Mark Blundell: "Overvloed aan straffen belachelijk"
- Gepubliceerd op 14 okt 2008 11:02
-
19
- Door: Rob Veenstra
In de twintig jaar dat ik als coureur en toeschouwer betrokken ben bij de Formule 1 heb ik nog nooit zoveel straffen in één seizoen gezien, begint de Brit in de Daily Telegraph. Het is doorgeschoten politieke correctheid. Een belangrijk aspect wordt steeds gemist: deze jongens racen op het scherpst van de snede. Met 300 kilometer per uur kunnen er nu eenmaal dingen gebeuren.
Ik snap de bezorgdheid over de veiligheid, maar dit is belachelijk. We kunnen nu net zo goed twee elektrische banen op het asfalt maken, de autos daar in rijtjes van twee opzetten en dan iemand vanuit de pits de actie laten controleren, zoals bij een speelgoedcircuit van Scalextric. De autoriteiten raken hun grip op de zaak kwijt.
Trending nieuws
-
Verstappen tot actie gemaand: "Hij gooit wereldtitels weg door loyaliteit aan Red Bull"
De toekomst van Max Verstappen blijft de gemoederen bezighouden. Volgens Ziggo Sport-presentatrice Shelly Sterk betaa...
27 jun 2026 11:22 -
Uitslag VT3 Oostenrijk: Russell de snelste, Verstappen zesde
De derde en laatste vrije training in Oostenrijk zit erop. Op de Red Bull Ring werd de snelste tijd genoteerd door Ge...
27 jun 2026 13:30 -
Verstappen geeft duidelijk signaal af over Red Bull-toekomst
Max Verstappen heeft een duidelijk signaal afgegeven over zijn toekomst bij Red Bull Racing. De viervoudig wereldkamp...
27 jun 2026 13:53 -
Marko vertrouwt op Red Bull: "Denk dat het goed komt met Max"
Voormalig Red Bull-adviseur Helmut Marko heeft er vertrouwen in dat het goed gaat komen voor Max Verstappen. Over de ...
27 jun 2026 12:09 -
Wolff overtuigd van Russell: "George hoeft niemand te overtuigen"
Mercedes-teambaas Toto Wolff maakt zich ondanks de eerste nederlaag van het seizoen geen zorgen. Volgens de Oostenrij...
27 jun 2026 14:22
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest

Reacties (19)
Login om te reagerenPosts: 11.414
Ik denk dat we hier inmiddels al flink wat over gezegd hebben.
Overigens grappig dat op die foto\'s Raikkonen ook met rokende banden de bocht nog probeert te halen.
Posts: 5.746
Probeer je alsnog je gelijk te halen? RAI moet wel, hij ziet dat HAM zijn weg naar rechts blokkeert.... Niet gezegd dus dat het is om zoals jij zegt \'de bocht te halen\'. Bovendien zie je vaker dat 1 wiel blokkeert dan dat de rook van alle banden af komt.
Posts: 11.414
Hoezo gelijk halen? Doe niet zo irritant, wat is hier nu voor gelijk in te halen?
Ik zie gewoon dat Raikkonen dus ook rokende wielen heeft en dus duidelijk ook moeilijkheden heeft om de bocht te halen.
Qua \"gelijk halen\" denk ik hooguit dat als Hamilton 5 of 10 meter eerder geremd had dat hij dan gewoon voorbij Raikkonen was geweest ja.
Aan de andere kant als hij Raikkonen had meegenomen had hij misschien een race gediskwalifieerd kunnen worden (zoals Hakkinen ooit na een enorme start crash op Hockenheim)
Maar goed er zijn gewoon veel te veel straffen. Behalve voor Massa dan ;)
Posts: 273
Raikkonen heeft moeite met het halen van de bocht omdat, de snelheid waarmee hij reed de goede snelheid was om de bocht te halen. Ineens komt zo\'n halve zool uit het niets naast hem rijden. Raikkonen moet dan rechtdoor, dan wordt het asfalt te kort en moet hij vol in de ankers. Om niet in het gras terecht te komen. Vandaar de rokende banden.
Ik vind het erg optimistisch van je om te zeggen ALS hij 5 tot 10 meter eerder remde hij er voor bij was geweest. Daar ga je weer ALS ALS ALS ALS.
Dit is het probleem van Hamilton hij is te roekeloos op sommige momenten (vooral in eindfases LOL )Daartegen over staan ook een paar mooie acties.
Posts: 5.746
Inderdaad ALS hij eerder had geremd. Dat deed hij echter niet en dus probeer je met dit soort speculatieve opmerkingen je gelijk te halen. RAI had zover ik kon zien een rokende band, waaruit blijkt dat zijn remgedrag veel matiger was en zeer waarschijnlijk niet hard moest remmen om de bocht te halen.
Met een ding ga ik met je mee: er worden teveel (en onnodig) straffen uitgedeeld. Misschien was het beter geweest ALS zowel HAM als MAS geen straf hadden gekregen.
Posts: 79
Raikkonen moest Lewis ontwijken..hij probeerde niet de bocht te halen.
Posts: 224
We gaan toch niet weer beginnen zeker?? Wat gebeurt is (terecht of niet), is gebeurt , het maakt het kampioenschap enkel spannender en daar zou iedereen, of je nu Massa,Kubica, Alonso of ik weet-niet-wie-fan bent, blij om zijn
Posts: 848
Beschamend deze reclame voor Scalextric racebanen! ;o)
Posts: 273
Bij Hamilton blokkeren de wielen meer, het was een ontwijkende actie van Raikkonen. Maar hierover nu genoeg.
Het valt mij op dat de stewarts de laatste tijd uit eigen inzicht handelen en dat er idd meer straffen worden gegeven het afgelopen seizoen. Sommige daarvan terecht anderen niet.
Normaal was het team degene die meteen contact legde met stewarts als zij he er niet mee eens waren wat er op de baan gebeurde en dat zie je niet veel meer.
Posts: 11.414
Nou als hij 5 a 10 meter eerder remt haalt Hamilton toch gewoon de bocht. Wat is daar nu speculatief aan?
Posts: 31
Willen sommige kleuters nu eens ophouden over wie er gelijk heeft en svp ALLEEN reageren op het artikel Het word knap vervelend dat elke keer dezelfde verhaaljes verteld worden We weten nu wel wie fan van wie is maar RESPECTEER elkaar in vredesnaam ALvast bedankt
Posts: 11.414
De besproken foto staat BOVEN HET ARTIKEL.
Bovendien is het hele artikel al eerder besproken. Berger zei precies hetzelfde.
Posts: 273
JANK JANK JANK JANK
Dit moeten we toch echt zelf weten. Dit artikel van jou heeft helemaal niets met f1 te maken. Anders lees je alleen de artikelen en de reacties niet.
Posts: 21
Los van de hele discussie of straffen al dan niet terecht zijn,
lees ik in veel reactie dat de straffen er voor zorgen dat de races saaier zouden worden, want men gaat niet inhalen als men het risico loopt bestraft te worden.
Ik geloof hier niet zo in er wordt ondanks het hoge aantal straffen wel degelijk op het scherpst gestreden, het veld ligt ook dichter bij elkaar dit jaar.
De GP van Japan kan volgens mij echt niet omschreven worden als een race waar iedereen in een rijtje naar de finish gereden is
Echter helemaal eens met het volgende
Regelgeving moet duidelijk zijn ook voor ons toeschouwers
Stewards moet een profesioneel team worden
Posts: 5.792
wanneer hier geen straffen op staan zouden is het hek van de dam en krijgen we stockar te zien .Wanneer zouden ze dan een grens moeten trekken ?Als iemand de vang -rails in gereden word misschien
Posts: 1.748
Je ziet gewoon duidelijk hoe gevaarlijk die actie van Lewis was hij had Kimi en Massa uit de race kunnen rammen.
Posts: 11.414
Je zou de videobeelden op formula1.com eens moeten bekijken. Ik vond de actie van hamilton er een stuk minder gevaarlijk uit zien dan ik zelf dacht dat het was. Hamilton zit al voor Raikkonen op het moment dat Kimi in wil sturen.
Kimi laat een enorm gat liggen voor de eerste bocht en Hamilton duikt daar in. Op de foto zie je ook dat er flink wat ruimte is tussen de twee wagens.
De gevaarlijkste is wat mij betreft Kovalainen. Weet niet of hij dat expres deed of dat hij nog later dan Hamilton remde, maar Kovalainen rijdt echt tegen Raikkonen aan (of op zijn minst er heel dicht langs).
Massa zit niet eens in de buurt. Staat ook niet eens op deze foto dus hoe je kunt zeggen dat hamilton Massa eruit had kunnen rammen ...?!?!
Posts: 273
Ik heb de beelden bekeken (mooie beelden). Waarom zit Hamilton voor Raikkonen omdat hij belachelijk laat remt en zelf de bocht niet kan halen. Wat snap je hier nou niet aan, je probeert het iedere keer goed te praten, maar zie je het nou echt niet?? (niet verkeerd bedoeld). Er was wel een gat, dan hij daar eerder gebruik van moeten maken, maar dat deed hij niet.
Wat betreft Kovalainen ben ik het met je eens. Of die het met opzet deed weet ik niet, maar het zou mij niet verrbazen. Het lijkt erop. Hierdoor komen de Ferrari\'s nog verder achterop.
Posts: 11.414
Welk \"gelijk\" probeer ik dan te halen?