Ferrari incasseert financiële dreun na veelbesproken onthulling

Ferrari heeft een aantal zware dagen achter de rug. Waar het op het circuit steeds beter lijkt te gaan met het Italiaanse merk, gaat het in het bedrijfsleven nu even wat minder. In de afgelopen dagen kregen ze rake klappen, en dat kwam door de presentatie van de eerste elektrische auto van het merk: de Ferrari Luce.

Het was geen geheim dat Ferrari al even bezig is met het ontwikkelen van een eigen elektrische auto. Waar veel andere fabrikanten al jaren elektrische bolides op de markt brengen, bleef Ferrari achter. Ook in de racerij richtte Ferrari zich niet op de Formule E, maar bleven ze vasthouden aan bijvoorbeeld de Formule 1 en het Hypercar-project.

Wat is er aan de hand?

Begin deze week was het zover: het doek werd getrokken van de eerste elektrische auto van het merk. Daags na de Grand Prix van Canada kregen Ferrari-coureurs Charles Leclerc en Lewis Hamilton de eer om het doek te trekken van de Luce. Waar Ferrari normaal gesproken auto's op de markt brengt waarmee de bestuurder overal de show steelt, was dat nu anders. Hamilton en Leclerc keken ook even verbaasd uit hun ogen toen onder het doek een soort huis-tuin-en-keuken SUV vandaan kwam.

Felle reacties

De reacties waren niet mals. Veel fans reageerden verbolgen op sociale media, en voormalig Ferrari-president Luca di Montezemolo kon zijn walging niet verbergen toen hij op een evenement met Italiaanse pers sprak: "Als ik zou zeggen wat ik ervan vind, dan schaad ik Ferrari. Het kan zomaar zijn dat er hier een mythe om zeep wordt geholpen."

De man die jarenlang een grote rol speelde in de Formule 1 gaat verder met zijn tirade: "Ik hoop dat ze op zijn minst het Ferrari-logo gaan verwijderen. Ik ben er vrij zeker van dat zelfs de Chinezen dit niet gaan kopiëren."

Hoe gaat het met de aandelenkoers?

Tot overmaat van ramp stortte ook de aandelenkoers van Ferrari helemaal in. Vlak na de presentatie van de Luce zakte de koers helemaal in, op zowel de Italiaanse als de Amerikaanse markt. Het lijkt er nog niet op dat dit ook het Formule 1-project gaat raken, maar zo vlak voor de belangrijke Grand Prix van Monaco is het geen fijne ontwikkeling.

The Wolf

Posts: 979

Gewoon het doek er terug overheen gooien, doen we alsof we 'm nooit gezien hebben, never happened, Luce? huh

  • 13
  • 27 mei 2026 - 10:53

Reacties (38)

Login om te reageren
  • The Wolf

    Posts: 979

    Gewoon het doek er terug overheen gooien, doen we alsof we 'm nooit gezien hebben, never happened, Luce? huh

    • + 13
    • 27 mei 2026 - 10:53
    • The Wolf

      Posts: 979

      filmpje hebben ze trouwens paar keer moeten overdoen, eerste keer stonden Charles en Lewis te kokhalzen

      • + 5
      • 27 mei 2026 - 10:58
    • Snork

      Posts: 22.608

      Tweede keer kregen ze de slappe lach. Mocht blijkbaar ook niet.

      • + 4
      • 27 mei 2026 - 11:05
    • Ik snap niet dat ze nog geen cease and desist letter van zichzelf hebben gekregen

      • + 0
      • 27 mei 2026 - 11:09
    • Tesla is net gestopt met de Model S Plaid, en die was een stuk sneller en 5 keer zo goedkoop. Of de Model X Plaid, ongeveer even snel maar ruimer en ruim 4 keer zo goedkoop. En het zijn geen Ferrari's dus ze gaan minder vaak stuk.

      Of neem een Mazda Luce. Al lang uit productie dus een hoop roest en geen performance maar wel een schappelijke prijs.

      • + 1
      • 27 mei 2026 - 11:20
    • John Elkann > Stellantis > Oh neeeee, rennen! Dat is het verhaal in het kort. Alles wat die man aanraakt verandert in lood.

      • + 3
      • 27 mei 2026 - 11:55
    • The Wolf

      Posts: 979

      @Need5Speed
      Ferrari had in de EU (weet niet of dat nog zo is) een uitzonderingspositie mbt de strenge CO2 regelgeving, echter Ferrari is te groot geworden en richt zich op de wereldmarkt. Deze EV was dan ook een 'moetje' zeg maar.
      Waarom men dan een of andere tech designer het ontwerp voor z'n rekening laat nemen, of waarom het eindresultaat dan zo lelijk moet zijn? Allereerst moest het een 5 zitter zijn, dus maximale interieur ruimte, ten tweede batterij indeling, ten derde Ferrari heeft de focus volledig gelegd op aero-design en de windtunnel dicteert nu eenmaal dezelfde wanstaltige druppel-vormen. Daarmee heeft ferrari alles wat mooi was aan hun wagens volledig opgeofferd. Dat concurrenten bewijzen dat EV's (heb het dan over sportcoupe's) helemaal niet lelijk moeten zijn bewijst bijvoorbeeld Porsche, of Maserati (hun laatste cabrio, naam ff kwijt).
      In Europa althans zijn EV kopers rationele mensen, kijken naar de specs en kwaliteit en als het dan ook nog gunstig geprijsd is dan rijden ze er praktisch al de showroom mee uit, styling is van ondergeschikt belang. Als deze kar voorzien was van 'n Kia of Hyundai embleem en er hing 'n prijskaartje aan van een 30 of uiterlijk 40 rooien dan voorzie ik een verkoop hit. Ferrari kopers kijken (uiteraard) minder naar dat prijskaartje maar kiezen met emotie, het design moet herkenbaar Ferrari zijn. Daar is hier geen sprake van. De eerste signalen zijn behoorlijk slecht, maar mogelijk gaan de Luce toch nog 'n grote following krijgen onder een nieuwe doelgroep, denk aan 'de nieuwe rijken' der aarde

      • + 1
      • 27 mei 2026 - 13:22
    • The Wolf

      Posts: 979

      De Maserati GranTurismo Folgore bedoel ik

      • + 1
      • 27 mei 2026 - 13:31
  • M@X

    Posts: 1.348

    Straks wordt Ford nog het nieuwe Ferrari

    • + 0
    • 27 mei 2026 - 10:56
    • F1jos

      Posts: 5.344

      De transformatie van Ferrari naar een electronisch stokpaard, dat verkoopt tegenwoordig beter.

      • + 0
      • 27 mei 2026 - 11:35
    • M@X

      Posts: 1.348

      Ja net zoals Jaguar... Nou eerlijk, geef mij maar gewoon een Tesla. Hier in Nederland heb je toch niets aan meer paardenkrachten dan een huifkar heeft :D En mocht ik ooit het circuit op gaan, dan graag met brullende motoren.

      • + 1
      • 27 mei 2026 - 12:19
  • Snork

    Posts: 22.608

    Iemand enig idee wanneer deze Dacia op de markt komt?

    • + 1
    • 27 mei 2026 - 11:06
  • Kijk, dit vind ik nou 'n auto die ik dolgraag zou willen hebben....
    Niet om in te rijden natuurlijk, maar om hem in het verdom-hoekje te zetten.....om hem vervolgens te vergeten...

    • + 1
    • 27 mei 2026 - 11:09
    • M@X

      Posts: 1.348

      Met dit weer kun je er vast je airco mee aanzwengelen :D

      • + 1
      • 27 mei 2026 - 12:20
  • Ferrari is een Italiaanse familienaam die is afgeleid van het Latijnse 'ferrarius' wat smid of ijzerbewerker betekent.
    De smid kan deze beter terugsteken in het vuur en er daarna nog een paar flinke klappen op geven. 5-zitter, nou oke, maar het had er op zijn minst wel uit moeten zien als een Ferrari.
    Maar wie weet, de wachttijden voor de Purosangue SUV/FUV zijn minimaal anderhalf jaar, leek me ook sterk indertijd maar toch.

    • + 1
    • 27 mei 2026 - 11:35
    • The Wolf

      Posts: 979

      Stevie Wonder en Ray Charles vinden 'm prachtig en hebben 'm al in bestelling staan

      • + 2
      • 27 mei 2026 - 13:46
  • Karlos

    Posts: 186

    Zo wat een gedrocht van een auto is dit zeg! Het lijkt op een Tesla. Hoe kan een iconisch merk als Ferrari zo een lelijke auto maken? Geen enkele mooie lijn meer te bekennen. In de brand steken en niet produceren. Terug naar de tekentafel en opnieuw beginnen. Maar nu met mensen die auto's ontwikkelen en niet koelkasten.

    • + 0
    • 27 mei 2026 - 11:58
    • De markt van deze auto bevindt zich in Azië waar de "nieuwe" rijken enkel geïnteresseerd zijn in dure auto's

      • + 0
      • 27 mei 2026 - 18:00
  • Ze hadden dit project net als de Dino moeten doen.

    Beri wees me op Smhee en die gaf dit ook al aan.

    • + 0
    • 27 mei 2026 - 11:59
  • Skoda F1

    Posts: 809

    😂 vijf en half ton!! Zelf bestellen ze dat lelijke dingen bij ali of temu voor vijf ruggen..

    • + 1
    • 27 mei 2026 - 12:18
  • hoogie35

    Posts: 859

    die ontwerper dan? die zou ik gelijk verzuipen

    • + 2
    • 27 mei 2026 - 12:22
  • Als je dan je allereerste elektrische auto presenteert zorg er dan in elk geval voor dat het er ook als een supercar uitziet.
    Maar goed dat is het uiterlijk, sommige mensen zouden dat eventueel nog mooi kunnen vinden (geen idee wie, maar het zou kunnen).
    Maar het aller ergste is nog wel het interieur, dan koop je dus en auto van 5 ton, je stapt in en vervolgens zou je net zo goed in een dacia kunnen zitten.
    Niks fancy, niks supercar elk helemaal niks wat Ferrari uitademt.

    • + 5
    • 27 mei 2026 - 12:47
    • Zelfs een Lada heeft nog een mooier en luxer interieur dan dez knakenbak van Ferrari...

      • + 2
      • 27 mei 2026 - 13:18
  • fdorp

    Posts: 114

    Hebben ze gewoon een plakplaatje van het steigerende paard op een Temu auto geplakt?

    • + 1
    • 27 mei 2026 - 12:48
  • Tra893SDk

    Posts: 77

    Ik snap sowieso niet waarom Ferrari met Johny Ive wilde werken. Dat is helemaal geen autoontwerper. Johan Cruijff namen we serieus over voetbal. Maar hij heeft ook eens een mening gehad over hoe een vliegtuigconsole ontworpen moest worden en wat hij toen te delen had waren niets anders dan lachwekkende inzichten.

    En een Jony Ive past toch veel beter bij een merk dat aparte designs wil doen zoals een Citroën of Nissan? Maar dat was zeker te goedkoop? Dan is het alsnog vreemd dat Ferrari met ze in zee gegaan is.

    • + 1
    • 27 mei 2026 - 13:30
  • mordor

    Posts: 2.162

    Het Bud-Light van de Hypercars. En daar durf je dan ook nog geld voor te vragen (>500K)???

    • + 0
    • 27 mei 2026 - 14:46
  • Het is geen lelijke auto, interieur ziet er zelfs retro 70 best goed uit, maar dat dit hier een Ferrari embleem op staat......Als het een Opel of een Renault was geweest had ik gezegd ; Kijk automobiel industrie, zo kan het ook.

    • + 0
    • 27 mei 2026 - 15:10
  • jd2000

    Posts: 7.769

    😂😂 Chinese meuk gebadged met een Ferrari logo.

    • + 1
    • 27 mei 2026 - 15:19
    • En de meeste gaan waarschijnlijk ook die kant uit gaan.

      • + 0
      • 28 mei 2026 - 12:21
  • Laten we wel zijn...het ziet er niet uit. Heb je na veel jaren sparen eindelijk de laatste centen bij elkaar om een Ferrari te kopen komen ze hier mee aan schijn. Iemand die veel geld over heeft voor een sportwagen koopt niet dit lelijke ding.

    Als een vervanger van de Fiat 500 misschien maar niet meer dan dat.

    • + 0
    • 27 mei 2026 - 15:47
    • Dan zou ik zeggen koop een Mondial, is ook spuuglelijk, maar heeft tenminste wel een V8, houd je bovendien nog wat centjes over

      • + 0
      • 27 mei 2026 - 20:21
  • Niet te geloven! Paus Leo XIV heeft in de wagen gezeten en deze gezegend.
    Of hij een proefrit heeft gemaakt is niet te zien:

    https://youtu.be/qEOfWJRI2rI

    • + 0
    • 27 mei 2026 - 16:41
  • De Luce doet nu al precies wat Ferrari voor ogen had. Slecht een marginaal aantal zal geproduceert worden. En iedere koper heeft dan al een 12 cilindri of F80 in huis gehaald. Kortom: alleen Ferrari kan zich zo'n gewaagde uitstap permitteren.

    • + 0
    • 27 mei 2026 - 17:28
  • Ferrari verliest krijgt geen financiële dreun, de enige die deze dreun krijgen zijn de aandeelhouders/speculanten en bij de eerstvolgende bekendmaking van de jaar resultaten halen ze dit verlies terug in.

    • + 0
    • 27 mei 2026 - 17:59
  • Die auto ziet er ook totaal niet bijzonder uit, geen idee waarom hij meer dan een half miljoen zou moeten kosten, dat is dus werkelijk meer dan 2 ton meer dan een 296 GTB

    • + 0
    • 27 mei 2026 - 18:58
  • Wat een negativiteit allemaal. Lijkt me een prima karretje om straks als tweedehands te kopen. Is dan spotgoedkoop.

    • + 0
    • 28 mei 2026 - 08:01
    • The Wolf

      Posts: 979

      Ja daar heb je een goed punt. Deze jongen kon zich nooit een Ferrari veroorloven. Even geduld nog en de autoscout in de gaten houden waar ze straks tegen dump prijzen op komen ;)

      • + 0
      • 28 mei 2026 - 08:15

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

ESGrand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
Bekijk volledige kalender

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar