user icon

Leclerc verwacht slipstreamstrijd in Italiaanse kwalificatie

  • Gepubliceerd op 09 sep 2022 21:36
  • comments 16
  • Door: Bob Plaizier

Het circuit van Monza staat bekend om de hoge snelheden die er worden bereikt. In de kwalificatie was het in het verleden dan ook van belang om een goede tow te krijgen. Het leverde in het verleden enkele koddige scenes op en het is de verwachting dat het morgen wederom een slipstream-strijd gaat worden.

In de tweede vrije training was het team van Haas al opzichtig bezig met het oefenen van een slipstreamtactiek. Het is de verwachting dat men morgen in de kwalificatie weer veelvuldig gaat loeren op de perfecte tow. Alhoewel er dit seizoen nieuwe aerodynamische regels gelden kan het zomaar zo zijn dat de coureurs weer gaan duelleren voor de perfecte tow.

Waard

Ferrari-coureur Charles Leclerc verwacht zo'n duel in de kwalificatie. De Monegask doet er niet moeilijk over en merkt op dat er nog steeds profijt valt te behalen van het slipstreamen. In gesprek met Motorsport.com is Leclerc er dan ook duidelijk over: "Het zal waarschijnlijk hetzelfde zijn. Ondanks dat het nu wat minder effect heeft is het, het namelijk nog steeds waard om te doen."

DRS-trein

Leclerc verwacht dat het slipstreamduel het gehele weekend zal gaan duren. De Monegask denkt dat het ook voor de nodige ongemakken in de race kan zorgen: "Coureurs zullen altijd voor het laatste gaan in de kwalificatie. Dus dan is het altijd lastiger dan in de race. Deze wagens kunnen elkaar wat meer volgen in de mediumspeed en highspeed bochten. De tow is echter iets minder waard op de rechte stukken. In de race gaat het afhangen van of er een DRS-trein gaat ontstaan. Het is dan lastig om in te halen, anders is het best makkelijk."

Snork

Posts: 17.137

Ik las slipjeswedstrijd. Wat een teleurstelling toen ik het artikel las.

  • 8
  • 9 sep 2022 - 22:13

Reacties (16)

Login om te reageren
  • Ik verwacht weer zo'n fijne opstopping dan.

    • + 0
    • 9 sep 2022 - 21:42
    • ThisGuy

      Posts: 1.074

      Monza 2019 all over again.

      • + 0
      • 9 sep 2022 - 21:56
    • ThisGuy

      Posts: 1.074

      Mercedes was in Q3 de eerste die met beide auto's uit de pitbox reden en aan het einde van de pitstraat parkeerden om een zogenaamde proefstart te maken. Dat was dus van tevoren zo intern besproken, dat kan niet anders. Wie maakt er nu een proefstart tijdens de kwalificatie?
      Wolff schreeuwde daarna moord en brand over het kwalificatie-debacle en dat het een schande was voor de Formule 1. Ook toen al zat er een draadje los bij de heer Wolff.

      • + 6
      • 9 sep 2022 - 22:11
    • Dat betekent dus dat Max zich moet opofferen voor Checo?

      • + 0
      • 9 sep 2022 - 22:22
  • Alle tweede rijders starten achteraan dus die kunnen mooi helpen bij de kwalificatie.
    Dat kan erg leuk worden!

    • + 0
    • 9 sep 2022 - 21:57
    • Hamilton moet Russell Helpen? En Sainz zou dan Leclerc een touwtje moeten geven?

      Persoonlijk denk ik dat Hamilton voor zijn eigen kansen gaat. En dat is terecht. Hij wil zo ver als mogelijk naar voren willen starten. Sainz zou dat ook moeten doen.

      • + 0
      • 9 sep 2022 - 22:01
    • Hamilton heeft al aangegeven dat te zullen doen als Russell dat wil. En bij Ferrari gaan ze het gewoon doen. Of Max het ook gaat doen om Checo te helpen weet ik niet.

      • + 1
      • 9 sep 2022 - 22:29
    • Zowel Perez als Verstappen hebben een penalty. Dus ik denk het niet eigenlijk.

      • + 2
      • 10 sep 2022 - 00:25
    • nr 76

      Posts: 4.270

      Perez start achter Verstappen, dus dat lijkt me niet.

      • + 0
      • 10 sep 2022 - 09:17
  • JMF

    Posts: 996

    Vandaar de motorwissel bij Sainz nu al opgeofferd.

    • + 0
    • 9 sep 2022 - 22:02
  • Snork

    Posts: 17.137

    Ik las slipjeswedstrijd. Wat een teleurstelling toen ik het artikel las.

    • + 8
    • 9 sep 2022 - 22:13
    • Fibonacci

      Posts: 673

      ghe ghe ghe... nog even en dit is zó enorm vrouwonvriendelijk en discriminerend

      • + 1
      • 9 sep 2022 - 22:40
    • @Fibonacci
      Hoezo vrouwonvriendelijk? Misschien dacht @Snork wel aan mannenslipjes? Het kan hè? 'T is een moderne wereld. ;)

      Eddy.

      • + 3
      • 10 sep 2022 - 01:25
    • mario

      Posts: 11.255

      Kun altijd alsnog zelf houden.... Je hoeft alleen maar een paar mensen uit te nodigen ;)

      • + 2
      • 10 sep 2022 - 08:05
    • Fibonacci

      Posts: 673

      Eddy... heerlijk vies mannetje! Hahahaha! Je hebt gelijk, had ik niets eens aan gedacht. Keurig vrouwvriendelijk dus!

      • + 1
      • 12 sep 2022 - 20:51
  • Ik verwacht veel radio verkeer
    Tzis so not raait

    • + 0
    • 10 sep 2022 - 01:22

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2022

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Welk team gaat verrassen in het 2022-seizoen?

Coureursprofiel

  • Team Ferrari
  • Punten 868
  • Podiums 24
  • Grand Prix 103
  • Land Monaco
  • Geb. datum 16 okt 1997 (25)
  • Geb. plaats Monte Carlo, Monaco
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,8 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2022

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
18 - 20 maa
Bahrein
25 - 27 maa
Saoedi-Arabië
8 - 10 apr
Australië
22 - 24 apr
Italië
6 - 8 mei
Verenigde Staten van Amerika
20 - 22 mei
Spanje
27 - 29 mei
Monaco
10 - 12 jun
Azerbeidzjan
17 - 19 jun
Canada
1 - 3 jul
Groot Brittannië
8 - 10 jul
Oostenrijk
22 - 24 jul
Frankrijk
29 - 31 jul
Hongarije
26 - 28 aug
België
2 - 4 sep
Nederland
9 - 11 sep
Italië
30 - 2 okt
Singapore
7 - 9 okt
Japan
21 - 23 okt
Verenigde Staten van Amerika
28 - 30 okt
Mexico (land)
11 - 13 nov
Brazilië
18 - 20 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2022

Datum
Grand Prix & Circuit
18 - 20 maa
25 - 27 maa
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
8 - 10 apr
Australië Albert Park
22 - 24 apr
6 - 8 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
20 - 22 mei
27 - 29 mei
Monaco Monte Carlo
10 - 12 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
17 - 19 jun
1 - 3 jul
Groot Brittannië Silverstone
8 - 10 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
22 - 24 jul
Frankrijk Paul Ricard
29 - 31 jul
Hongarije Hungaroring
26 - 28 aug
2 - 4 sep
Nederland Circuit Zandvoort
9 - 11 sep
Italië Monza
30 - 2 okt
7 - 9 okt
21 - 23 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
28 - 30 okt
11 - 13 nov
Brazilië Interlagos
18 - 20 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar