user icon
user icon

Dominante pole voor Di Grassi in Chili, tegenvallende kwalificatie voor Frijns

  • Gepubliceerd op 26 jan 2019 17:00
  • comments 18
  • Door: Bjorn Smit

Met groot vertoon van macht heeft Lucas di Grassi de pole position veroverd voor de ePrix van Santiago. De Braziliaan van Audi Sport ABT Schaeffler was in de kwalificatie ruim een halve seconde sneller dan Sebastien Buemi. De derde positie was voor Pascal Wehrlein, terwijl Robin Frijns teleurstelde met een zestiende positie.

Het was niet de kwalificatie van de toppers in het kampioenschap. Kampioenschapsleider Jerome d'Ambrosio kwam niet verder dan de 21e positie, Antonio Felix da Costa reed de 18e tijd en regerend kampioen Jean-Eric Vergne werd slechts dertiende. Ook voor Frijns werd het een kwalificatie om snel te vergeten. De Nederlander maakte in de vrije trainingen nog een sterke indruk, maar in de kwalificatie haalde hij de superpole niet met zijn zestiende tijd. 

De superpole werd wel gehaald door Di Grassi, Daniel Abt, Sebastien Buemi, Sam Bird, Stoffel Vandoorne en Wehrlein. Abt moest als eerste de baan op en reed een tijd die genoeg was voor de vierde positie. Vandoorne en Bird kwamen vervolgens niet aan de tijd van de Duitser, maar dat lukte Di Grassi wel. De Braziliaan dook ruim zes tienden onder de tijd van zijn teamgenoot. Daarna reden Buemi en Wehrlein ook nog een tijd die sneller was dan die van Abt, maar in de buurt van Di Grassi kwamen ze niet.

De ePrix van Santiago staat later vandaag op het programma. Om 20.00 uur starten de coureurs in Chili en dat is live te zien op Ziggo Sport Racing en Eurosport 1.

Reacties (18)

Login om te reageren
  • Kevin-R34

    Posts: 882

    Waardeloze kwalificatieformat. De beste/snelste hoort gewoon vooraan te starten wat nu alles behalve zo is omdat de hele top 5 in de stand van het kampioenschap in groep 1 worden ingedeeld en de baan mogen schoon rijden...Leuk om het kampioenschap spannend te houden maar van mij hoeft dat niet op zo'n kunstmatige manier...

    • + 4
    • 26 jan 2019 - 17:43
    • Naldor

      Posts: 716

      kunstmatige spanning is wat tegenwoordig overal ingevoerd moet worden. Anders gebeurd er niet om de 2 minuten iets om voor van je telefoon af te kijken. ;P

      • + 0
      • 26 jan 2019 - 20:40
  • delange

    Posts: 1.132

    verrassend ...mooi van Vandoorne en Werlein.
    de toppers een beetje tegenvallen.
    Straks toch maar eens kijken....ook al blijven het stofzuigergeluidjes.

    • + 0
    • 26 jan 2019 - 17:43
    • Kevin-R34

      Posts: 882

      Frijns zat maar op 2 tienden van Vergne in groep 1 dus slecht was het zeker niet maarja daarmee sta je dan dus wel op P16.... Bird stond 6de in het kampioenschap met 1 of 2 puntjes minder dan Frijns op 5 dacht ik waardoor Bird dan net in groep 2 viel en op een baan mocht kwalificeren die meer dan een halve sec sneller is en die haalt superpole en start in de top 5.. Regels zijn regels en die zijn voor iedereen hetzelfde maar kom op, dit is toch niet wat mensen willen zien?

      • + 2
      • 26 jan 2019 - 17:54
    • @DELANGE , ., ik hoor eigenlijk meer vergelijkingen met mijn wasmachine wanneer die aan het centrifugeren is en daarna de boel nog een paar keer omgooit .;)
      Rotgeluidje.

      • + 0
      • 26 jan 2019 - 23:46
  • Goh, nu staat Stoffel in de Superpole en ineens geen Royalere die vraagt of het niet goed gaat en dat ie het niet volgt ;)

    Ik vrees alleen dat ie alsnog dat mag gaan posten, want blijkbaar is de Groene Tafel nog niet met Stoffel klaar, hij zou op zijn Superpolerondje te laat naar buiten zijn gegaan.

    • + 0
    • 26 jan 2019 - 17:55
    • Da mag nie.
      Altijd op tijd beginnen.

      • + 1
      • 26 jan 2019 - 18:13
    • Ik vroeg dat niet omdat ik Stoffel slecht vind ofzo hoor. Ik volg het niet. Het was gewoon een vraag. Ik heb niks tege Stoffel hoor. Waarom zou ik?

      • + 5
      • 26 jan 2019 - 18:50
  • Stoffel blijft op 5 starten, omdat Di Grassi zijn tijd niet geldt.

    Lucas di Grassi was excluded from Qualifying due to an infraction of the slow in-lap procedure after his group qualifying run.

    • + 0
    • 26 jan 2019 - 18:59
  • Ik ben opgeladen, kom maar op met die race.

    • + 0
    • 26 jan 2019 - 19:10
    • markos

      Posts: 290

      De spanning wordt me te veel gewoon ;)

      • + 0
      • 26 jan 2019 - 21:38
  • Weer tusssen de hekjes rijden? Nee dank je,, ik ga wel naar iets interessants kijken, stromend water of groeiend gras, veel meer actie .....

    • + 2
    • 26 jan 2019 - 19:31
    • Op een mickeymouse circuit lijkt het nog ergens een beetje op. Op Spa of Monza zou iedere toeschouwer in slaap vallen. Het is nog geen concurrent voor de F3, laat staan de F1.

      • + 0
      • 26 jan 2019 - 20:56
  • Aviflex

    Posts: 1.027

    Wat een race jammer voor werhlein

    • + 0
    • 26 jan 2019 - 20:52
    • Op zo'n manier is Felipe Massa heel snel weer weg uit de Formule E

      • + 0
      • 26 jan 2019 - 20:58
  • Gave race weer. Mooie overwinning van Bird, en door de tijdstraf van Sims is Frijns op een knappe p5 gefinished.

    • + 2
    • 26 jan 2019 - 20:58
    • Was zeker een mooie race! Zoveel actie in drie kwartier.
      Frijns heeft het ook weer heel goed gedaan.
      Heb ook genoten van Wehrlein. Eerste race niet mee mogen doen
      van Mercedes. :-(
      Tweede race uitgevallen en de derde race als tweede op het podium.
      Knap en dat voor een rookie!

      • + 0
      • 26 jan 2019 - 21:54
    • Vond het ook een leuke race. Regie kan/moet wel beter, veel actie niet in beeld gebracht.
      Je moet er voor open staan maar ik vind die "fast lane" ook leuk. Persoonlijk zou er van mij ook een pitstop mogen plaatsvinden (2 compounds banden of zo).

      • + 0
      • 27 jan 2019 - 07:51

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Rijdt Sebastian Vettel in 2021 nog in de Formule 1?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land BE
  • Geb. datum 26 maa 1992 (28)
  • Geb. plaats Kortrijk, BE
  • Gewicht 65 kg
  • Lengte 1,77 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar