user icon
user icon

Enorme snelheid tijdens crash bevestigd door van Amersfoort

  • Gepubliceerd op 19 nov 2018 16:38
  • comments 39
  • Door: Niels Langenberg

Frits van Amersfoort, de teambaas van Sophia Floersch, die gisteren een horrorcrash meemaakte tijdens de Formule 3-race op Macau, heeft bevestigd dat de Duitse vrouw op zeer hoge snelheid crashte. Er stond maar liefst 276 km/h op de teller toen zij de lucht invloog. Van Amersfoort is nog steeds vol ongeloof.

"Het was bijna een soort raket. Het is ongelooflijk dat ze het heeft overleefd", zegt Van Amersfoort tegenover BBC Radio 5 Live. "We gaan er vanuit dat ze 276 km/h reed op het bewuste moment. Het was één van de ergste momenten van mijn leven en de engste crash die ik in de autosport heb gezien. Het was hartverscheurend en we gingen echt van het ergste uit."

"Het duurde best een tijdje voordat de wedstrijdleiding iets kon zeggen over de gezondheid van Sophia en iedereen kan zich voorstellen dat dat geen fijne momenten zijn. Ik denk niet dat ik ooit zoiets heb gezien. Ik heb niet alle ongelukkigen in de autosport gezien, maar dit was op zeker één van de ergste die ik ooit heb gezien. We hadden geluk dat ze vloog, aangezien ze over een vangrail vloog. Als ze de vangrail had geraakt, dan was het veel slechter afgelopen."

Reacties (39)

Login om te reageren
  • Nou ik hoop dat dat meisie snel weer racen kan! Beterschap :)

    • + 4
    • 19 nov 2018 - 16:45
    • FredEx

      Posts: 446

      ik hoorde net dat het een breukje in een nek wervel.....waarschijnlijk komt ze er goed mee weg...

      • + 0
      • 19 nov 2018 - 19:13
  • Sjees

    Posts: 1.148

    Hoe is het nou met de marshalls en fotografen gesteld? Ik denk dat zij helemaal niet zo blij zijn dat ze vloog.

    • + 0
    • 19 nov 2018 - 16:55
    • Van de persconferentie zojuist:

      "It was also confirmed that TOM’S driver Sho Tsuboi had been discharged from hospital on Sunday night, while injured photographer Hiroyuki Minami has also been released.

      Chinese photographer Chan Weng Wang, who has a lacerated liver, is expected to remain in hospital for another 10 days.

      Race marshal Chan Cha suffered cuts and a broken jaw but should be released in three to four days."

      • + 14
      • 19 nov 2018 - 17:02
    • Een wonder dat er geen zwaarder gewonden zijn gevallen laat staan doden. Ik hoop dat Sophia de ‘ballen’ heeft om na deze horrorcrash, wanneer ze weer hersteld is, weer in te stappen en haar carrière verder op te pakken. Ze zal in ieder geval genoeg publiciteit krijgen dan!

      • + 3
      • 19 nov 2018 - 17:14
    • Sjees

      Posts: 1.148

      Tnx Piet.

      • + 2
      • 19 nov 2018 - 19:06
    • Mika Hakkinnen werd na zijn mega klapper in adelaide nog 2x WK...
      Dus wie weet?

      • + 0
      • 20 nov 2018 - 00:47
  • nugunz

    Posts: 191

    Wie het beeldmateriaal heeft gezien kan alleen maar stellen; vrouwen kunnen wel degelijk achteruit inparkeren. Ze zet em d'r haarstrak tussen.

    Ff zonder dollen hoop ik natuurlijk dat ze er spoedig weer bovenop komt.

    • + 8
    • 19 nov 2018 - 16:58
  • FredEx

    Posts: 446

    dat hek werk kon haar redding nog wel eens zijn,.....dr stonden daar ook cabines of iets,..als dat gaashek daar niet stond,was de wagen in 2gebroken,of dwars door de cabinnes heen gevlogen,.....had de gevolgen erger kunnen zijn

    • + 0
    • 19 nov 2018 - 17:06
  • Wie zijn schuld was dit eigenlijk? Zie net de beelden pas voor het eerst maar daar valt niet veel over te zeggen.

    • + 0
    • 19 nov 2018 - 17:11
    • Ik denk een kwestie van de wet van Murphy. (te) Hoge snelheid, stuurfout, rem probleem, de andere wagen verkeerd geraakt waardoor die dienst deed als spingplank, wind onder de wagen, etc... Het doet er in dit geval weinig toe wie de schuldige is. Als iedereen maar hersteld.

      • + 0
      • 19 nov 2018 - 17:16
    • Dat hoop ik ook uiteraard, Maar ik vind die wagen maar raar aankomen voor de bocht. Wat gebeurde er daar voor? Kunnen ze geen onboard beelden geven?

      • + 0
      • 19 nov 2018 - 17:18
    • M@X

      Posts: 576

      Er is een stuk voor de bocht een lichte touché met een andere wagen waardoor ze spint en achteruit verder glijdt. Ik kan uit die beelden niet goed opmaken wie de schuldige van die touché is.

      • + 1
      • 19 nov 2018 - 17:20
    • De beste man voor haar reageerde op de gele vlag. Floersch kon niet meer reageren en raakte haar voorligger waar ze vlak achter zat. Het blijft moeilijk in te schatten, maar lompe pech lijkt de oorzaak. Niet zozeer onkunde van wie dan ook.

      • + 8
      • 19 nov 2018 - 17:35
    • Hier zie je beter wat er gebeurd: youtu.be/q8XoSNgISPk maar ik blijf het vreemd vinden, de snelheid waarmee ze gaat vliegen is abnormaal....

      • + 4
      • 19 nov 2018 - 18:47
    • @thisguy33: Dank! Die had ik nog niet gezien. Het snelheidsverschil met de anderen is wellicht het verschil tussen remmen en niet kunnen remmen. En dus de enorme deceleratie die deze auto's kunnen hebben.
      Het blijft een wonder dat er niet ernstiger gevolgen zijn.

      • + 1
      • 19 nov 2018 - 19:14
    • Matn

      Posts: 944

      De auto Sophie remde drastisch voor gele vlag situatie, ze kon deze niet ontwijken en crashte er bovenop. Hierbij verloor ze twee wielen en de wagen werd onbestuurbaar en bovendien werken de remmen niet meer.

      Op de beelden is te zien dat het ongeval ruim voor de bocht plaats vond, een Formule auto remt nagenoeg net zo snel als deze optrekt en een snelheidsvermindering van ~300 naar 70 km/uur past goed binnen deze afstand. Zonder remmen verminderd de wagen nauwelijks snelheid op het asfalt.

      • + 0
      • 19 nov 2018 - 19:52
    • Bijzondere horror-crash maar ik betwijfel of ze wel geremd heeft voordat ze beide wielen links verloor toen ze op de voorligger knalde en dan om de as draaien en over die tweede wagen heen gelanceerd worden en een lange vlucht dwars door hekwerk en tegen gebouw aan, maar dan klapt de wagen met de neus omhoog tegen dat gebouw waarbij zij platgedrukt lijkt te worden. Een wonder dat zij er zo betrekkelijk goed vanaf is gekomen.

      • + 0
      • 19 nov 2018 - 20:19
    • Dat is het vreemde als je het mij vraagt... de speedtrap was 276 kilometer per uur toen ze begon te vliegen ( door de blauwe broodjes overigens) 276 is de maximale snelheid van die auto ( volgens van Amersfoort) dan is er totaal niet geremd door Sophie. En inclusief aanrijding op voorganger, spin, muur, downforce enz is ze 0 km per uur langzamer gegaan.

      • + 0
      • 19 nov 2018 - 20:35
    • Blijkbaar zou er een "valse" gele vlag gezwaaid zijn en reageerde haar voorligger daarop die ze probeerde in te halen waardoor ze er vol opknalde.

      • + 2
      • 19 nov 2018 - 21:06
    • Zoals ik het zie wordt ze geschept terwijl ze achterwaarts gleed, en wanneer een formule auto achterwaarts van de grond komt is het net een vliegtuig.

      • + 0
      • 19 nov 2018 - 22:37
    • Woutertje

      Posts: 1

      Op deze video is te zien dat haar linker voor- en achterwielophanging afbreekt op het moment dat ze de andere wagen raakt. Vanaf dat moment is ze een passagier.

      streamable.com/llqz0

      • + 1
      • 20 nov 2018 - 00:52
  • bazzio

    Posts: 196

    Maar de vraag is... Hoe komt ze daar tot zo'n snelheid?

    • + 0
    • 19 nov 2018 - 17:13
    • Gas geven en niet remmen...

      • + 0
      • 19 nov 2018 - 17:17
    • Fortynine

      Posts: 67

      Waarschijnlijk door het gas ingetrapt te hebben...............

      • + 0
      • 19 nov 2018 - 17:19
    • En wellicht gelanceerd door de wielen van een andere auto?

      • + 0
      • 19 nov 2018 - 17:32
    • Wat ik hier en daar gelezen heb is dat er vroeg geremd werd door haar voorligger waar ze heel dicht opzat en dat ze daardoor is gelanceerd over zijn achterwielen.

      • + 2
      • 19 nov 2018 - 17:36
    • Dat F3 auto's die snelheid kunnen halen.

      • + 0
      • 19 nov 2018 - 17:36
    • Ze remde zelf (reactie op gele vlaggen) en kwam in botsing met Jehan Daruvala. Daardoor tikte ze eerst muur aan, verloor twee wielen en vloog stuurloos via Tsuboi de hekken in

      • + 0
      • 19 nov 2018 - 19:17
    • kijk allen naar de link die Woutertje hierboven post; dat haalt alle speculaties weg. De wagen voor haar remt ivm een 'false yellow'. Omdat zij zo kort achter deze auto zat rijdt ze er achterop en verliest daar al haar wielen aan 1 kant vd bolide. De wagend raait tijdens de schuiver en wordt gelanceerd via de kerbs en n andere wagen.

      • + 0
      • 20 nov 2018 - 15:29
  • Eén record zal Max dus never nooit niet meer halen: de crash van het jaar 2018 is sowieso nu wel bekend......

    • + 0
    • 19 nov 2018 - 17:34
    • Die van Wickens dingt ook mee al wint de crash in Macau wel op originaliteit.

      • + 0
      • 19 nov 2018 - 18:01
  • Hoe kan de auto 276 km/h op de teller hebben? Gaan die F3-karretjes echt zo snel?

    • + 0
    • 19 nov 2018 - 20:13
    • dizzy

      Posts: 1.435

      Volgens Van Amersfoort was dat de topsnelheid van de betreffende auto en werd op dat punt die topsnelheid ook gewoon gehaald. Vandaar de aanname dat zij op het moment van de crash die snelheid ook gewoon had. Bij de crash braken meteen al 2 wielen af waardoor de auto niet kon remmen. Doordat de auto 180 graden draaide ontstond er omgekeerde downforce (gewoon lift dus) en vloog de auto de lucht in.

      • + 1
      • 19 nov 2018 - 20:33
  • 0xygen

    Posts: 1.160

    Van andere website: Ze waren bang voor verlamming, maar alles blijkt nu goed met haar te gaan en geen angst meer voor verlamming.

    • + 0
    • 19 nov 2018 - 20:14
  • mats8850

    Posts: 144

    Spoedig herstel,en dan solliciteren bij RB.,die vleugels heb je al Sophia.

    • + 1
    • 19 nov 2018 - 22:10
  • Arrows F1

    Posts: 908

    petapixel.com/2018(...)YuhgM-7BrTBkgixjMyU

    Dit geeft een aardig beeld tot de FIA de onboard vrij zal geven. Te laat geremd, achterkant geraakt, halve spin en achterwaarts gelanceerd.

    Sophia het allerbeste, ook voor de overige gewonden hoop ik dat iedereen er geen blijvend letsel aan heeft.

    • + 0
    • 20 nov 2018 - 07:05

GB F1 70th Anniversary Grand Prix

Lokale tijd 

Bekijk meer foto\'s

GB F1 70th Anniversary Grand Prix

Lokale tijd 

Bekijk meer foto\'s

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie maakt het meeste kans op het wereldkampioenschap?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar