user icon
user icon

Norris: "Als ik F2-kampioen word met Carlin, ben ik beter dan Leclerc"

  • Gepubliceerd op 10 dec 2017 15:42
  • comments 14
  • Door: Bjorn Smit

Lando Norris had een succesvol 2017. Hij werd kampioen in de Formule 3, werd tweede in de stratenrace van Macau en werd uitgeroepen tot Britse coureur van het jaar door Autosport.

Voor 2018 gaat Norris een stapje hogerop. Hij zal namens Carlin uitkomen in het Formule 2-kampioenschap en in januari zal hij het seizoen aftrappen met de 24 uur van Daytona. Het jonge talent kijkt ernaar uit. "Tijdens de test heb ik me al een beetje kunnen voorbereiden. Het is ook lastig om te zeggen hoe mijn snelheid is in vergelijking met mijn teamgenoten, omdat we niet met nieuwe banden of dezelfde hoeveelheid brandstof reden. Toch denk ik dat mijn snelheid best goed was voor een eerste dag, dus dat moet in Daytona ook wel lukken," zo vertelt hij in een interview op de website van McLaren.

De teamgenoten van Norris bij United Autosports zijn Filipe Albuquerque en Fernando Alonso. De Formule 3-kampioen verwacht vooral van de Spaanse Formule 1-coureur veel te kunnen leren. "Het is een goede kans om iets van Fernando te leren. Die kans wil ik niet verprutsen. Aan de andere kant  wil ik in de trainingen en kwalificatie ook wel laten zien wat ik kan ten opzichte van hem. Daytona is een echte teamwedstrijd, maar ik verwacht wel dat er onderling ook een beetje gestreden gaat worden."

Voor het Formule 2-seizoen blijft Norris bij Carlin, het team waarmee hij de titel pakte in de Formule 3. Of er weer een kampioenschap in zit, weet hij nog niet. "Het is lastig te zeggen tot er geracet is. Ik heb wel vertrouwen in het team met het afstellen van de auto. We hebben beperkte ruimte om te testen en het zijn gloednieuwe wagens, wat ervoor zorgt dat het veld op gelijke voet begint. Het doel is om te winnen, maar dat wordt lastig genoeg."

De testcoureur van McLaren wordt wel eens vergeleken met huidige Formule 2-kampioen Charles Leclerc. Norris denkt daar het zijne van. "Ik heb als eens gezegd dat ik pas bewijs gelijkwaardig te zijn aan Leclerc als ik win. Als ik zou winnen met Carlin ben ik misschien wel beter, omdat het team niet precies weet waar het staat in de hiërarchie. Het zal lastig worden om net zoveel te winnen als de afgelopen jaren, maar Charles heeft bewezen dat het ook in de Formule 2 kan."

Reacties (14)

Login om te reageren
  • Q3FI

    Posts: 440

    Kan die quote in de titel weg? Lando heeft dat niet letterlijk gezegd. Vind dit nogal aanmatigend neergezet zo.
    Mijn indruk is ook helemaal niet dat Lando op deze manier arrogant zou zijn.

    • + 8
    • 10 dec 2017 - 16:01
    • Rimmer

      Posts: 7.017

      Wat Lando letterlijk zei:
      “Als Leclerc de nieuwe Max Verstappen is en ik versla hem, wat maakt mij dat dan?”

      • + 1
      • 10 dec 2017 - 16:10
    • Rimmer: Dat maakt hem Lando Norris!

      • + 0
      • 10 dec 2017 - 16:14
    • Mirani

      Posts: 2.893

      Hij zei eigenlijk dit "Het maakt niet uit of je nou Lando of Chuck heet, een Norris is altijd de beste"

      • + 4
      • 10 dec 2017 - 16:34
    • Dit doen ze hier op de site helaas altijd. @Q3FI

      • + 1
      • 10 dec 2017 - 16:52
    • What’s new? Dit soort uitspraken tussen de jongere coureurs zijn scheering en inslag. Occon zegt ook dat hij beter is dan Verstappen omdat hij hem verslagen heeft in het F3 kampioenschap. Zonder verdere overweging mbt toenmalige teams en auto’s. Hij krijgt er een kick van en de pers vindt het geweldig om het vuurtje op te stoken, en legt daarbij de jongelingen graag de worden in de mond. Vind jij dat ......etc. Tja, hoe moet je anders de winter doorkomen als autosport journalist? ;)

      • + 0
      • 10 dec 2017 - 17:53
  • Carlin aan de titel helpen is sowieso al een uitdaging. Om het net zo dominant te doen als Leclerc is bijna niet te doen! Om dan een zitje af te pakken van Fernando Alonso of Stoffel Vandoorne is al helemaal niet te doen! Wat je ook doet Lando... in 2019 zit je gewoon niet in een McLaren...

    • + 0
    • 10 dec 2017 - 16:17
  • AtteH

    Posts: 1.515

    GP2 kampioen worden? Dan moet ie even terug in de tijd dus....

    • + 1
    • 10 dec 2017 - 17:24
  • praatjes vullen geen gaatjes

    • + 0
    • 10 dec 2017 - 21:28
  • John6

    Posts: 3.639

    Vergelijken moet je nooit doen heeft totaal geen zin, ook zeggen dat je beter was dan 1 rijder, straks in de F1 zal je het waar moeten maken, en als het niet uitkomt komen ze er altijd op terug. Dat geld ook voor Ocon, die krijgt nu ook een zwaarder seizoen, met de Renault's en Stoffel en Alonso waarschijnlijk voor hem. Dus dat kan dan betekenen meer de Q3 missen en dan kan het allemaal zo anders lopen.

    • + 1
    • 11 dec 2017 - 04:38
  • Rano

    Posts: 243

    Vandoorne + Norris in een goede McLaren <3

    • + 0
    • 11 dec 2017 - 06:28
  • Nieuwe wagens dus maar ook andere tegenstanders dan Leclerc had. Het laatste deels doordat er een nieuwe garde deelneemt en deels doordat de blijvende garde een jaar meer ervaring heeft.

    Prestaties in verschillende jaargangen in opstapklassen zijn bijna niet serieus met elkaar te vergelijken.

    • + 0
    • 11 dec 2017 - 12:27
  • MichaelF1

    Posts: 158

    Dan moet hij eerst zien af te rekenen met Nyck de Vries in de Prema..

    • + 0
    • 11 dec 2017 - 17:41

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Race

    20:10 - 22:10

  • Vrije training 2

    21:00 - 22:30

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

    Snelste ronde

     

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 2

    21:00 - 22:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    20:10 - 22:10

    Snelste ronde

    20:10 - 22:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Hoeveel Grands Prix zullen er dit jaar verreden worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 49
  • Podiums 0
  • Grand Prix 21
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 13 nov 1999 (20)
  • Geb. plaats Glastonbury, Groot Brittannië
  • Gewicht 64 kg
  • Lengte 1,70 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender