user icon
user icon

Arie Luyendyk Junior viert vandaag zijn 37e verjaardag

  • Gepubliceerd op 18 sep 2018 13:47
  • comments 8
  • Door: Tom van Hooft

Arie Luyendyk Jr. viert vandaag zijn 37e verjaardag. De in 's-Hertogenbosch geboren Amerikaanse Nederlander is de zoon van tweevoudig Indianapolis winnaar Arie Luyendyk en zijn vrouw Mieke.

Luyendyk stond slechts één keer aan de start van een IndyCar-race, op 28 mei 2006 maakte hij voor Luyendyk Racing zijn debuut tijdens de Indianapolis 500. Luyendyk probeerde zich een jaar eerder ook te kwalificeren. Dit ging aanvankelijk lukken tot dat A.J. Foyt Felipe Giaffone belde. Deze stond op dat moment in de Toys'R US met zijn kinderen en vrouw. Giaffone haastte zich naar de Speedway en bumpte Arie Jr. uiteindelijk uit het veld.

Meer succes had Arie Jr. in de Indy Lights. Gedurende enkele jaren was Arie Jr. een frontrunner in deze klasse en behaalde onder andere een tweede, derde en vierde plaats in de kampioenschappen in de jaren '00. Arie Jr. scoorde één overwinning in deze klasse, in 2008 won hij voor AFS Andretti de laatste race op Chicagoland. Tevens was hij verbonden aan het A1GP-team Nederland.

Na zijn single seater-loopbaan stortte hij zich op het racen met Stadium Trucks en is hij een van de bestuurders van de IndyCar-twoseater die elke race tijdens de parade-laps haar opwachting maakt. Luyendyk kreeg in de Verenigde Staten grote naamsbekendheid door zijn aanwezigheid in twee series van het populaire televisie programma "The Bachelor". Hedendaags begeeft Arie Jr. zich in de makelaardij. Wij feliciteren Arie Jr. met zijn 37e verjaardag.

Reacties (8)

Login om te reageren
  • Arie Luyendyk Senior is een held, maar van Junior weet ik eigenlijk weinig tot niets....
    Behalve dan dat hij een blauwe maandag aan A1 gp team NL verbonden was..

    Toch gefeliciteerd Arie Bombarie!

    • + 0
    • 18 sep 2018 - 14:47
    • Haha, de A1! Dat is al een poos geleden! Wat weet ik er nog van.....

      Even denken.... Jeroen Bleekemolen, Robin Doornbos en deze meneer; mis ik nog iemand? Het Nederlandse publiek maakte kennis met Nico Hulkenberg, Neel Jani is na een zeer fraaie campagne kampioen geworden en er was op een goed moment sprake van dat ze met Formule-auto's van Ferrari gingen rijden, gebaseerd op de F2004 of de F2007 of met een V8-blok uit de F430 als ik het me goed herinner. Jaartje later had meneer de sjeik er geen zin meer in en was het na een half seizoen gedaan met de klasse, geloof ik. Auto's zijn later nog een keertje opgekocht en ingezet voor een andere klasse, maar hoe die heet en hoe het daarmee is vergaan durf ik niet te zeggen.

      Ken je de Superleague Formula nog btw? Met die voetbalteams en (ook) chaotische kalenders? We hebben wat hersenruften voorgeschoteld gekregen in komkommertijd bij RTL5. En die arme Kalff alles recht lullen wat krom was XD

      • + 1
      • 18 sep 2018 - 15:17
    • @Rogerzzz je mist "Jos the Boss" en Renger vd Zande als coureurs.

      • + 1
      • 18 sep 2018 - 15:37
    • @Schwantz34 Dennis Retera.... 😉 De beste man uit Best. Tegenwoordig eigenaar van Retera Racing. Een hartstikke goede kerel die helaas door weinig sponsoring niet erg actief meer is op het circuit.

      • + 1
      • 18 sep 2018 - 15:48
    • Tuurlijk de Superleague Formula! De basis van die klasse vond ik al erg vreemd aangezien ik geen enkele link tussen autosport en voetbal (waar ik zelf werkelijk niets om geef) zag!

      Wel zagen de wagens er aardig uit en zorgde een dikke V12 voor een gezellige sound!

      • + 1
      • 18 sep 2018 - 15:56
    • @Jean:

      Ik zag de link ook niet, maar die wagens waren idd kick (beetje aan de logge kant wel) en klonken lekker! Als ik me het goed herinner deed onze Bobby D. het overigens niet onverdienstelijk in deze serie :-)

      • + 0
      • 18 sep 2018 - 17:47
    • @Schwantz34:

      Hoe kon ik Jos vergeten! He was flying!

      • + 0
      • 18 sep 2018 - 17:50
    • Haha, mooi dat je Neel Jani noemt. Vond ik altijd één van de beste coureurs waarvan je wist dat hij nooit F1 ging rijden.

      • + 0
      • 18 sep 2018 - 22:31

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Race

    20:10 - 22:10

  • Vrije training 2

    21:00 - 22:30

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

    Snelste ronde

     

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 2

    21:00 - 22:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    20:10 - 22:10

    Snelste ronde

    20:10 - 22:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Hoeveel Grands Prix zullen er dit jaar verreden worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar