user icon
user icon

Sims pakt eerste pole position in Saoedi-Arabië, De Vries knap derde

  • Gepubliceerd op 22 nov 2019 10:11
  • comments 16
  • Door: Bjorn Smit

De eerste pole position van het nieuwe Formule E-seizoen is voor Alexander Sims. De coureur van BMW was in de Superpole in Ad-Diriyah ruim twee tienden van een seconde sneller dan Stoffel Vandoorne. Nyck de Vries debuteert met een derde startpositie.

Net als in het afgelopen seizoen werden de coureurs in vier groepen de baan opgestuurd voor het eerste deel van de kwalificatie, waarmee plaatsing voor de Superpole afgedwongen kon worden. Daarbij kwamen veel titelkandidaten van vorig jaar al in de eerste twee delen van de kwalificatie op de baan en dat bleek voor hun rondetijden ongunstig te zijn.

Een van de slachtoffers was Robin Frijns. De Nederlander werd vorig jaar vierde in het kampioenschap, moest daardoor vroeg aantreden in de kwalificatie en kwam vervolgens niet verder dan de twaalfde startpositie. Ook regerend kampioen Jean-Eric Vergne (11de), Sebastien Buemi (14de) en Lucas di Grassi (19de) sneuvelden al voordat in de Superpole bepaald werd wie de pole position voor race 1 in de wacht zou slepen.

Die eer ging uiteindelijk naar Sims. De Brit van BMW Andretti reed in de laatste sessie een 1:14.563, waarmee hij een kleine drie tienden van een seconde sneller was dan Vandoorne. De Belg zat er namens nieuwkomer Mercedes meteen goed bij en dat kan ook van debutant De Vries worden gezegd: op nog geen tiende van teamgenoot Vandoorne reed hij de derde tijd. Edoardo Mortara pakte P4, voor Sam Bird en Jerome d'Ambrosio.

De eerste Formule E-race van het seizoen 2019/20 is vanaf 12.00 uur te zien bij Eurosport en Ziggo Sport Racing.

Reacties (16)

Login om te reageren
  • masf1

    Posts: 5.904

    Goed bezig Nick!

    • + 0
    • 22 nov 2019 - 10:18
    • Heidfeld doet al even niet meer mee in de FE ;-).

      • + 4
      • 22 nov 2019 - 10:40
    • hoogie35

      Posts: 582

      Zo...Mercedes zit er goed bij, Vandoorne ook. dat is een goed begin

      • + 0
      • 22 nov 2019 - 13:26
  • Dale U

    Posts: 835

    Slipstreamen bij de start achter die nr 1 heb je ook gelijk Stoffel te pakken, effe een psychologische dauw uitdelen aan je teambuddy.

    • + 0
    • 22 nov 2019 - 10:25
  • Goed gedaan door Nyck! Kort achter Stoffel, die veel meer ervaring heeft.
    Uiteraard ook goed gedaan door Stoffel. 2e en 3e .... niet slecht ......:-))

    • + 0
    • 22 nov 2019 - 10:29
    • d@nny

      Posts: 1.788

      Was Mercedes ook in de FE aan het sandbaggen tijdens de pre-season tests? 😂

      • + 1
      • 22 nov 2019 - 10:31
  • Waarom racen ze op een vrijdag? Normaal is het zaterdag, of ook op zondag als er 2 races zijn. Vermoedelijk zal het WTCR er ook racen dit weekend...?
    Blijf de groepsverdeling raar vinden tijdens een pole, zo wordt 1 groep altijd benadeeld (track temperatuur, rubber, weersomstandigheden etc.)
    Desniettemin een top prestatie van het Mercedes team.

    • + 0
    • 22 nov 2019 - 10:39
    • zal wel te maken hebben met het feit dat het in Saoudi is.., Normaal is vrijdag daar een vrije dag

      • + 0
      • 22 nov 2019 - 11:53
    • @ Mr Marly

      Dat heeft te maken met het feit dat er morgen nog een race is.

      • + 1
      • 22 nov 2019 - 13:02
  • RBRFIRST

    Posts: 503

    Het zal nog een lastige race voor Nyck gaan worden. De FE is zo totaal anders dan dat hij gewend is. Maar wie weet heeft hij juist een heel goed gevoel voor de FE.

    • + 0
    • 22 nov 2019 - 10:41
  • nutstree

    Posts: 139

    Waarom stopt de FE je met de kwalificatie in een tijdsblok als over het algemeen het makkelijker is om in het laatste tijdsblok de beste tijd neer te zetten? Bewuste regulering om het "spannender" te maken?

    • + 0
    • 22 nov 2019 - 10:58
    • Aiii

      Posts: 583

      Dezelfde reden waarom Formule 2 op Monaco het veld in twee split. Teveel auto's op een stratencircuit tegelijk. Dus splitsen ze ze op.

      • + 0
      • 22 nov 2019 - 11:44
  • Nyckie!!! Super!

    • + 0
    • 22 nov 2019 - 11:22
    • Ik zou er een liedje over gaan schrijven... Iets met super en Nyck 😜

      • + 0
      • 22 nov 2019 - 12:20
  • Wanneer begint de race?? Nog niks

    • + 0
    • 22 nov 2019 - 12:35

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Gerelateerd nieuws

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    02:00 - 03:30

    Vrije training 3

    04:00 - 05:00

    Race

    06:10 - 08:10

  • Vrije training 2

    06:00 - 07:30

    Kwalificatie

    07:00 - 08:00

    Snelste ronde

     

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    02:00 - 03:30

    Vrije training 2

    06:00 - 07:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    04:00 - 05:00

    Kwalificatie

    07:00 - 08:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    06:10 - 08:10

    Snelste ronde

    06:10 - 08:10

Geef je mening

Heeft Max Verstappen verstandig gekozen door tot en met 2023 bij Red Bull Racing te blijven?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land BE
  • Geb. datum 26 maa 1992 (27)
  • Geb. plaats Kortrijk, BE
  • Gewicht 65 kg
  • Lengte 1,77 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar