user icon
user icon

DS Techeetah schorst werknemer na haat-uiting op social media

  • Gepubliceerd op 06 jan 2020 09:32
  • comments 14
  • Door: Bjorn Smit

Het Formule E-team DS Techeetah heeft afgelopen weekend in moeten grijpen en een werknemer moeten schorsen. De reden daarvoor is een post op social media die zich kenmerkt door 'haat, intolerantie en racisme'.

Techeetah, het team dat afgelopen seizoen met Jean-Eric Vergne kampioen werd bij de coureurs en ook de titel bij de teams binnen wist te slepen, maakte het ingrijpen bekend via een statement. Het individu is ontslagen naar aanleiding van 'content die recent gepost werd op een privé-account op social media'. "Het DS Techeetah Formula E Team is een organisatie die gelijkheid en diversiteit hoog in het vaandel heeft staan", leest het statement.

"Het personeelsbestand van het bedrijf representeert 10 nationaliteiten. Het team is in Chinese handen, wordt geleid door en Australische teambaas en heeft coureurs uit Portugal en Frankrijk. Dit seizoen zal het team in twaalf verschillende landen in het Midden-Oosten, Azië, Europa en de Amerika's racen."

"Gezien de internationale vooruitzichten en de successen van het team op basis van talent, nauwe samenwerking en respect tussen culturen en nationaliteiten, hanteert het bedrijf een zero tolerance-beleid voor uitingen van haat, intolerantie en racisme. Recent geposte content op een privé-account op social media is fundamenteel inconsistent met deze waarden. Het individu in kwestie is geschorst van het raceteam."

Techeetah hoopt in 2019/20 wederom beide titels in de Formule E te pakken. Vergne gaat voor zijn derde individuele titel op rij en krijgt bij het team nu gezelschap van Antonio Felix da Costa. Na de eerste twee races in Saoedi-Arabië staan de coureurs op respectievelijk vier en drie punten, goed voor de plaatsen 12 en 13 in het kampioenschap.

Reacties (14)

Login om te reageren
  • Wie dan wel.....? En wat is er gezegd/geschreven.....? Weer eens half nieuws hier......?..

    • + 0
    • 6 jan 2020 - 11:47
    • " Weer eens half nieuws hier......?.." ????
      Dit is alles wat ze er over kwijt wilden.

      twitter(.)com/DSTECHEETAH/status/1213489737157292034

      • + 0
      • 6 jan 2020 - 12:06
    • RBH1

      Posts: 435

      Hmm. We kunnen die website niet vinden.

      • + 0
      • 6 jan 2020 - 12:18
    • RBH1

      Posts: 435

      www.youtube.com/watch?v=7gffuBJn6Uo

      • + 0
      • 6 jan 2020 - 12:23
    • @RBH1,
      als je een link hier snel wilt plaatsen, moet je even twee haakje om een punt plaatsen, wat ik dus heb gedaan.
      Als jij dan even die twee haakjes verwijdert, en dus niet die punt,
      en zorgt dat er geen spaties in de link staan,
      kun je meteen de site bekijken. In dit geval het twitter bericht.

      • + 0
      • 6 jan 2020 - 12:33
    • @RBH1, zoals je ziet duurde het een tijd voordat jouw link zonder haakjes hier geplaatst is.
      Toen ik jou antwoordde om 12.33u stond jouw link van 12.23u er nog niet.
      Soms wordt de link ook helemaal niet geplaatst.

      • + 0
      • 6 jan 2020 - 13:00
    • Youtube kun je direct plaatsen zonder in het filter te komen door op "Delen" te klikken. Dan is de link anders als in de adresbalk, maar die gaat niet door het filter dan ;-)
      Voorbeeld: youtu.be/RrwaI2vZpFs

      • + 0
      • 6 jan 2020 - 15:18
    • You see? ;-)

      • + 0
      • 6 jan 2020 - 15:19
    • Plaats dan niets.........als ik eerst zelf allerhande sites moet gaan afzoeken voordat ik ergens op kan reageren..........snap je......?

      • + 0
      • 6 jan 2020 - 15:27
    • StevenQ

      Posts: 5.912

      Aurélie Balme heet ze, dat zoekt wat makkelijker

      • + 0
      • 6 jan 2020 - 16:00
  • Cicero

    Posts: 696

    Wellicht iets met Hongkong of Iran te maken?
    Ik heb veel moeite met ontslag om iemands mening. Natuurlijk heb je als medewerker verantwoordelijkheid naar het bedrijf waar je werkt, maar je hebt ook recht op een priveleven en een privemening.

    • + 0
    • 6 jan 2020 - 12:42
    • Iedereen heeft het recht op een mening, maar dient daarbij wel in het achterhoofd te houden dat het openlijk uiten van deze mening tot gevolg kan hebben dat bepaalde personen/partijen niet langer met jou willen worden geassocieerd.

      Overigens kan ik me goed voorstellen dat er bij dit bedrijf specifieke voorwaarden hieromtrent in de arbeidsovereenkomst zijn opgenomen.

      • + 0
      • 6 jan 2020 - 14:31
    • StevenQ

      Posts: 5.912

      nee, met blackface

      • + 0
      • 6 jan 2020 - 15:57
  • StevenQ

    Posts: 5.912

    Het gaat om Aurelie Balme, de event manager, die ook logistiek magager is van PSA motorsport zoals ik bij google zie staan bij wat er over is van haar inmiddels verwijderde linked in pagina.

    En het ging om een "blackface" filmpje

    • + 0
    • 6 jan 2020 - 15:57

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Rijdt Sebastian Vettel in 2021 nog in de Formule 1?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar