user icon
user icon

Whitmarsh: "Formule 1 gebaat bij stormachtige rentree in Amerika"

  • Gepubliceerd op 30 nov 2011 14:59
  • comments 14
  • Door: Rob Veenstra
McLaren-teambaas Martin Whitmarsh heeft een vurig pleidooi gehouden voor de Formule 1 in Amerika. De poging van de koningsklasse van de autosport om voet aan de grond te krijgen in de Verenigde Staten loopt waarschijnlijk vertraging op door problemen rond de promotie van een race in Austin, de beoogde locatie voor een Grand Prix in 2012. Een fikse tegenslag, maar Whitmarsh blijft duimen voor een doorbraak in Amerika.

“Succes in Noord-Amerika is een vereiste voor de Formule 1”, begint de Brit. “Ik hoop dat het alleen onderhandelingstechnieken zijn en dat Bernie Ecclestone precies weet wat er gaande is, maar ik weet het niet. Bernie spreekt in de komende dagen met Austin en hopelijk komen ze tot een akkoord. Amerika is het land van de automobiel. Je hebt NASCAR in het zuiden en de Formule 1 is gebaat bij een stormachtige rentree. We moeten er volledig voor gaan, met minstens een vijfjarig programma om de belangstelling voor de Formule 1 in Amerika te ontwikkelen. De Amerikanen staan daar open voor, het is aan ons om er een succes van te maken.”

“Doen we dat niet, dan loopt onze sport nog meer imagoschade op in Amerika. In Indianapolis hadden we eens dat debacle met de banden, maar dat was een ander tijdperk. Dat was niet de fout van Bernie, de internationale autosportbond FIA reageerde inadequaat op een urgent probleem en ik hoop dat dat niet meer voor komt. Feit blijft dat we nooit succes hebben gehad in Amerika. We dienen onder ogen te zien dat zij ons niet echt nodig hebben, dus als we daar willen slagen moeten we er zelf wat van maken, of dat nou in Austin of New Jersey is.”

Reacties (14)

Login om te reageren
  • szixxx

    Posts: 4.754

    Maarrr in hoeverre heeft de F1 echt een Amerikaanse race nodig? Natuurlijk is F1 een belangrijke afzetmarkt van de diverse fabrikanten maar het gaat nu toch ook best zonder die Amerikaanse GP? Begrijp me niet verkeerd hoor want de baan in Austin lijkt mij echt een geweldig circuit op basis van de ontwerpen.

    • + 0
    • 30 nov 2011 - 15:16
    • Inderdaad dat vraag ik mij dus ook af. Tevens heeft men in het verleden ook al getracht de F1 meer te promoten in de VS en toen was de animo & het resultaat ook niet echt geweldig (& dat lag niet alleen aan het gedoe met de banden), dus hoezo imagoschade... In de pers werd de sport al afgekraakt voordat er maar 1 wagen zijn motor had gestart. Het was Indycars & NASCARS voor de amerikanen etc etc. Waarom zouden zij er nu wel open voor staan? Als je het mij vraagt, men wilt gewoon proberen geld te verdienen maar vergeet dat vraag in de afzetmarkt niet aanwezig is....

      • + 0
      • 30 nov 2011 - 15:55
  • AirJan

    Posts: 1.155

    Samenwerking met de indycars league. Die serie heeft het moeilijk en gaat naar eenzelfde formaat qua motoren toe als F1. Maak een dubbel header van Indianapolis. Donderdag vrije trainingen, Vrijdag qualificaties, Zaterdag de F1 race en training voor de Indycars en zondag de Indycar race. Moet je eens kijken hoeveel aandacht je dan genereert. Zelfde kun je doen in Daytona.

    Voor indycars een kans om een groter wereldwijde tv coverage te krijgen, voor F1 de kans om in Amerika echte aandacht te krijgen.

    • + 0
    • 30 nov 2011 - 15:17
    • winti

      Posts: 1.306

      Dan wordt het een soort voorprogramma en krijgt het de status van GP2 ben ik bang...

      • + 0
      • 1 dec 2011 - 11:11
  • Wil je de F1 in Amerika... heel simpel.. laat er een Amerikaans merk in rondrijden...

    • + 0
    • 30 nov 2011 - 15:22
    • .Henry

      Posts: 1.308

      Wil je een Amerikaans merk ik de f1... Heel simpel.. Laat er een Amerikaanse GP verreden worden...

      • + 0
      • 30 nov 2011 - 15:42
    • szixxx

      Posts: 4.754

      Kuch.. Ahum... Infinity... Kuch..

      • + 0
      • 30 nov 2011 - 15:47
    • Verkouden? ;-)

      • + 0
      • 30 nov 2011 - 17:01
  • TagCan

    Posts: 3

    Natuurlijk is Martin Whitmarsh gebaat bij een stormachtige entree. Immers alle NASCAR-auto\'s rijden op het door McLaren ontwikkelde brandstofinjectie systeem. F1 wil daar gewoon \"technologie\" verkopen. Alleen wie de laatste NASCAR wedstrijd op Homestead gezien, begrijpt dat de fans niet al te warm zullen lopen voor het circus van Whitmarsh. Kampioen Tony Stewart viel tweemaal terug en produceerde als coureur meer inhaalmanoeuvres dan alle F1-coureurs in één F1 seizoen. Te vaak is de F1 een te monotone vertoning waarbij het aan inhaalmanoeuvres op de baan ontbreekt. En daar lopen de Amerikanen niet echt warm voor. Te hopen is dat Whitmarsh dit begrijpt. Want de Amerikanen houden van Open Paddocks, en de pasjescultuur in de F1 moet voor hen een gruwel zijn. F1 in de VS gaat voor de zoveelste keer niet lukken. Hebben de Amerikanen daar met Indycar, NASCAR, GrandAm, ALMS wel echt behoefte aan. Alleen de \"die hards\" waarschijnlijk?

    • + 0
    • 30 nov 2011 - 18:02
    • winti

      Posts: 1.306

      Zo is het ook met voetbal. Ook dat is te saai en spectaculair genoeg voor de Amerikanen. 90% van alle wedstrijden is oninteressant.

      • + 0
      • 1 dec 2011 - 11:13
  • Gaat het niet zo goed met de verkopen van de McLaren MP4-12C in Amerika???? Volgens mij is dit hem toch wel ingefluisterd door Ron Dennis. Amerika is de laatste 30 jaar niet van belang geweest voor F1, waarom nu ineens wel???

    • + 0
    • 30 nov 2011 - 18:48
    • pokerface

      Posts: 584

      Gezien het aantal posts van je. Zou ik zeggen dat jij wel beter moet weten. Het gaat niet alleen om de verkopen van auto\'s maar ook om de sponsoren. Bijna alle sponsoren in de F1 hebben ook een afzet markt in de V.S.

      • + 0
      • 30 nov 2011 - 19:54
  • Ik hoop echt zwaar dat die race in Austin doorgaat! Daar kijk ik echt naar uit namelijk!

    • + 0
    • 30 nov 2011 - 23:41

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Perez vertrekt onvrijwillig: Wie wordt binnenkort bekend als zijn opvolger?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar