user icon

Massa: "Kampioenschap is voorbij"

  • Gepubliceerd op 10 mei 2009 22:08
  • comments 21
  • Door: Dennis Roke
Felipe Massa is ervan overtuigd dat het kampioenschap gelopen is voor Ferrari. Brawn GP en Jenson Button scoorden vandaag hun vierde overwinning in vijf races en staat bovenaan in het kampioenschap met 41 punten. Massa scoorde met een zesde plek zijn eerste punten en staat nu gelijk met teamgenoot Raikkonen. De achterstand bedraagt 38 punten; in theorie overbrugbaar, maar Massa geloof er niet meer in.

Massa: "Nee, we moeten realistisch blijven. Na vijf races hebben ze er vier gewonnen. Zelfs als we ons ongelooflijk verbeteren en een halve seconde sneller zijn zullen ze punten blijven scoren. Ik beschouw het kampioenschap als verloren."

Vooruitgang bij Ferrari
Toch ziet Massa wel degelijk vooruitgang bij Ferrari. "In Q2 waren we twee tienden langzamer dan Brawn GP, in de race is het gat ongeveer hetzelfde. Dat is best een groot gat, want het betekent dat de Brawns gewoon langzaam weglopen bij ons. Red Bull Racing kan ik niet over oordelen, want ik reed het grootste deel van de race voor hem. Ik kan dus niet bepalen of ik hem ophield of dat we ongeveer gelijk waren."

Brandstofprobleem
Massa leek vandaag op weg naar de vierde plek, maar moest gas terugnemen wegens een brandstoftekort. Hij viel stil in de uitloopronde, maar werd uiteindelijk toch nog zesde. Massa: "Het probleem zat in het tanken, niet in de berekeningen van het team. Het is nog niet duidelijk of het een menselijke fout was of een mechanische fout. Het was erg frustrerend, want ik moest tegen het einde gas terugnemen. Ik was al brandstof aan het besparen, maar het was niet genoeg. Daardoor verloor ik ook nog een plek aan Alonso en bijna nog een aan Heidfeld. Erg frustrerend."

Reacties (21)

Login om te reageren
  • Nou mensen lees het laatste kopje dan snap je wat ik bedoel met emotie en frustratie het is eigenlijk heel simpel.

    Ik vind het hoe dan ook erg Jammer voor hem. Was mooie race voor Hem en Vettel zat er echt de heletijd dichtbij. Dat geen van hun een fout heeft gemaakt verbaast me best wel het lijkt me behoorlijk wat druk.

    • + 0
    • 10 mei 2009 - 22:40
  • Vasco

    Posts: 12

    Hmm... Voor iedereen die bij het artikel \"Jenson Button wint Grand Prix van Spanje\" een reactie geplaatst heeft in de trant van; ferrari maakt weer een tactische blunder!(incl. ikzelf) ligt toch ff net iets anders...

    • + 0
    • 10 mei 2009 - 22:59
    • Hoezo ligt het anders dan? Ze zeggen hier toch niets nieuws?

      Wel merkwaardig dat Massa nu ineens zijn mening over de kampioenschapskansen ineens compleet omgooid. Misschien dat ze bij Ferrari echt dachten dat ze nu al zouden kunnen gaan winnen.

      Hamilton was trouwens helemaal negatief. Die heeft het zo te horen echt helemaal gehad.

      Raikkonen was wel nog redelijk positief.

      @Jermaine,

      Een goede coureur is zijn emoties de baas ...

      • + 0
      • 11 mei 2009 - 00:27
  • Roy-NL

    Posts: 848

    @patrickl:
    Persoonlijk zie ik toch liever een coureur MET emoties ...

    M.b.t. de prestaties van Ferrari vond ik het hoopgevend om te zien dat zij (i.t.t. bijv. McLaren of Toyota) wel profijt hadden van hun updates. Jammer dat de betrouwbaarheid & domme fouten nog steeds hoogtij vieren. Daar komen ze er inderdaad niet mee dit seizoen...

    • + 0
    • 11 mei 2009 - 08:50
  • Korre

    Posts: 21

    Zo jammer voor Massa. Ik was zo blij dat Ferrari zich zo verbeterd had, maar het mocht blijkbaar niet zijn...

    • + 0
    • 11 mei 2009 - 09:01
  • GJD

    Posts: 444

    Heerlijk die discussie hier, alleen mensen gaan elkaar op de persoon aanvallen en niet op de mening dat vind ik erg jammer. Is meer dat voetbal hooligan geneuzel, en niet het gebroedelijke van de F1

    • + 0
    • 11 mei 2009 - 10:43
  • nog even een vraagje, Olaf Mol had het er tijdens de race over dat je 1.5kilo brandstof in je tank moet hebben voor sampels.
    Nu is hij stil gevallen in de uitloopronde dus geen 1.5 kilo
    dan moet hij toch uit de einduitslag worden geschrapt?

    • + 0
    • 11 mei 2009 - 10:56
    • Martijn01

      Posts: 287

      Massa heeft zijn auto waarscheinlijk langs de kant gezet om nog 1.5 liter over te houden..


      Groetjes M :)

      • + 0
      • 11 mei 2009 - 17:40
  • Jermaine ,

    Wat denk je dat ik van die actie van Raikkonen op Spa vond? Ja ... komt ie ... dom!

    Kom eindelijk eens met argumenten in plaats van steeds weer \"Je hebt ongelijk want ik vind dat je ongelijk hebt\".

    Ik heb voldoende argumenten aangeleverd om mijn mening te oderbouwen en Kubica heeft het nog duidelijker uitgelegd. Sterker nog, jij hebt zelf argumenten aangeleverd die mijn mening onderbouwen. Volgens jouw woorden had Massa een rode waas voor zijn ogen waardoor hij niet goed na kon denken. Vervolgens concludeer je dan dat Massa er dus niet aan kon doen.
    Zie je nou echt niet dat dat in tegenspraak is?

    • + 0
    • 11 mei 2009 - 10:59
  • f60

    Posts: 1.725

    The facts (1990 - 2008)

    9/19 titelstrijd vroeger beslist
    6/19 titelstrijd gelijk beslist
    4/19 titelstrijd later beslist

    • + 0
    • 12 mei 2009 - 09:04
  • f60,

    Je past het systeem toe op een seizoen dat heeft plaatsgevonden zonder dat systeem. Dat is niet helemaal eerlijk.

    Het grootste nadeel van het medaillesysteem is dat het gewoon oneerlijk is. Het onderwaardeert 2e plaatsen (en 3e etc) en het maakt een team rangorde noodzakelijk.

    Teams moeten al zo\'n beetje bij aanvang van het siezoen een 2e rijder aanwijzen. Barrichello had deze race gewoon nooit mogen winnen. Neem aan dat hij Button na de start er dan wel meteen langs had moeten laten (ironisch genoeg had Barrichello misschien dan wel gewonnen of Webber)

    Er zullen dus hus wel effecten van het mediallesysteem zijn bij het racen, maar wat mij betreft alleen maar negatieve.

    • + 0
    • 12 mei 2009 - 09:17
    • f60

      Posts: 1.725

      Alleen negatieve?

      Wacht tot Button 2e en 3e plaatsen begint te consolideren.

      • + 0
      • 12 mei 2009 - 10:12

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 37
  • Podiums 0
  • Grand Prix 41
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 19 jan 1980 (41)
  • Geb. plaats Frome, Somerset, Groot Brittannië
  • Gewicht 72 kg
  • Lengte 1,82 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar