user icon

Massa kritisch op bandenselectie Pirelli voor Austin

  • Gepubliceerd op 18 nov 2013 16:15
  • comments 14
  • Door: Rob Veenstra
Ferrari-coureur Felipe Massa kwam op het Circuit of the Americas niet goed uit de verf. De Braziliaan overleefde de schifting in Q2 niet en wist zich in de race niet op te werken naar een klassering in de punten. Hij schuift de schuld in de schoenen van bandenleverancier Pirelli.

Massa: "Ze hebben een fout gemaakt met de bandenselectie. De twee hardste compounds uit de reeks meenemen naar een circuit waar die banden vorig jaar al te weinig grip boden is een blunder. Sommige coureurs hadden daar meer last van dan anderen. Ik kampte bijvoorbeeld met meer problemen dan Fernando Alonso, Nico Rosberg worstelde meer dan Lewis Hamilton en ook Jenson Button kwam niet op gang."

"Het was een heel moeizaam, zwaar weekend. Ik kreeg de banden het hele weekend niet aan de praat. De race was iets beter, maar ik zat voortdurend klem in verkeer. Het circuit van Austin is niet erg geschikt om in te halen, het is heel lastig om vlak achter iemand een recht stuk op te draaien. Het ging van geen meter, dus kozen we voor een extra stop. Dat haalde niets uit. De slijtage bij de coureurs voor mij was te gering."

Reacties (14)

Login om te reageren
  • Is toch ook zo? Eens met hem... en de volgende race hetzelfde verhaal qua banden...

    • + 0
    • 18 nov 2013 - 16:29
  • Ik zag je rondrijden en dacht \'die zit al met zijn hoofd bij Williams volgend jaar\' omdat je niet vooruit te branden was meneer Massa...:P

    Maargoed, dit verklaart wel wat en je was niet de enigste die er last van had, maar... toch wel typisch dat de 2de rijders zoiets overkomt. Massa, Button en ook Rosberg... Allemaal \'net niet\' coureurs of het moet eens echt hun jaar zijn...

    • + 0
    • 18 nov 2013 - 16:47
    • Deze rijders rijden meer vloeiend dan hun teamgenoten??

      • + 0
      • 18 nov 2013 - 18:15
    • redbull1

      Posts: 929

      @pietje misschien is dat het probleem ook wel omdat ze daardoor de temperatuur er niet goed in krijgen omdat dat met vloeiend rijden minder makkelijk gaat.

      • + 0
      • 18 nov 2013 - 18:25
    • ives

      Posts: 1.236

      De banden zijn gewoon dramatisch de laatste jaren. Rijders kunnen niet meer constant presteren, zelfs de toppers. Rosberg, Webber en Massa zijn racewinnaars, Felipe zelfs vice-wereldkampioen. Button, Hamilton, Raikkonen en Alonso zijn wereldkampioenen en zie je regelmatig ploeteren met die belachelijke Pirelli\'s. Zowel Vettel als Red Bull\'s sterkte liggen blijkbaar in het wegacceleren uit trage(re) bochten en halen daar enorm voordeel uit qua snelheid en slijtage.

      Maar ik wil geen banden sparen meer zien. Ik wil rijders terug op de limiet zien gaan. Wanneer is de laatste keer dat ik echt rijder(s) in de fout heb zien gaan op het circuit? Moet 2011 geweest zijn op Suzuka, toen de baan er wat tricky bijlag. Piloten maken geen fouten, tenzij in gevecht. Toont toch heel duidelijk aan dat ze al jaren niet meer op de limiet rijden.

      • + 0
      • 18 nov 2013 - 20:34
  • Bijna langste rechte stuk en twee DRS zones maar toch moeilijk om in te halen. Deze race toont toch hoe klein de kennis is van de invloed van DRS op de race. In Abu Shabi was het \"DRS = pass\" en hier bijna nutteloos.

    • + 0
    • 18 nov 2013 - 16:53
  • Goed zo, meneer Massa, zo kennen we je weer: Het ligt natuurlijk nóóit aan jouzelf, maar altijd aan anderen, de motor, de banden, het team of wat dan ook.

    Ik wens Claire Williams alvast veel sterkte.....

    • + 0
    • 18 nov 2013 - 17:28
    • -Baron-

      Posts: 3.091

      Massa beweert in ieder geval nooit dat het team hem saboteert. Dat hoefde hij natuurlijk ook niet omdat het elke keer vrij duidelijk was voor de kijker.

      Maar goed, wat dat betreft gaan ze er bij Williams wel op vooruit.

      • + 0
      • 18 nov 2013 - 21:41
  • AndreasF1

    Posts: 816

    De saaiheid komt vooral door de lay-out van de baan in Austin.

    De \'\'esses\'\' zijn leuk voor een quali ronde, maar in een race kun je er dan niet dicht genoeg achterrijden om vervolgens een inhaalactie met DRS te verrichten.

    Ik heb trouwens die hype rondom dit circuit nooit gesnapt.
    Gewoon weer een ordinaire Tilke baan met wat leuke bochten, maar voor een race in de categorie Korea enz.!

    • + 0
    • 18 nov 2013 - 18:33
    • Calvinh

      Posts: 2.263

      Ik vind de baan ook niks, maar d\'r zal wel een fastfoodrestaurant naast staan en dan zijn de Amerikanen verkocht.

      • + 0
      • 18 nov 2013 - 19:36
    • De saaiheid van de lay-out... damn kijk is goed der zitten fantastische bochten en hoogte verschil in..., inhalen is ook prima te doen al kost het wel wat moeite zoals we het toch willen zien...

      • + 0
      • 18 nov 2013 - 20:03
    • AndreasF1

      Posts: 816

      Er zitten ook fantastische bochten in, maar het is niet geschikt voor de huidige F1.

      • + 0
      • 18 nov 2013 - 20:57
    • \" inhalen is ook prima te doen al kost het wel wat moeite zoals we het toch willen zien...\"

      Neen, inhalen was alleen mogelijk door DRS, zonder DRS hadden we treintje gereden, de hele race lang. Als je ziet dat rijders met nieuwere banden een aantal ronden nodig hebben met twee behoorlijk lange DRS-zones om erlangs te komen, dan is inhalen gewoon moeilijk.

      • + 0
      • 18 nov 2013 - 21:37
  • heel typerend voor Massa is: hem werd op een gegeven moment verteld
    in welk versnelling hij moest rijden.... tsja

    • + 0
    • 19 nov 2013 - 12:51

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team Alpine F1
  • Punten 158
  • Podiums 0
  • Grand Prix 88
  • Land Spanje
  • Geb. datum 29 jul 1981 (40)
  • Geb. plaats Oviedo, Spanje
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar