user icon

BMW favoriet voor levering standaard KERS

  • Gepubliceerd op 06 maa 2009 10:21
  • comments 8
  • Door: Rob Veenstra
De teams verenigd in FOTA maakten gisteren bekend vanaf 2010 met een standaard KERS (Kinetic Energy Recovery System) te willen werken. De prijs voor het standaardsysteem moet tussen de 1 en 2 miljoen euro per jaar gaan bedragen.

Het Duitse blad Auto Motor und Sport bericht dat BMW op pole position staat als het gaat om de levering van de standaard KERS. BMW Sauber was eerder dit jaar nog de renstal die roet in het eten gooide van alle andere teams die de introductie van KERS een jaar wilden uitstellen.

Reacties (8)

Login om te reageren
  • jort82

    Posts: 106

    Dit snap ik echt niet. Dit seizoen moesten de kosten bespaard worden en alle teams zijn het KERS aan het ontwikkelen wat veel geld kost. Nu willen ze het systeem standaard maken en zijn dus alle kosten die dit jaar gemaakt zijn overbodig geweest! Raar verhaal weer.....

    • + 0
    • 6 maa 2009 - 10:26
  • betekent dit dat alle teams met hetzelfde kerb systeem moeten gaan rijden? Als dit het geval is, hebben de teams het dus voor maar 1 jaar ontworpen.... hoe bedoel je weggeggooid geld!

    • + 0
    • 6 maa 2009 - 10:27
  • GJD

    Posts: 444

    Snap niet waarom het universeel moet.
    Lijkt nu een beetje op power boost van A1 GP. Mij lijkt het mooier als er verschillen inzitten dat bijv force india het beter voor elkaar heeft dan McLaren en ze zo Hamilton voorbij kunnen. (puur hypotetisch gezien dan)
    Nu is het verschil weg dus ben bang dan ook het effect

    • + 0
    • 6 maa 2009 - 10:59
  • Fresh-T

    Posts: 461

    Ik snap überhaupt niet waarom men met KERS wil werken. Ik vind het een waardeloos systeem.

    Oké, milieubewust gezien is het een goede oplossing maar racetechnisch gezien is het een drama. Powerboosts zijn iets voor mindere autosport klasses en niet voor de Formule 1. Wat anders te doen met die energie? Nou, gebruik dat om bepaalde functies te voorzien van stroom? I.p.v. dat de systemen draaien op de motor, laat je ze voor een deel draaien op dit systeem. Probleem echter is, dan merkt de buitenwereld er niets tot weinig van, waardoor de commerciële waarde van KERS weer omlaag gaat en ook de commerciële waarde van de F1.

    Al met al, tegenstander van KERS dus. En als het er dan toch komt, waarom dan met z\'n allen zoveel geld uitgeven voor iets wat nog niemand werkend heeft, waarvan het gros van de teams pas na een aantal GP\'s met het systeem gaat rijden en er zelfs teams zijn die pas halverwege het seizoen met dit systeem gaat rijden? Die FIA is bezig met \"kostenbesparingen\", maar momenteel kosten die nog meer geld dan dat het zou besparen.

    Ik heb dus maar 1 ding te zeggen tegen meneer Mosley: BOEE!!!

    • + 0
    • 6 maa 2009 - 11:21
  • nou, er zijn een aantal teams die kerbs wel op de rit hebben, zoals bwm en mclaren (volgens eigen zeggen). Enja, er moet toch wat gedacht worden wat nog een technologische uitdaging is voor de teams, anders blijft er helemaal niks meer over. F1 is tenslotte een technologische uitdaging

    • + 0
    • 6 maa 2009 - 11:59
  • En waarom is BMW favoriet voor de levering van KERS? Hebben ze al bewezen dat ze een goed systeem hebben? Volgens mij moet het seizoen nog beginnen. Heeft BMW al een bedrag genoemd wat ze er voor zouden willen hebben?

    • + 0
    • 6 maa 2009 - 12:04
  • dat zal vast wel bij de FOTA besproken zijn....

    • + 0
    • 6 maa 2009 - 12:22
  • Bij McLaren werkte de KERS volgens de geruchten ook nog niet goed. Ze hadden last van vibraties, last van performance problemen, volgens mij werd zelfs een motorstoring daaraan geweten en het is nog maar de vraag of McLaren iemand kan vinden die de accu\'s naar Australie wil vliegen (dat zijn gevaarlijke stoffen die niet zomaar in een vliegtuig mogen).

    Dat zijn overigens allemaal geruchten van mensen die bij de testsessies hebben zitten gluren, maar het komt wel betrouwbaar over. Misschien dat ze het radio verkeer afluisteren ofzo.

    Overigens mensen die klagen over kostenbesparingen hebben niet helemaal gevolgd wat de bedoeling was. Mosley zag dat de teams miljoenen uitgaven aan de ontwikkeling van de motoren. Dat gaat feitelijk om minimale verschillen ieder jaar weer. Dat waren enorme grote en volslagen irrationele investeringen met minimale resultaten. Kortom weggegooid geld.

    Mosley had toen verzonnen dat ze op moesten houden met het onwikkelen van de motoren en dat ze dan voor veel minder geld een KERS systeem konden ontwikkelen waarbij de teams dan wel echt weer onderscheid konden maken (op termijn). Dan zou F1 ook een groener imago krijgen en dan kon er misschien ook iets van doordruppelen naar de autoindustrie. Misschien zou het het inhalen ook bevorderen.

    Op zich allemaal niet zo\'n heel onredelijk idee.

    Het is wel een beetje raar dat de teams zo graag willen laten zien dat ze de beste zijn en dan krijgen ze een keer de kans om wat te laten zien en dan hebben ze er geen zin in. Dan moet het maar een standaard onderdeel worden. Waarom de motoren, versnellingsbakken, wielophangingen en dergelijke dan niet?

    Dat de teams nu verzonnen hebben om een standaard KERS te gebruiken zal Mosley wel dwars zitten, maar daar kan hij verder natuurlijk niets aan doen.

    • + 0
    • 6 maa 2009 - 14:39

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar