Turkije blijft hopen op behoud van Grand Prix in 2012

De organisatie van de Grand Prix in Turkije blijft hoop houden op een Formule 1-race in 2012. Op de voorlopige kalender die enkele weken geleden door Bernie Ecclestone werd gepresenteerd bleek geen plaats meer te zijn voor de race in Istanbul. In Turkije is men echter druk in onderhandeling met Ecclestone.

Door de komst van de Grand Prix in Austin moest er één race wijken om niet over de 20 races in een seizoen te gaan. Daardoor besloot Ecclestone Istanbul Park van de kalender te schrappen. Ferruh Gundogan, die zich bezig houdt met de organisatie van de race, vertelde dat men de hoop op een Grand Prix in 2012 nog niet opgeeft.

"We zijn zeker hoopvol op een race in Turkije in 2012, maar alles hangt natuurlijk af van de gesprekken en onderhandelingen. De officiële kalender voor volgend seizoen is nog niet naar buiten gebracht en dus blijft het Turkse ministerie onderhandelen met de FOA. Het is bijna niet voor te stellen dat er geen plaats meer zou zijn voor de Turkse Grand Prix."

Reacties (6)

Login om te reageren
  • VDS21

    Posts: 1.265

    De baan zelf is niks mis mee. Het zien er alleen niet echt mooi uit als je met half lege tribunes een internationale serie op tv moet brengen.

    • + 0
    • 9 aug 2011 - 01:01
  • Stitch

    Posts: 6.198

    Het is niet alleen de baan, er is ook geen handel, geen sponsoren uit Turkije en inderdaad ook geen interesse van het publiek omdat men daar weliswaar rallyfanaat is, maar dat fanatisme niet voor de F1 kan opbrengen. Als fan heb je daar de keuze tussen een turkse zender waar men voetbalcommentatoren het commentaar laat doen, of het duitse RTL, waar je dan vaktechnisch ten minste nog behoorlijk commentaar krijgt. Daar vele turken ook duits spreken is dat laatste de meest gekozen variant, met als gevolg, dat ook de kijkcijfers voor de F1 in Turkije zeer laag zijn, waardoor er geen reclame-inkomsten kunnen worden gegenereerd en er dus ook niet veel geld voor TV-rechten kan worden betaald. Deze wijsheden heb ik overigens niet van mezelf, ik heb een stuk gelezen, dat door een turkse F1-fan/journalist op Pitpass is geschreven. Dat was heel verhelderend. Dit is voor Bernie Ecclestone denk ik de hoofdreden om er mee op te houden. Simpelweg omdat er niks te halen valt. Daarom heb ik er ook een hard hoofd in dat deze GP terug op de kalender komt, tenzij de turkse regering deze \"verliezen\" compenseert.

    • + 0
    • 9 aug 2011 - 08:19
    • Ik vraag me ook af waarom men ooit besloten heeft om daar een circuit aan te gaan leggen, dat geschikt is voor de F1. Als er nou een groot Turks talent rondrijdt, dan kan ik het mij voorstellen, kijk maar naar hoe het in Spanje is gegaan door de opkomst van Alonso.

      Maar goed, dat talent is er niet en de interesse in F1 is er gewoon HELEMAAL NIET. Dus het hele idee was gedoemd om te gaan mislukken, wat wel jammer is aangezien ik volgend jaar de race wilde gaan bezoeken en het een leuke baan is bij een voor toeristen interessante stad.

      • + 0
      • 9 aug 2011 - 11:18
  • Stitch

    Posts: 6.198

    Hier het hele verhaal:
    www.pitpass.com/44(...)estment-Short-Story

    • + 0
    • 9 aug 2011 - 08:22

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender
show sidebar