user icon

Historie: Hoe Moss en Collins een titel sportief uit handen gaven

  • Gepubliceerd op 28 nov 2021 09:00
  • comments 13
  • Door: Martijn Arnoldus

Red Bull en Mercedes maken elkaar het leven zuur in de strijd om de wereldtitel. Dat is in groot contrast met de beginjaren van de Formule 1 anders. De F1-piloten waren toen meer vrienden dan concurrenten en gunden elkaar het succes. Twee coureurs verloren zelfs door hun eerlijkheid en sportiviteit een titel, maar verkregen hierdoor wel eeuwige roem.

Moss roept FIA op matje

Sir Stirling Moss, de beste coureur zonder wk-titel, verloor het kampioenschap in 1958 door fair play. Zijn teamgenoot bij Ferrari, Mike Hawthorn pakte uiteindelijk met 1 punt verschil de wereldtitel.

Dit was er gebeurd. In Portugal, een van de laatsten GP's van 1958, werd Hawthorn gediskwalificeerd omdat de Engelsman volgens de stewards tegen de rijrichting inreed bij het terugkomen op de baan. Moss was oneens met de beslissing van de wedstrijdleiding en zorgde hoogstpersoonlijk ervoor dat Hawthorn zijn tweede positie kon behouden plus belangrijke punten.

Fangio's car next by Collins

Het was niet de eerste keer dat concurrenten elkaar hielpen. Twee jaar eerder, in 1956, offerde Ferrari-coureur Peter Collins zich op om teamgenoot en racelegende Juan Manuel Fangio wereldkampioen te laten worden. De Argentijn kwam naar de slotrace in Monza met acht punten voorsprong op Collins en Jean Behra, rijdend voor Maserati, maar zijn titel kwam op de Temple of Speed in gevaar door een gebroken stuurwiel. 

Toch had Fangio nog hoop op een goede afloop. In het verleden was het nog toegestaan om te wisselen naar een auto van een teamgenoot. De Ferrari-leiding vroeg daarom Luigi Musso, die toch kansloos was voor de titel, zijn bolide te overhandigen aan Fangio, maar die weigerde. Tot ieders verrassing deed titelconcurrent Collins dat wel. De Argentijn stapte in zijn wagen en werd alsnog tweede achter Moss en deelde de punten met zijn de Britse sportieveling en werd hierdoor voor de derde keer op rij wereldkampioen.

Collins zei na afloop: "Het enige wat ik kon bedenken was dat als ik de race en het kampioenschap zou winnen, ik meteen een beroemdheid zou worden. Ik zou een positie hebben om naar te leven. Mensen zouden eisen aan me stellen. Er zou van mij worden verwacht dat ik me altijd als 'The Champion' zou gedragen. Autorijden zou niet leuk meer zijn. Ik wilde dat alles gewoon doorging zoals het was, dus gaf ik mijn auto aan Fangio. Ik zou niet trots zijn geweest om hem door zijn pech te verslaan. Ik ben pas 25 en heb nog alle tijd om in mijn eentje het kampioenschap te winnen."

Dat kampioenschap zou er niet meer van komen. In 1958 stierf Collins tijdens de Grand Prix van Duitsland.

Reacties (13)

Login om te reageren
  • Stitch

    Posts: 5.751

    Echte Helden!

    • + 2
    • 28 nov 2021 - 09:33
  • dus max wees niet betreurt als je nooit kampioen weet te winnen, je zal hoe dan ook in het rijtje met sir moss herinnerd worden als een van de beste die nooit een kampioenschap weet te winnen.
    laten we hopen op een wonder voor max in de resterende 2 races, laat het regenen in de woestijn.

    • + 0
    • 28 nov 2021 - 09:48
  • Andere tijden...

    Andere morele, sportieve en maatschappelijke normen en waarden...

    Stel dat Rosberg in 2016 in de laatste race de titel aan Hamilton had gegeven omdat zijn teamgenoot meer pech had meegemaakt in dat seizoen, had de F1-wereld Nico nu nog steeds keihard uitgelachen.

    De vergelijking met Max-Lewis dit seizoen gaat niet op want zij zijn geen teamgenoten...

    • + 1
    • 28 nov 2021 - 10:48
    • Je vergeet de huidige commerciële waarde ;)
      Toen was het sport (zoals in sportief) maar nu is het keiharde business.

      • + 1
      • 28 nov 2021 - 11:09
  • Mooi zo’n historisch document, zeker als dat van de hand van deze schrijver komt.

    Voel dat de door zijn collega toegezegde terugblik op de carrière van de Argentijn Carlos Reutemann nu alsnog weer een stapje dichterbij komt. Hint, hint...

    • + 2
    • 28 nov 2021 - 10:54
    • Die toezegging kwam van Brick van Boxtel op 7 juli 2021.

      • + 1
      • 28 nov 2021 - 10:58
    • Clay en Carlos staan in mijn lijstje. Mocht er iets voorbij komen wat mooi gekoppeld kan worden aan datum of bepaalde gebeurtenis zal ik het niet nalaten.

      Thanks voor support, maar met kleine oogjes zie ik het verschil tussen sommige letters niet meer. ;)

      • + 2
      • 28 nov 2021 - 11:07
    • Super!

      • + 0
      • 28 nov 2021 - 11:14
    • @martijn,

      Frans-Algerijnse Rijder Guy Moll is ook zo een vergeten rijder. Jongste gp winnaar van Monaco 🇲🇨 in de jaren “30 gewonnen en pas in 2008 werd die titel afgepakt door Hamilton als jongste winnaar.

      Anyway Moll werd ook als grootste genoemd door meneer Ferrari zelf. Helaas te vroeg heen gaan.

      • + 1
      • 28 nov 2021 - 11:53
    • Leuk die feitjes op een zondag. Houd ik van. Leerzaam. Bedankt @red slow

      • + 0
      • 28 nov 2021 - 11:59
    • Niet alleen op zondag, ze zijn een stuk informatiever dan diverse dimdam-berichten met geringe nieuwswaarde over uitspraakjes van Wolff, Horner en Marko, die wellicht de nodige clicks opleveren maar m.i. vooral voor polularisatie tussen forumleden zorgen en het forum niet het niveau geven dat het zou kunnen hebben.

      Is slechts mijn mening...

      • + 1
      • 28 nov 2021 - 15:50
  • "Moss roept FIA op matje" Ook dat is tegenwoordig éénrichtingsverkeer ;)

    • + 1
    • 28 nov 2021 - 12:06
    • De coureurs hebben tegenwoordig geen matje meer...

      • + 0
      • 28 nov 2021 - 15:52

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Gaat Lewis Hamilton door in de Formule 1?

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land GB
  • Geb. datum 27 sep 1929 (92)
  • Geb. plaats West Kensington, London, England, GB
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 0 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa 2021
Bahrein
16 - 18 apr 2021
Italië
30 - 2 mei 2021
Portugal
7 - 9 mei 2021
Spanje
20 - 23 mei 2021
Monaco
4 - 6 jun 2021
Azerbeidzjan
18 - 20 jun 2021
Frankrijk
25 - 27 jun 2021
Oostenrijk
2 - 4 jul 2021
Oostenrijk
16 - 18 jul 2021
Groot Brittannië
30 - 1 aug 2021
Hongarije
27 - 29 aug 2021
België
3 - 5 sep 2021
Nederland
10 - 12 sep 2021
Italië
24 - 26 sep 2021
Rusland
8 - 10 okt 2021
Japan
8 - 10 okt 2021
Turkije
22 - 24 okt 2021
Verenigde Staten van Amerika
5 - 7 nov 2021
Mexico (land)
12 - 14 nov 2021
Brazilië
19 - 21 nov 2021
Qatar
3 - 5 dec 2021
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec 2021
Verenigde Arabische Emiraten
-
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa 2021
16 - 18 apr 2021
30 - 2 mei 2021
7 - 9 mei 2021
20 - 23 mei 2021
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun 2021
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun 2021
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun 2021
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul 2021
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul 2021
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug 2021
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug 2021
3 - 5 sep 2021
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep 2021
Italië Monza
24 - 26 sep 2021
Rusland Sochi Autodrom
8 - 10 okt 2021
8 - 10 okt 2021
Turkije Istanbul Park
22 - 24 okt 2021
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
5 - 7 nov 2021
12 - 14 nov 2021
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov 2021
3 - 5 dec 2021
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec 2021
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
-
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar