user icon

Formule E komt uit de winterslaap met pre-season-test in Valencia

  • Gepubliceerd op 27 nov 2021 14:17
  • comments 12
  • Door: Martijn Arnoldus

Waar het Formule 1-seizoen bijna ten einde is, komt de Formule E langzaam uit haar winterslaap. De elektrische klasse heeft namelijk tussen zondag 28 november en donderdag 2 december een pre-season-test.

Het eerste raceweekend  van het seizoen is op 28 januari 2022. Dan staat er een double header gepland in Saudi-Arabië op het Riyadh Street Circuit.

Of Nyck de Vries voor Mercedes zijn wereldtitel gaat verdedigen is nog niet zeker. De Nederlander test maandag zes december voor het eerst een IndyCar en maakt wellicht de overstap naar deze series. Robin Frijns is wel weer terug te zien en zal wederom de kleuren verdedigen van Envision Racing.

6000 laps!

De officiële pre-season test van de Formule E op het Circuit Ricardo Tormo in Valencia biedt teams de mogelijkheid om hun auto's te perfectioneren tijdens vijf sessies over drie dagen. Tussen 28 november en 2 december zal naar verwachting 5 tot 6 duizend ronden worden gereden in Spanje. Het is de enige pre-season-test.

Wie komen het nieuwe seizoen in actie?

Oliver Askew maakt zijn Formule E-debuut bij het team Avalanche Andretti Formula E en maakt de overstap van Amerika (bekend van IndyCar) naar Europa.

Tom Blomqvist verlaat het team van NIO 333 FE Team en maakt de overstap naar het IMSA SportsCar Championship.

Antonio Giovinazzi neemt afscheid van de Formule 1 en maakt een carriéreswitch naar de Formule E en debuteert bij het team Dragon / Penske Autosport.

Lucas di Grassi stapt over van Audi Sport ABT Schaeffler naar Venturi Racing nadat Audi de Formule E heeft verlaten.

Maximilian Günther verlaat het team van Andretti Autosport en gaat rijden voor nNissan e.dams.

René Rast verlaat de Formule E en keert terug naar de DTM, waar de Duitser meerdere kampioenschappen op zijn naam schreef.

Oliver Rowland vertrekt bij Nissan e.dams en gaat naar het team van Mahindra Racing.

Dan Ticktum racet volgend jaar niet meer in de Formule 2 en debuteert bij het NIO 333 FE Team.

Audi en BMW namen na vorig seizoen afscheid van de sport. Mercedes doet dat eind 2022. De coureurs bij de wereldkampioenen is nog niet bekend. Stoffel Vandoorne en Nyck de Vries reden in 2021 voor het succesmerk.

Overzicht

Team Aandrijflijn No. Drivers
___Escaped_link_61e762589fd80___ NIO 333 FE Team NIO 333 001 3 ___Escaped_link_61e762589fd89___ Oliver Turvey
5 ___Escaped_link_61e762589fd8e___ Dan Ticktum
___Escaped_link_61e762589fd92___ Envision Racing Audi e-tron FE07 4 Netherlands Robin Frijns
37 ___Escaped_link_61e762589fd9a___ Nick Cassidy[5]
___Escaped_link_61e762589fd9e___ Dragon / Penske Autosport TBA 7 ___Escaped_link_61e762589fda2___ Sérgio Sette Câmara
99 Italy Antonio Giovinazzi
___Escaped_link_61e762589fdaa___ Jaguar TCS Racing Jaguar I-Type 5 9 New Zealand Mitch Evans
10 ___Escaped_link_61e762589fdb2___ Sam Bird
Monaco ROKiT Venturi Racing TBA 11 Brazil Lucas di Grassi
48 ___Escaped_link_61e762589fdbd___ Edoardo Mortara
China DS Techeetah DS E-Tense FE21 13 Portugal António Félix da Costa
25 ___Escaped_link_61e762589fdca___ Jean-Éric Vergne
France Nissan e.dams Nissan IM03 22 ___Escaped_link_61e762589fdd1___ Maximilian Günther
23 Switzerland Sébastien Buemi
___Escaped_link_61e762589fdd8___ Avalanche Andretti Formula E BMW iFE.21 27 ___Escaped_link_61e762589fddc___ Jake Dennis
28 United States Oliver Askew
India Mahindra Racing Mahindra M7Electro 29 ___Escaped_link_61e762589fde7___ Alexander Sims
30 United Kingdom Oliver Rowland
___Escaped_link_61e762589fdef___ TAG Heuer Porsche Formula E Team TBA 36 ___Escaped_link_61e762589fdf2___ André Lotterer
94 ___Escaped_link_61e762589fdf6___ Pascal Wehrlein
Germany Mercedes-EQ Formula E Team TBA TBA  TBA
TBA  TBA

Reacties (12)

Login om te reageren
  • Ik vind t best wel een sterk deelnemersveld. Ja t valt mee ten opzichte van F1... maar bijvoorbeeld DTM kan hier niet aan tippen.

    Ben benieuwd wat Gio, Askew en Ticktum gaan doen en wie t snelste kan wennen als rookie.
    - Gio vanuit F1 naar FE
    - Askew vanuit Indycar naar FE
    - Ticktum vanuit F2 naar FE...
    Een keer leuk om te vergelijken hoe hun niveau zich verhoudt.

    • + 0
    • 27 nov 2021 - 15:59
    • Om te vergelijken moet je natuurlijk wel kijken. Dat is me vooralsnog niet gelukt... En niet wegens gebrek aan tijd ;-)

      • + 0
      • 27 nov 2021 - 20:27
    • @Redcarsmatter.

      Heb ik geen probleem mee hoor. Net als dat ik graag Rallycross, motogp en indycar kijk, heeft deze klasse voor mij best een entertainment waarde.

      Een puur stratencircuit klasse vind ik wel geinig. Al zijn er een boel circuits die ook ik niet race waardig vind, dus kan me wel vinden in dat kritiekpunt.

      Hopelijk dat dit bij de Gen3 autos ook op het niveau van Adelaide of Long beach wordt getild

      • + 0
      • 27 nov 2021 - 20:37
    • @TylaHunter WRC, Rallycross en motogp zijn gewoonweg fantastisch. Elk om hun eigen en specifieke redenen. Ik ben een CWC-fan. Eerder genoemde klassen én GT3 beantwoorden enigszins aan mijn behoeftes. Indy? Nooit van gehoord ;-)... Maar ik gun je heel graag een fantastisch en close FE-kampioenschap. Ik ga niemand met de vinger wijzen omdat ze het wel een kans willen geven. Have fun, ik hoor of lees het wel...

      • + 2
      • 27 nov 2021 - 21:03
    • Haha dankjewel @Red ik ga er weer van proberen te genieten :D

      • + 0
      • 27 nov 2021 - 21:11
    • @Redcarsmatter, heb jij overigens al Nitro rallycross gekeken? Een kampioenschap van Travis Pastrana die werkelijk een compleet nieuwe dimentie geeft aan Rallycross. Beide Hansen broertjes doen daar ook aan mee dus beest leuke namen.

      Het begon als een enkel evenement maar is sinds dit jaar een 5 ronden kampioenschap en volgend jaar komen er nog wat races bij meende ik. Volledig te volgen op You Tube

      • + 0
      • 27 nov 2021 - 21:14
    • @TylaHunter Merci, ik probeer het uit!

      • + 0
      • 28 nov 2021 - 11:08
    • @TylaHunter Ik heb ondertussen keenisgemaakt met Nitro Rallycross. Inderdaad zéér vermakelijk en prima in beeld gebracht. De piloot van die drone amuseert zich geweldig denk ik. Ik begrijp ook dat er volgend jaar een elektrische klasse bij komt? Bovendien zouden ze in 2022 ook afzakken naar Europa voor een demo-manche. Wellicht op Scandinavische bodem? De interesse groeit, ook Ekstrom heeft laten weten geïnteresseerd te zijn. Toch vreemd dat 'normale' rallycross in Amerika nooit echt goed van grond gekomen is. Pastrana heeft het wel slim aangepakt door in zee te gaan met het productieteam van Nitro Circus. Die hebben ervaring met spektakel. We gaan het zeker vaker volgen! Misschien iets leuks voor Kimi?

      • + 0
      • 28 nov 2021 - 19:47
    • @redcarsmatter precies wat ik ook dacht. Een no BS series waar het alleen om de extreme sport gaat, die ze door de springbulten nog mooier maken.

      Volgens mij volgend weekend de laatste wedstrijd voor 2021. Timmy Hansen zou wel gebrand zijn om deze titel wel te pakken na vandaag de WRX titel op een tie-break (aantal overwinningen) te missen

      • + 0
      • 28 nov 2021 - 20:10
  • En dan moet de winter nog beginnen... Zelfs de seizoenen zijn nep in FE.

    • + 0
    • 27 nov 2021 - 20:25
  • CliMax

    Posts: 206

    WTF is dit voor overzicht? Is dit uberhaupt voor publicatie wel nagekeken? Ik kan er niets van maken.

    • + 0
    • 27 nov 2021 - 20:33
    • SEN1

      Posts: 1.645

      T gaat alleen maar om de clicks hier. Hier mag je zelfs je mede forumleden beledigen, zolang de centjes maar binnenkomen ;)

      • + 0
      • 28 nov 2021 - 00:07

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Gaat Lewis Hamilton door in de Formule 1?

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land BE
  • Geb. datum 26 maa 1992 (29)
  • Geb. plaats Kortrijk, BE
  • Gewicht 65 kg
  • Lengte 1,77 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa 2021
Bahrein
16 - 18 apr 2021
Italië
30 - 2 mei 2021
Portugal
7 - 9 mei 2021
Spanje
20 - 23 mei 2021
Monaco
4 - 6 jun 2021
Azerbeidzjan
18 - 20 jun 2021
Frankrijk
25 - 27 jun 2021
Oostenrijk
2 - 4 jul 2021
Oostenrijk
16 - 18 jul 2021
Groot Brittannië
30 - 1 aug 2021
Hongarije
27 - 29 aug 2021
België
3 - 5 sep 2021
Nederland
10 - 12 sep 2021
Italië
24 - 26 sep 2021
Rusland
8 - 10 okt 2021
Japan
8 - 10 okt 2021
Turkije
22 - 24 okt 2021
Verenigde Staten van Amerika
5 - 7 nov 2021
Mexico (land)
12 - 14 nov 2021
Brazilië
19 - 21 nov 2021
Qatar
3 - 5 dec 2021
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec 2021
Verenigde Arabische Emiraten
-
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa 2021
16 - 18 apr 2021
30 - 2 mei 2021
7 - 9 mei 2021
20 - 23 mei 2021
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun 2021
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun 2021
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun 2021
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul 2021
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul 2021
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug 2021
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug 2021
3 - 5 sep 2021
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep 2021
Italië Monza
24 - 26 sep 2021
Rusland Sochi Autodrom
8 - 10 okt 2021
8 - 10 okt 2021
Turkije Istanbul Park
22 - 24 okt 2021
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
5 - 7 nov 2021
12 - 14 nov 2021
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov 2021
3 - 5 dec 2021
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec 2021
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
-
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar