user icon

Coureurs gaan ook meer betalen voor hun superlicenties

  • Gepubliceerd op 06 nov 2012 11:08
  • comments 13
  • Door: Rob Veenstra
Niet alleen het inschrijfgeld voor de teams gaat omhoog, ook de prijs van de verplichte superlicentie voor coureurs gaat omhoog. Dat meldt The Times. Hoeveel de stijging precies bedraagt is onbekend, maar het artikel rept over een aanzienlijke toename.

Ter illustratie gebruikt The Times Jenson Button als voorbeeld. De Brit won in 2009 de titel met Brawn GP en moest 200.000 dollar betalen voor zijn superlicentie. Voor 2013 kost zijn superlicentie minstens het dubbele. Het is allemaal onderdeel van het streven van voorzitter Jean Todt om de schatkist van de internationale autosportbond FIA te vullen. Volgens de berichten mikt de Fransman op in totaal 40 miljoen dollar extra.

Reacties (13)

Login om te reageren
  • General

    Posts: 729

    Het wordt steeds gekker daar bij de FIA...?!?
    Valt me overigens een beetje tegen van Jean Todt, ik zag hem namelijk een beetje als \"rem\" op de grillen van Bernie, maar kennelijk doet hij net zo makkelijk met hem mee....

    • + 0
    • 6 nov 2012 - 11:14
    • Je weet toch dat Ecclestone niets met het inschrijfgeld te maken heeft?

      • + 0
      • 6 nov 2012 - 17:57
  • Duur rijbewijs

    • + 0
    • 6 nov 2012 - 11:18
  • Als ze dan toch allemaal zoveel geld krijgen van hun team dan kan een half miljoen er toch af voor je super licentie. Of anders wordt de regel dat het team ze betaald. Ik geef Button wel gelijk dat het voor iedereen hetzelfde zou moeten zijn en zeker niet afhankelijk van het totaal aantal punten je al gescoord hebt.

    • + 0
    • 6 nov 2012 - 11:18
    • General

      Posts: 729

      Je geeft Button gelijk?
      Wat zei Button dan?

      • + 0
      • 6 nov 2012 - 11:33
    • @General:

      \"\"Personally I don\'t feel that we should be paying different super licence fees for different drivers and different point situations,\" Button said. \"I mean, when you get your licence to drive on the road, because you do more miles you don\'t pay more for it, do you? And you don\'t pay more for a licence in any other category because you\'ve got a better car or whatever, so it should be a flat fee.\"

      Button also said it had been costly for him to become world champion due to the resulting cost of his super licence.

      \"When I won the championship in \'09 that was the worst year to win a championship because that\'s when the super licence went crazy and I think I spent over a quarter of a million Euros on my licence to race that year!\"

      • + 0
      • 6 nov 2012 - 11:42
    • General

      Posts: 729

      @Midnight4u,
      Bedankt!
      Ik zag namelijk nergens een uitspraak of quote van meneer Button staan, dus vroeg me af waar deze wijsheid vandaan kwam. ;)

      • + 0
      • 6 nov 2012 - 12:38
    • Graag gedaan, maar het was voor mij knip en plakwerk van twitter.com/ESPNF1 :)

      • + 0
      • 6 nov 2012 - 13:20
  • Ach Jean Todt is als Rutte :)
    Succes moet betaald worden.

    • + 0
    • 6 nov 2012 - 11:31
  • F1-2009

    Posts: 562

    En ondertussen kostenbesparing in de F1 willen. Ik snap de FIA best, maar het is natuurlijk niet én én.

    • + 0
    • 6 nov 2012 - 11:41
  • MeijsS666

    Posts: 82

    Volgens mij wil iedereen hier, aan de reacties te zien, dat de kaarten voor een F1 wedstrijd nog duurder worden.
    De \'schatkist\' moet blijkbaar aangevuld worden, liever door een coureur dan door het publiek, toch?

    • + 0
    • 6 nov 2012 - 13:06
  • Kevin

    Posts: 5.244

    Het is toch van de zotte om in een tijd van economische crise de teams in nog meer kosten te dwingen in plaats van juist de lasten te verlagen? Dit stroomt ook wel enorm in tegen het plan van de FIA een budgetplafond in te voeren om de kosten bij de teams naar beneden te drukken.

    • + 0
    • 6 nov 2012 - 13:08
  • Wat een geluk voor Schumi dat hij stopt,houd hij die centen tenminste in zijn zak!

    • + 0
    • 6 nov 2012 - 17:21

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2022

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Welk team gaat verrassen in het 2022-seizoen?

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 37
  • Podiums 0
  • Grand Prix 41
  • Land GB
  • Geb. datum 19 jan 1980 (42)
  • Geb. plaats Frome, Somerset, GB
  • Gewicht 72 kg
  • Lengte 1,82 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2022

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
18 - 20 maa
Bahrein
25 - 27 maa
Saoedi-Arabië
8 - 10 apr
Australië
22 - 24 apr
Italië
6 - 8 mei
Verenigde Staten van Amerika
20 - 22 mei
Spanje
27 - 29 mei
Monaco
10 - 12 jun
Azerbeidzjan
17 - 19 jun
Canada
1 - 3 jul
Groot Brittannië
8 - 10 jul
Oostenrijk
22 - 24 jul
Frankrijk
29 - 31 jul
Hongarije
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2022

Datum
Grand Prix & Circuit
18 - 20 maa
25 - 27 maa
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
8 - 10 apr
Australië Albert Park
22 - 24 apr
6 - 8 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
20 - 22 mei
27 - 29 mei
Monaco Monte Carlo
10 - 12 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
17 - 19 jun
1 - 3 jul
Groot Brittannië Silverstone
8 - 10 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
22 - 24 jul
Frankrijk Paul Ricard
29 - 31 jul
Hongarije Hungaroring
Bekijk volledige kalender
show sidebar