user icon

Caterham: "Rijders moeten extra inkomsten genereren"

  • Gepubliceerd op 12 dec 2013 12:15
  • comments 12
  • Door: Rob Veenstra
Caterham-teambaas Cyril Abiteboul vindt het niet meer dan logisch dat coureurs in deze economisch moeilijke tijden een bijdrage leveren aan het financiële plaatje bij een team. Dat kan in de vorm van zelf geld neertellen voor een stoeltje of door nieuwe sponsors te werven. Rijders die dat pertinent weigeren zijn in zijn ogen juist onverantwoordelijk bezig.

Abiteboul deelde aan Autosport mede: "Voor mij dienen coureurs als assistentie om extra commerciële mogelijkheden te genereren, via het team of via de rijders zelf. Het draait niet om betalende coureurs en rijders die niet betalen voor hun zitje. Enkele coureurs hebben publiekelijk verkondigd dat ze geen enkele bijdrage wensen te leveren. Dat stoort me en bevalt me totaal niet. Iedereen moet zijn of haar steentje bijdragen."

"Fernando Alonso heeft bijvoorbeeld een groep sponsors die in hem gelooft en hem overal naartoe volgt. De meeste coureurs hebben wel het besef dat ze ook naast hun sportieve verplichtingen iets kunnen doen. Rijders die dat principieel afwijzen zijn onverantwoordelijk bezig. Wij als teams investeren grote sommen geld om waarde rondom die mensen te creëren."

"Voor mij is het niet meer dan eerlijk dat coureurs ook een bijdrage leveren. Dat hoeft niet noodzakelijk een financiële injectie te zijn, maar kan ook door het team te helpen om openingen te forceren. Het is meer complex dan de buitenwacht vaak denkt. Ja, wij verwachten extra inkomsten door onze rijders, maar dat hoeven ze niet per se zelf te betalen."

Reacties (12)

Login om te reageren
  • yorkstar

    Posts: 325

    Wat dachten ze van... Caterham moet een betere auto maken?

    • + 0
    • 12 dec 2013 - 12:23
  • rubke

    Posts: 137

    wat een dwaze uitspraak van die Abiteboul.....wie is eigenaar van een team en moet zorgen voor een goed pakket? Naar mijn mening worden brengen goede coureurs automatisch geld in het laatje......goede uitskagen, betekent met je neus vooraan rijden en daar betalen mensen voor...niet om achteraan in een gif groene auto te rijden!

    • + 0
    • 12 dec 2013 - 12:27
  • dus... Heikki komt daar niet meer volgend jaar?

    • + 0
    • 12 dec 2013 - 12:47
    • Sparrow

      Posts: 3.592

      Die conclusie lijkt me eigenlijk wel heel duidelijk als ie het zo stelt! :)

      • + 0
      • 12 dec 2013 - 14:02
  • Dan kan Heikki \"ik ben geen paydriver\" Kovalainen het dus wel vergeten volgend jaar.

    • + 0
    • 12 dec 2013 - 13:09
    • Dat dacht ik ook al meteen bij het lezen van dit bericht.
      Ik gok: Giedo bij Caterham en Perez bij FI.

      • + 0
      • 12 dec 2013 - 13:55
  • StevenQ

    Posts: 6.770

    volgens mij is het aantrekken van sponsors de taak van het team.

    als je als team paydrivers nodig hebt faal je gewoon.

    • + 0
    • 12 dec 2013 - 14:00
    • De hele f1 is dus gefaald..

      • + 0
      • 12 dec 2013 - 17:55
  • Mijn werkgever verwacht ook het een ander van mij. Op tijd komen, inzet, eigen initiatief, maar geld meebrengen toch echt niet hoor. Dat krijg ik elke maand rond de 21e van hem en niet andersom.

    • + 0
    • 12 dec 2013 - 14:32
    • Stel dat jij en een ander beide in aanmerking komen voor een baan. Beide hebben dezelfde kwaliteiten, maar de ander heeft goed genetwerkt in zijn werkzame carriere. Deze neemt dus klanten uit zijn netwerk mee.

      Wordt jij dan aangenomen of die ander?

      • + 0
      • 13 dec 2013 - 08:09
  • Het is een roep om geld want dit team zal ook krap bij kas zitten.

    • + 0
    • 12 dec 2013 - 15:16
  • Doei Heikki! Ga maar lekker zeuren tegen de Finse pers, todat die jou ook beu zijn!

    • + 0
    • 12 dec 2013 - 19:44

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    12:30 - 13:30

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    17:00 - 19:00

  • Vrije training 2

    16:00 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    17:00 - 19:00

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    12:30 - 13:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    17:00 - 19:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    16:00 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    17:00 - 19:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Is het houden van sprintraces op zaterdag een verbetering van het Grand Prix-format?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 132
  • Podiums 0
  • Grand Prix 78
  • Land Spanje
  • Geb. datum 29 jul 1981 (39)
  • Geb. plaats Oviedo, Spanje
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
Bekijk volledige kalender
show sidebar