user icon

De Vries wint hoofdrace, Leclerc pakt kampioenschap ondanks uitvalbeurt

  • Gepubliceerd op 26 nov 2016 10:12
  • comments 15
  • Door: Mathijs Carolus

Charles Leclerc is de nieuwe kampioen in de GP3 Series. Op het Yas Marina Circuit kende de Monegask een slechte race en viel zelfs uit, maar omdat Alexander Albon ook niet aan de finish kwam is de titel voor Leclerc. Nyck de Vries won de race, het is de tweede zege voor de jonge Nederlander in de GP3.

Bij de start was polesitter Albon als beste weg. Leclerc kende ondertussen een slechte start en viel een plekje terug. Voor Albon leek er aanvankelijk geen vuiltje aan de lucht. Albon maakte een inschattingsfout toen hij in gevecht was met Jack Aitken. De bolide van Albon werd gelanceerd op de kerbstones en Albon kon uitstappen. Daarmee was de titel voor Leclerc ook meteen zeker. Leclerc finishte ook niet, in duel met Ferruci brak de wielophanging van de ART-bolide van Leclerc.

Vooraan was er geen vuiltje aan de lucht voor De Vries. De coureur uit Sneek profiteerde optimaal van de fouten van de titelkandidaten en reed onbedreigd naar zijn tweede zege van het jaar. Door de zege staat De Vries nu vijfde in het kampioenschap. Steijn Schothorst finishte de race als achtste, maar werd uiteindelijk als zesde geklasseerd door tijdstraffen van Tereschenko en Ferruci.

Reacties (15)

Login om te reageren
  • avengel

    Posts: 277

    Het weekend van de Nederlanders?

    • + 0
    • 26 nov 2016 - 10:36
  • Ben benieuwd wat de vries volgend jaar gaat doen. Valt in de formule klassre gewoon tegen. Terwijl het toch misschien wel de beste Nederlanse karter was.
    Gun hem nog 1 jaartje gp2 als laatste kans.

    • + 0
    • 26 nov 2016 - 10:36
    • JaapB

      Posts: 1.193

      Hij doet volgens mij een test voor Audi in DTM dus denk dat hij daar volgend jaar rijdt.

      • + 0
      • 26 nov 2016 - 10:40
    • Dtm zou jammer zijn.

      • + 0
      • 26 nov 2016 - 10:43
    • CTRA

      Posts: 3.669

      Hij is 1 van de zovele die een DTM test gaat doen voor Audi JAAPB,
      dus dat weet ik nog zo net niet.

      • + 0
      • 26 nov 2016 - 10:43
    • En ondertussen ook 21 jaar. Is hij gen protégé van McLaren?

      • + 0
      • 26 nov 2016 - 10:46
    • lars75

      Posts: 8.908

      We lijken verwend te raken!

      Waarom valt hij tegen, ik begrijp die argumenten niet...

      Iedereen lijkt het maar vanzelfsprekend te vinden dat iedereen alles en overal kampioenschappen wint. Dat is niet vanzelfsprekend maar zeer grote uitzondering!

      Hij moest debuteren in het FR2.0 bij een middelmatig team en kende een goed seizoen waar hij zijn teamgrnoot Gasly (ook debutant) met ruime cijfers versloeg en keurig 5e en beste tookie in het kampioenschap.
      Zijn 2e jasr nasr een top team moest zijn jasr worden, maar Koiranen sloeg de plank volledig mis in het begin. Na een switch van engineer was hij in 2e deel van het seizoen verreweg de beste masr de achterstand was toen al te groot en werd wederom 5e. Gezien het seizoen gewoon een goed resultaat.
      Het jaar er op wint hij met overmacht 2 kampioenschappen
      Het jaar daarop 3e in het WSR3.5, beste rookie en versloeg sterke teamgenoot
      Nu wisselvallig jaar in GP3, maar wel een pole en overwinningen en nog vol in de strijd om 4e plek in kampioenschap.

      Dat is gewoon erg goed, niet uitzonderlijk (Frijns, Vandoorne, Ocon) maar wel gewoon erg goed!

      Ik vind dat niet tegenvallen, want ik begrijp dat het heel moeilijk is om alle kampioenschappen te winnen. Het is al moeilijk om altijd in de top mee te strijden en dat doet hij altijd en overal.

      En Max is overigens de beste karter van Nederland, ook toen al!

      • + 5
      • 26 nov 2016 - 10:59
    • Kun je me beargumenteren waarom verstappen een betere karter was dan nick de vries?

      • + 0
      • 26 nov 2016 - 11:18
    • DTM test doet Audi wel vaker aan het eind van het seizoen met enkele Open Wheel Racers er tussen. Ook Frijns en Blomquist hebben er een gehad en dat "aanbod" aan Giovinazzi van Mercedes was waarschijnlijk ook zo'n testdag.

      Nyck doet het gewoon goed, met nadruk op "gewoon", want inderdaad, we zijn verwend, iedere NLér die niet met overmacht alles wint is nu een prul die op moet rotten. Nou hij heeft nu gewonnen en het waren zijn teamgenoten die de prullerige fouten maken onder druk van het kunnen winnen van een titel. Hopelijk kan ie nog een keer voor een podium of meer gaan morgen en hopelijk zit ie volgend jaar in de GP2.

      • + 0
      • 26 nov 2016 - 11:29
    • De f1 lijkt steeds verder weg voor nyck de vries en ik heb het gevoel dat mclaren het binnekoet laat vallen. Dat is waarom t tegenvalt. Hij doet het goed maar goed is niet genoeg om in de f1 te komen zonder een sugerdaddy.

      • + 1
      • 26 nov 2016 - 11:32
    • lars75

      Posts: 8.908

      Allereerst kijk maar naar alle rsultaten in de karting en stel dan de vraag nog een keer!

      Gewoon goed is goed genoeg. Hij kan evt naar ART GP2 of nog jaar GP3 voor de titel en dan GP2. Bij McLaren is er toch geen plek nu en in 2018 of 2019 kan nog steeds.

      • + 0
      • 26 nov 2016 - 14:19
    • Lars kijk idd maar eens naar de resultaten en dan bedoel ik de kf3 kf2 kf1 en de kz. Hierin was nyck de vries gewoon beter.
      Max was super in de kz klasse maar de kf is het hoogste niveau in de kartsport.

      • + 0
      • 26 nov 2016 - 19:11
  • Dat is een super mooi resultaat voor Nyck!

    • + 0
    • 26 nov 2016 - 11:31
  • Leclerc reed wel heel zwak in het begin. Zo voorzichtig vanwege het kampioenschap en anderen profiteerden daarvan. De crash met Ferruci vond ik dat hij ook niet helemaal onschuldig was. Ferruci kreeg wel de straf, maar als er iemand van lijn veranderde, leek het me eerder Leclerc..

    De Vries mooi geprofiteerde natuurlijk, al wordt P4 in het kampioenschap lastig nog van achter zijn concurrenten. Geen schande ook, maar ik vrees dat na dit seizoen er toch wel een verdere streep door de F1-ambities kan..

    • + 0
    • 26 nov 2016 - 12:20
  • pcbeem

    Posts: 684

    Piekt ie weer op goede moment, maar wat ie volgend jaar gaat doen? Beste opties zijn GP3 en dan titel pakken of misschien GP2 maar of daar goed plekje is......

    • + 0
    • 26 nov 2016 - 13:36

QA Grand Prix van Qatar

Lokale tijd 

QA Grand Prix van Qatar

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1 is spannender dan ooit?

Coureursprofiel

  • Team Ferrari
  • Punten 553
  • Podiums 26
  • Grand Prix 146
  • Land Monaco
  • Geb. datum 16 okt 1997 (24)
  • Geb. plaats Monte Carlo, Monaco
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,8 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
8 - 10 okt
Japan
8 - 10 okt
Turkije
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
5 - 7 nov
Mexico (land)
12 - 14 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Qatar
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
8 - 10 okt
8 - 10 okt
Turkije Istanbul Park
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
5 - 7 nov
12 - 14 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar