Todt: "Geen reden voor verandering bandenreglement"

  • Gepubliceerd op 30 mei 2005 17:42
  • 0
  • Door: Tim Wijen
De teambaas van het team van Ferrari, Jean Todt, denkt de reden te hebben gevonden waarom zijn Italiaanse werkgever niet goed weet te presteren gedurende het seizoen, nadat ze vorig jaar de Formule 1 wisten te domineren. Volgens de kleine Fransman ligt het aan het feit dat bandenleverancier Bridgestone, in samenwerking met de wereldkampioenen, het seizoen verkeerd is begonnen met het kijken naar de banden.

“De één-band-per-weekend regel is een lastige”, aldus Todt. “We hebben hem op een conservatieve manier geïnterpreteerd, en daarom leveren we in bij de kwalificatie. Het lijkt er op dat geen enkele bandenleverancier het tot nu toe voor elkaar heeft gekregen een band te ontwikkelen die 100 procent presteert met de nieuwe reglementen. Je hebt één bandenleverancier die het beter doet in de kwalificatie en het slecht doet in de race, en de ander doet het slecht in de kwalificatie en weer beter in de race. Beter… ik wil het woord niet veiliger gebruiken, anders komen we in de politieke gebieden.”

De huidige bandenreglementen, die voorschrijven dat een coureur zijn banden gedurende de race niet mag wisselen, heeft dit seizoen al voor veel problemen gezorgd. Zo mistte Kimi Raikkonen afgelopen weekend de overwinning in de Grand Prix van Europa, nadat hij in de laatste ronde zijn band dusdanig had beschadigd, dat de ophanging afbrak. Vele mensen binnen de Formule 1 waren kort daarna van mening dat de reglementen betreffende de banden dusdanig moet veranderen dat dit soort incidenten niet meer zullen gebeuren. Jean Todt zegt echter dat het nog te vroeg is om te bepalen of de reglementen kan worden veranderd.

“Het levert geen kritiek op iemand, want als je een regel invoert, dan moet je de regel een tijdje leren kennen voordat je weet hoe goed of slecht het werkt. En dit ziet er uit als een lastige regel. Het probleem is dat de competitie erg sterk is, dus je wilt op dit moment met elk onderdeel van de wagen tot aan het limiet gaan. Ik denk dat het ware verhaal op de Nurburgring is dat er niemand er heeft gereden. Dus je komt er aan met een vraagteken. Je komt met de keuze tussen twee banden. Je weet niet of het een goede keuze zal worden, en daarom heb je voornamelijk aan het begin van het seizoen een aantal rare situaties.”

“Kijk naar Monte Carlo. In Monte Carlo waren sommige wagens gedurende de race vier of vijf seconden langzamer. Je maakt jezelf af, maar het was waarschijnlijk niet de beste bandenkeus. En voor ons; soms hebben we geen grip in de kwalificatie, dus die prijs betalen we, en het is minder spectaculair, maar gedurende de race werkt het wel weer. We weten niet wat wel de juiste keuze van de banden is voor de aankomende race. Het blijft steeds onvoorspelbaar.”

Reacties (0)

Login om te reageren

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar