user icon

Mercedes zoekt oorzaak bandenproblemen in processen

  • Gepubliceerd op 13 mei 2013 15:02
  • comments 15
  • Door: Rob Veenstra
De Mercedes W04 heeft geen fundamenteel probleem waardoor het de banden opvreet, het is een kwestie van de juiste behandeling van het rubber vinden. Die boodschap draagt Mercedes-motorsportbaas Toto Wolff tegenover Autosport uit. De Duitse renstal grossiert dit seizoen in pole positions, maar weet de goede startposities niet om te zetten in zeges.

Wolff: "Ik geloof niet dat het een fundamenteel probleem met de auto is, anders kan je ook niet drie pole positions veroveren. Of in de ene stint goed zijn en een volgende stint slecht. We analyseren alles, hoe we de banden opwarmen, hoe we ze behandelen, hoe we de temperatuur in de banden houden, hoe we rijden, hoe we het opbouwen. We kijken naar de concurrentie en sommigen springen beter met de banden om dan wij. Kimi Raikkonen had schijnbaar geen moeite om de banden te ontlasten. Anderen, waaronder wij, namen in bochten 3 en 9 gas terug om het rubber te sparen. Dus ik denk niet dat het een fundamenteel probleem is, ik denk dat het iets met de processen is."

"In de derde vrije training deden we een lange run en het tempo was goed. We stelden de auto af met de race in ons achterhoofd. Dus het verbaasde ons dat we zo snel waren in de kwalificatie. Was de rest meer conservatief met de set-up? Ik denk het niet, het was iets anders. Het is een kwestie van buiten de geijkte paden denken. We hebben drie pole positions, dus de auto is snel, maar de prestaties storten in de races in. Iedereen van het team dient zich te beraden op mogelijke verklaringen en het liefst oplossingen. We moeten analyseren wat we doen van zaterdag op zondag. Is er iets wat we over het hoofd zien?"

Bestel de nieuwste Mercedes merchandise hier!

Reacties (15)

Login om te reageren
  • Ongelovelijk dat verschil tussen kwali en racepace bij Mercedes. Dat heb ik nog nooit gezien zolang ik F1 volg. Ik heb er een beetje een hard hoofd in gekregen dat het nog goed komt dit seizoen wat betreft bandenslijtage. In Europa zou het juist beter moeten gaan vanwege de koelere temperaturen, en dan krijg je dit te zien..

    • + 0
    • 13 mei 2013 - 15:19
  • Geen fundamenteel probleem? Wat was dat vorig jaar dan?
    Ik heb er een hard hoofd in. Zonde want de start van het seizoen is goed. Hamilton staat notabene 4e in het klassement.

    • + 0
    • 13 mei 2013 - 15:25
  • RenzoH

    Posts: 221

    Ik vind het zeer interessant om te zien dat dit probleem nu al meerdere seizoenen speelt. Je zou juist denken dat er fundamenteel iets mis is met het ontwerp van de auto. Niet zo heel lang geleden zeiden ze nog dat het bandenprobleem grotendeels verholpen moest zijn als ik het mij goed herinner. Ach ja, in Monaco verwacht ik dat ze wel prima gaan.

    • + 0
    • 13 mei 2013 - 15:36
  • Arie_f1

    Posts: 2.847

    Onbegrijpelijk. Natuurlijk hebben ze een fantastische auto ! Ik bedoel. Die poles komen niet uit het niets. En als het andersom was (dat ze vanaf P20 ofzo, de race wonnen) had er ook niemand lopen klagen.

    Ik kan alleen niet begrijpen hoe het kan dat je wagen de \'karakeristieken\' heeft in het ontwerp. Je kan je wagen toch moeilijk zo bouwen dat je al rekening houd met de race ?

    • + 0
    • 13 mei 2013 - 15:53
  • neor2

    Posts: 1.526

    Hamilton kwam gemiddeld meer dan 1,5 seconde te kort op Alonso... terwijl Hamilton in de kwalificatie gewoon de snelste auto onder z\'n kont had.

    Het was gewoon een zielige vertoning van Mercedes, en ze moeten zich de ogen uit hun kop schamen.

    • + 0
    • 13 mei 2013 - 16:09
  • Luca DM

    Posts: 65

    Het zit hem hoogstwaarschijnlijk zowel in de karakteristieken van de wagen als in de globale afstelling van de wagen (motormanagement, ophanging, vleugels,...) waardoor de banden te snel opwarmen en bijgevolg oververhitten... Het viel toch ook op dat Mercedes niet te verslaan was in de derde sector waar het meest mechanische grip vereist is.. Dit is mijns inziens het bewijs dat Mercedes op een compleet ander pad zit dan de andere (top)teams..

    • + 0
    • 13 mei 2013 - 16:41
  • Geen fundamenteel probleem? Volgens mij zitten ze er al een jaar of drie mee opgescheept.
    Nou vond ik het van Ferrari ook bijzonder laks hoe ze destijds met hun windtunnel problemen omgingen, maar Mercedes mag met al die kennis, geld en technologie in huis ook wel een beetje de hand in eigen boezem steken.

    En bovendien om Hamilton zo\'n wagen te geven, is verspilling van zijn talent en worden de F1 fans het optreden van een van de meest opwindende rijders door de neus geboord.
    Mercedes moet hun zaakjes op orde krijgen, ze hebben er alles voor in huis.

    • + 0
    • 13 mei 2013 - 17:53
    • AyrtonS

      Posts: 3.984

      Blijkbaar niet alles in huis anders hadden ze dit probleem wel binnen 3 jaar opgelost.

      Het is denk ik een kwestie van de juiste snaar zien te raken, dan hebben ze een monster gecreeerd. 2 top coureurs en een monster onder hun kont, dan de rest hun borst nat maken.

      Hee positief blijven ;-)

      • + 0
      • 13 mei 2013 - 19:47
    • Arie_f1

      Posts: 2.847

      Heel positief Ayrtons ! :)
      Ze hebben de twee beste coureurs in huis... gewoon nog een kwestie van die wagen.

      Mr.Monza,
      Ik probeer het nu al een dag of twee los te krijgen bij de techneuten, maar hoe bouw je een wagen die goed is in de race ? Ligt dat aan het ontwerp of zijn het alleen de banden ?
      Mss dat iemand een antwoord heeft voor mij (?) al lijkt het me sterk, want iedereen weet toch wel dat ik gelijk een mailtje naar Mercedes zou sturen ;)

      • + 0
      • 13 mei 2013 - 19:58
    • Als het alleen de banden waren, dan kon niemand het. Het ligt dus wel degelijk aan het ontwerp dat heel moeilijk de juiste set-up vindt voor de banden.

      • + 0
      • 13 mei 2013 - 22:41
    • Arie_f1

      Posts: 2.847

      Het klinkt logisch, net als dat de tank een enorme invloed lijkt te hebben op de prestaties van Mercedes.

      Ik (en weinigen mss op deze planeet die het wel weten) begrijp niet hoe je een wagen daarop kan ontwerpen ? Het is toch iets wat pas als karakteristiek tot uiting komt, nadat je ontwerp klaar is lijkt me.. EN het zit in het DNA van Mercedes somehow.

      Wat ik (ergens anders) van Mr.Monza mag geloven ligt het aan de gecompliceerde earodynamica van de wagen (?) Iets wat Mercedes eindelijk goed voor elkaar lijkt te hebben net als Red Bull.. met als gevolg dat het operatiewindow van de banden velen malen kleiner worden (?)..

      • + 0
      • 13 mei 2013 - 23:02
  • gabini

    Posts: 808

    Ik weet dat bij de Brawn en de W01 ze geen temp. in de banden kregen.
    en nu fikken ze de banden na 2 rondjes compleet af

    Wel zonde dat de banden tegenwoordig de dienst uitmaakt in de F1

    • + 0
    • 13 mei 2013 - 20:51
    • Enkel Button had daar in het tweede deel van het seizoen last van, Barrichello veel minder. In 2010 had alleen Schumacher daar last van, Rosberg veel minder.

      • + 0
      • 13 mei 2013 - 22:42
    • alflonzo

      Posts: 827

      Toch is t denk ik ook maar ten dele waar dat banden die langer meegaan en meer en langer op de limiet kunnen worden gereden dat zouden opletten. De concurrent zal altijd altijd langer kunnen blijven doorrijden op een setje.. Pas als tankstops ook weer terugkomen wordt t weer echt interessant. Ik vind races niet alleen spannend vanwege de inhaalacties op zich maar veel meer om te zien hoe strategieen zich ontvouwen. Dat was deze race erg mooi te zien.

      • + 0
      • 13 mei 2013 - 22:49
    • AyrtonS

      Posts: 3.984

      Klopt,

      Ik zou zeggen laat ze in de Brawn p archieven duiken en daar wat van gebruik maken om die banden niet zo heet te laten worden.

      Blijkbaar blijft het met een lichte auto over een paar ronden binnen de perken auq temp.
      Sterker nog, dit heeft juist een enorm positieve invloed op de quali dat binnen 1 a 2 ronden moet gebeuren.
      Zodra de auto volgetankt is worden de banden overbelast waardoor ze door de hitte smelten.

      Blijft een vreemd fenomeen. Ik denk als ze de temp /sluitage in de race kunnen reduceren, dar ze dan ook quali pace zullen inleveren. Een verschuiving zeg maar.

      • + 0
      • 13 mei 2013 - 22:49

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar