter op z\'n team kunnen richten: 1. mbt de tactiek die hem plek 3 kostte; 2. mbt de hoeveelheid barndstof die hem plek 4 kostte.
          Plek 5 vergooien is 100% Massa\'s fout!

          En hou op met die pretenties dat jij wel effe weet hoe een coureur in elkaar zit. Zelf heeft je naam nog nooit ergens in een raceuitslag gestaan, dus wat wete je er zelf nou van?

          • + 0
          • 11 mei 2009 - 10:34
          • Nee racen is niet alelen emotie. Maar racen is een Passie iets waar je vecht voor een postie en je kop gebruiken. Sure Massa had hem beter eerder voorbij laten gaan maar dat gaat buiten om het feit dat massa al 3x dit siezoen door het team in de steek gelaten is en dan wordt het een heel ander verhaal als je op een goeie positie rijd.

            Het punt is dat Jullie Massa als het ware de schuld geven terwijl hij er niks aan kan doen. En tuurlijk is de 5e plek weggooien niet 100% Massa\'s schuld misschien maar 25. Dit maakt het verder niet dom. Maar je Kan Massa niet de schuld geven en al helemaal niet 100% terwijl het team gefaald heeft met het tanken.

            En ik zeg niet dat ik weet hoe een coureur in elkaar zit. Ik zeg alleen dat jullie 2 heel makkelijk praten of hoe iemand moet rijden. En hoe iemand moet doen. Ik heb geen grote race kennis maar ik heb vaak zat kart races gedaan waar ik bij weet hoe het is om te vechten voor een positie en als je dan door pech die positie moet weg geven wordt je echt niet blij van geloof mij.

            En nee mijn naam komt ook nooit ergens in een race uitslag te staan omdta ik natuurlijk geen prof ben (zou ik niet erg vinden als ik het wel was:P) Maar dat maakt het niet dta ik het gevoel niet ene klein beetje ken.

            • + 0
            • 11 mei 2009 - 21:54
  • Roy-NL

    Posts: 848

    @patrickl:
    Persoonlijk zie ik toch liever een coureur MET emoties ...

    M.b.t. de prestaties van Ferrari vond ik het hoopgevend om te zien dat zij (i.t.t. bijv. McLaren of Toyota) wel profijt hadden van hun updates. Jammer dat de betrouwbaarheid & domme fouten nog steeds hoogtij vieren. Daar komen ze er inderdaad niet mee dit seizoen...

    • + 0
    • 11 mei 2009 - 08:50
  • Korre

    Posts: 21

    Zo jammer voor Massa. Ik was zo blij dat Ferrari zich zo verbeterd had, maar het mocht blijkbaar niet zijn...

    • + 0
    • 11 mei 2009 - 09:01
  • GJD

    Posts: 444

    Heerlijk die discussie hier, alleen mensen gaan elkaar op de persoon aanvallen en niet op de mening dat vind ik erg jammer. Is meer dat voetbal hooligan geneuzel, en niet het gebroedelijke van de F1

    • + 0
    • 11 mei 2009 - 10:43
  • nog even een vraagje, Olaf Mol had het er tijdens de race over dat je 1.5kilo brandstof in je tank moet hebben voor sampels.
    Nu is hij stil gevallen in de uitloopronde dus geen 1.5 kilo
    dan moet hij toch uit de einduitslag worden geschrapt?

    • + 0
    • 11 mei 2009 - 10:56
    • Martijn01

      Posts: 287

      Massa heeft zijn auto waarscheinlijk langs de kant gezet om nog 1.5 liter over te houden..


      Groetjes M :)

      • + 0
      • 11 mei 2009 - 17:40
  • Jermaine ,

    Wat denk je dat ik van die actie van Raikkonen op Spa vond? Ja ... komt ie ... dom!

    Kom eindelijk eens met argumenten in plaats van steeds weer \"Je hebt ongelijk want ik vind dat je ongelijk hebt\".

    Ik heb voldoende argumenten aangeleverd om mijn mening te oderbouwen en Kubica heeft het nog duidelijker uitgelegd. Sterker nog, jij hebt zelf argumenten aangeleverd die mijn mening onderbouwen. Volgens jouw woorden had Massa een rode waas voor zijn ogen waardoor hij niet goed na kon denken. Vervolgens concludeer je dan dat Massa er dus niet aan kon doen.
    Zie je nou echt niet dat dat in tegenspraak is?

    • + 0
    • 11 mei 2009 - 10:59
  • f60

    Posts: 1.725

    The facts (1990 - 2008)

    9/19 titelstrijd vroeger beslist
    6/19 titelstrijd gelijk beslist
    4/19 titelstrijd later beslist

    • + 0
    • 12 mei 2009 - 09:04
  • f60,

    Je past het systeem toe op een seizoen dat heeft plaatsgevonden zonder dat systeem. Dat is niet helemaal eerlijk.

    Het grootste nadeel van het medaillesysteem is dat het gewoon oneerlijk is. Het onderwaardeert 2e plaatsen (en 3e etc) en het maakt een team rangorde noodzakelijk.

    Teams moeten al zo\'n beetje bij aanvang van het siezoen een 2e rijder aanwijzen. Barrichello had deze race gewoon nooit mogen winnen. Neem aan dat hij Button na de start er dan wel meteen langs had moeten laten (ironisch genoeg had Barrichello misschien dan wel gewonnen of Webber)

    Er zullen dus hus wel effecten van het mediallesysteem zijn bij het racen, maar wat mij betreft alleen maar negatieve.

    • + 0
    • 12 mei 2009 - 09:17
    • f60

      Posts: 1.725

      Alleen negatieve?

      Wacht tot Button 2e en 3e plaatsen begint te consolideren.

      • + 0
      • 12 mei 2009 - 10:12
      • Als Button een redelijke kans heeft op de overwinning dan zal hij daar zeker voor gaan.

        Er is geen F1 coureur of team die/dat maar een beetje op de 2e of 3e plek gaat rondhangen als ze serieus een kans hebben om de overwinning te pakken.

        Of wil je zeggen dat Button op China ook maar wat liep te \"consolideren\" op de 3e plek? Of dat Vettel in de laatste race maar wat aan het consolideren was?

        Als aan het einde van het seizoen de twee titelkandidaten pal achter elkaar zitten op plek 1 en 2 en de auto op plek 2 is inderdaad sneller, maar deze heeft al voldoende punten maar nog niet genoeg overwinningen en hij is van nature al niet genoeg racer om ervoor te gaan, dan zou het inderdaad iets qua motivatie kunnen schelen. Serieus, hoe vaak gebeurt dat? De kans dat dat allemaal samen valt is gewoon bijna 0%. Laat staan dat die 2e auto de 1e dan nog daadwerkelijk kan inhalen ook.

        De kans dat de tweede helft van het seizoen (of zelfs de laatste 2/3 van het siezoen) vaste team rangordes komen is gewoon 100% zeker.

        • + 0
        • 12 mei 2009 - 10:35

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 37
  • Podiums 0
  • Grand Prix 41
  • Land GB
  • Geb. datum 19 jan 1980 (46)
  • Geb. plaats Frome, Somerset, GB
  • Gewicht 72 kg
  • Lengte 1,82 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar