Mosley: "Gesloten cockpit in F1 behoort tot de mogelijkheden"
- Gepubliceerd op 23 okt 2011 10:26
-
32
- Door: Nathan Kop
Max Mosley was een integraal onderdeel van het project ter aanpassing van de veiligheid in de sport, na het fatale ongeluk van Ayrton Senna op Imola in 1994. Sindsdien is er geen dodelijk ongeval bij de coureurs in de Formule 1 meer voorgekomen. Maar, Mosley stelt na de fatale crash van Dan Wheldon in de IRL series, afgelopen zondag, dat de veiligheid ook in de F1 opnieuw moet worden geëvalueerd.
Tegenover CNN verklaart Mosley: "Met een open cockpit is er altijd het gevaar dat objecten het hoofd van de coureur raken. Een kap over de cockpit met een versterkte 'roll-bar' zou in het geval van Dan Wheldon hebben geholpen om hem beter te beschermen."
Mosley geeft echter aan dat het effect van een kap over de cockpit goed bestudeerd moet worden: "Het probleem is bijvoorbeeld een minder goed zicht voor de coureur en hoe moet een rijder uit de auto komen in geval van nood? Daarnaast zal het de auto's sneller maken, door de betere aerodynamische eigenschappen en dat is iets wat we juist niet willen. Maar er zijn altijd mogelijkheden om auto's in snelheid te beperken. Dit alles gaat bekeken moeten worden door een technische werkgroep als blijkt dat zo'n ingreep de coureurs beter beschermt. Ik weet dat we een aantal zeer slimme mensen hebben die hier fulltime mee bezig zijn."
Trending nieuws
-
Leclerc vol lof over Antonelli: "Heb hem hoog ingeschat"
Charles Leclerc is onder de indruk van Mercedes-coureur Andrea Kimi Antonelli. De jonge Italiaan staat bovenaan het w...
24 jun 2026 17:22 -
Norris krijgt Madame Tussauds-beeld: Wereldkampioen reageert vol verbazing
Lando Norris heeft woensdag voor het eerst kennisgemaakt met zijn eigen wassen beeld in Madame Tussauds Londen. De Mc...
24 jun 2026 18:46 -
Cadillac beschermt Pérez: "Checo maakt een enorme indruk"
Sergio Pérez voelt zich na een moeizame periode bij Red Bull Racing weer helemaal op zijn plek in de Formule 1...
24 jun 2026 18:06 -
Mercedes en Ferrari gewaarschuwd: "Verstappen gaat terugkomen"
Max Verstappen kan volgens voormalig Formule 1-coureur Jolyon Palmer een flinke voorsprong nemen op zijn teamgenoten ...
24 jun 2026 16:46 -
Mercedes kondigt updates aan na grote problemen
Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft updates aangekondigd voor de Grand Prix van Oostenrijk van aankomend weekend. De D...
24 jun 2026 16:09
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Team profiel
- Team naam BAR
- Basis Brackley, Groot Brittannië
- Jenson Button 3
- Jenson Button 9
- Jacques Villeneuve 10
- Jacques Villeneuve 11
- Jacques Villeneuve 16
- Jenson Button 17
- Jacques Villeneuve 22
- Ricardo Zonta 23
2.510 reacties op BAR
4 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over BAR

Reacties (32)
Login om te reagerenPosts: 1.308
Ik ben voor, indien het op een veilige manier gerealiseerd kan worden. Een open cockpit is gevaarlijk, en imo een nutteloos concept.
Posts: 2.852
Ik sta persoonlijk niet te springen van geluk, maar denk ook dat, mocht er zo\'n ingrijp worden gedaan, dat het slechts een kwestie van gewenning is. Het gaat het racen niet fundamenteel anders maken. Ik vraag me dan ook af, of je als tegenstander van dit concept, met goede argumenten kan komen om je mening bij te staan.
Mosley is echter niet meer actief binnen de sport en ik vraag me dan ook af of hij nog serieus genomen word. Ik zie dit idee dan ook nog lang niet geïmplementeerd worden binnen afzienbare tijd (dan heb ik het zeker over een jaar of vijftien), tenzij er een soortgelijk ongeval als dat van Massa plaatsvind, met dodelijke afloop.
Posts: 2.323
een gesloten cockpit lijkt mij geen goed idee.
als de auto dan in band vliegt ben je er niet zomaar 1,2 3 uit
Posts: 1.092
Mee eens. We zien vaker branden dan dat iemand in gevaar is omdat open cockpit is.
Posts: 1.308
Dan is het juist de uitdaging om daar iets op te vinden.
Posts: 1.092
Schietstoel?
Posts: 975
met 300KM/u een schietstoel gebruiken terwijl je 5cm van de grond bent, dat lijkt mij meer zelfmoord dan een goede oplossing. Je valt namelijk als een baksteen naar beneden. Stel je voor dat je op het circuit land waar auto\'s met 300 plus op rijden. Dan ben ik liever meteen dood.
Posts: 1.092
Bedankt voor je analyse, maar \'schietstoel\' was uiteraard geen serieuze reactie ;)
Posts: 123
een soort dodemansknop, klik.. en het hele scherm valt eraf. mits deze erg betrouwbaar is is dat wel redelijk veilig toch?
Posts: 1.092
Of een luikje aan de onderkant bij de bodemplaat :)
Posts: 74
voor de veiligheid wel goed.
in 2 weken nu 2 doden 1 in indy en simoncelli vandaag in de motogp
rip Veel sterkte voor de nabestaanden
Posts: 349
Inderdaad, nieuws komt nu zo langzamerhand binnen.
Marco Simoncelli is op 24 jarige leeftijd na een zware crash op het circuit van Sepang overleden.
Wederom...zo kort na de vorige keer RIP
Posts: 111
Leuk dat Mosley ook wat vindt maar dan wel op persoonlijke titel, hij bekleedt immers geen officiële functie binnen de FIA of wat dan ook. Ik vind dit dus ook een suggestief artikel!
Posts: 584
Zo ik zie net ongeluk op youtube en inderdaad. Wel vreselijk. Hij maakte echt geen schijn van kans. Nog jonger dan mij.
Maar ik denk dat je motorgp niet veilig kan maken dan het is. Dan zou je motorgp moeten afschaffen.
Posts: 533
Het gesloten cockpit idee is zo slecht nog niet, de sketches van deze artiest zien er toch wel erg sexy uit: wtf1.co.uk/post/11650559802
Posts: 363
Ik vind het maar niks. Het ziet eruit als een Nikko rc wagentje. Ik wil de coureurs zien zitten, sturen enz. Er is al zolang niks gebeurt in de F1 dat ik me afvraag of het echt nodig is. Een freak accident kan altijd gebeuren en dan hoeft een dichte cockpit ook niet te helpen. Misschien zit je dan bij een crash klem tussen de rollbar en kun je er niet snel genoeg uitkomen terwijl de auto in brand vliegt. Een bepaalde mate van gevaar hoort er gewoon bij.
Posts: 975
Mooie sketch, R.I.P Marco toen ik het zag wist ik dat het waarschijnlijk fataal zou zijn, net zoals tomizawa vorig jaar of 2 jaar geleden. Eerst Dan, en nu Marco wat een dramatische week voor motorsport en autosport.
Posts: 9
Aan zo\'n cockpit vind ik wel mooi op zo\'n wagen. Alleen kun je de zijspiegels niet meer zien zo.
Als dit op een veilige manier kan worden gemaakt, ben ik voor.
Posts: 1.481
R.I.P. Marco Simoncelli...
Posts: 1.652
Wat een zware week in de auto/motorsport.
2 snelle coureurs die veels te vroeg aan hun eind zijn gekomen.
We mogen blij zijn dat de F1 zo veilig is geworden dat er de laatste 17 jaar geen dodelijke ongelukken meer zijn gebeurd.
Net zoals hierboven word gesteld; ik denk niet dat de MotoGP veiliger gemaakt kan worden. Eigenlijk wonderbaarlijk dat het zo vaak goed gaat daar.
R.I.P. Simoncelli
Posts: 48
Er is wel degelijk nog een dodelijk ongeluk in de F1 gebeurt, alleen is daar geen coureur bij omgekomen maar een official. Toch wel een nuance die je moet maken lijkt me...
Posts: 3.146
Mosley?... oooh... ok... laat dan maar.
Posts: 689
vraag me eerlijk af of het veiliger is. Je moet er niet aan denken als zo. cockpit een coureur in elkaar drukt... Bij Dan was zijn rolbeugel ook weg.. dus het is maar de vraag of dat aan de open cockpit heeft gelegen. Natuurlijk wanneer het veilig kan is het natuurlijk prima. Maar ook dan. Er zullen helaas altijd doden vallen bij deze sporten.
Posts: 1.890
Ik vind het onzin, net alsof met gesloten auto\'s geen dodelijke ongelukken gebeuren, ik ken de statistieken niet, maar het zou mij niet verbazen als het elkaar niet veel ontloopt(open vs gesloten). auto en motorsport zijn gewoon levensgevaarlijk, dat blijkt eens in de zoveel tijd. Wat een naar ongeluk van Simoncelli, echt een freak accident. Ook lekker ruk als je m hebt geraakt, zoals Rossi(zo te zien raakte het voorwiel van Rossi Simoncelli op zn helm waarna die afschoot), dat gaat je niet in de kouwe kleren zitten terwijl hij er niks aan kon doen.
Posts: 5.397
Gesloten cockpit ben ik ook geen voorstander van. Wel van gesloten wielen. Dit voorkomt dat mensen die achterop rijden gelanceerd worden en zodoende zullen ongelukken als die van Webber in Valencia en die van Wheldon vorige week vrijwel niet meer voorkomen.
Posts: 373
Zoals alflonzo zei, zijn er tallen dodelijke ongevallen geweest in klasses met gesloten cockpits. Daarbij komt nog kijken wat voor negatieve consequenties een gesloten cockpit met zich meebrengt, want die zijn er altijd.
Posts: 193
www.google.nl/imgres?q=Gran+turismo+5+red+bull+2011&um=1&hl=nl&client=firefox-a&sa=X&rls=org.mozilla:nl:official&biw=1280&bih=820&tbs=isz:l,qdr:w&tbm=isch&tbnid=dhAiKzUmomDCfM:&imgrefurl=http://www.community.eu.playstation.com/t5/Gran-Turismo/2-features-missing-for-me/td-p/13852047&docid=2vuUbXGKwbf_qM&imgurl=https://lh4.googleusercontent.com/-ujMa6Dg4J18/Tp3spWDR8jI/AAAAAAAAAGY/m__gTBfqzWQ/I/Red%2525252520Bull%2525252520Hangar-7.jpg&w=1920&h=1080&ei=4CukTv3TN8md-waOqbyHBQ&zoom=1&iact=rc&dur=405&sig=114707471599183908924&page=2&tbnh=95&tbnw=169&start=21&ndsp=22&ved=1t:429,r:10,s:21&tx=84&ty=64
Posts: 415
Mooie sketch, vind het wel wat hebben.. vooral de velgen. die hadden ze allang in de F1 moeten hebben, veel beter dan die kruiwagen velgen van tegenwoordig.
Posts: 185
Slecht plan anders gaan de autos harder !!!Wat een uitspraak van die Mosley F1 gaat toch om de snelste te zijn .Nog jaar of 5 rijden ze allemaal nog maximaal 120 km per uur,stel je voor dat er ongelukken gebeuren.Wat een aanfluiting is die F1 aan het worden.Als courreur zijnde kies je toch voor hard rijden en neem je de risicos voor lief .F1 bestaat tegenwoordig uit allemaal mama kindjes .
Posts: 5.792
Ik begrijp niet dat deze man nogdekt iets te vertellen te hebben in de f1.Hij heeft bijna de f1 kapot gemaakt en er een A1 van gemaakt.Nu komt hij weer met dit.De F1 is een open klasse en niet wat hij nu weer wil een dichte klasse.Als het aan hem ligt rijden we aalemaal met de zelfde motor een 4cilen ,een dak erop en vele ander idioterieen.En dat allemaal met en budget van 30 mil.
Posts: 4.764
Goh weer een oud proefballonnetje van Mosley dat hij nu opgooit nadat het eerder was verworpen. Bij een gesloten cockpit is het weer wachten op de eerste dode die is overleden doordat hij door de gesloten cockpit niet tijdig uit de wagen kon komen.
Posts: 4.764
Ik zie net dat @Richard uit Geleen (193)23 oktober 2011 16:59 verwijst naar de Redbull X2011 uit GT5. Zou een leuk concept zijn maar ik denk niet dat iedereen de filosofie achter die wagen kent.
De makers van GT5 hebben gevraagd aan RBR hoe een F1 wagen eruit zou zijn als zij niet gebonden zijn aan de huidige regels van de F1. Het ding is in de game en in theorie zo snel dat een echte F1 coureur hem waarschijnlijk niet eens kan besturen om er zoveel G-krachten bij zouden vrijkomen. Een \'normaal\' persoon zou zijn nek breken in een volgas bocht ;-)