user icon

Mercedes verklaart uitvallen Bottas: "Kregen performance-problemen"

  • Gepubliceerd op 26 nov 2021 11:19
  • comments 17
  • Door: Bob Plaizier

De Grand Prix van Qatar was een race met een lach en een traan voor het team van Mercedes. Lewis Hamilton won de race met speels gemak maar zijn teamgenoot Valtteri Bottas moest de strijd vervroegd staken. De Fin kreeg een klapband en beëindigde zijn race enkele rondjes later.

Het was even onduidelijk waarom Bottas zijn bolide eerder in de pits parkeerde. Topengineer Andrew Shovlin komt nu met een verklaring. In een video op het YouTube-kanaal van het team legt hij het uit: "Het kostte ons niet alleen tijd maar ook performance. Dat komt doordat je geen wiel meer hebt die de auto omhoog houdt. De voorvleugel, de bodem en allerlei aero raakt dan beschadigd."

Performance

Hierdoor presteerde de auto van Bottas niet meer zo als voorheen. Shovlin merkte het al vlot op: "We kregen er al snel problemen met de performance door. Toen we weer verder reden zagen we dat al snel in de data. Dus in de rondes die volgden konden we begrijpen hoeveel performance we verloren."

Te groot

Het was dan ook snel duidelijk dat het niet veel beter zou worden voor de Fin. Shovlin legt het eindoordeel uit: "We hadden ook een beeld van de race en het was duidelijk dat Valtteri de punten niet ging bereiken. De schade was te groot om nog iemand aan te vallen."

 

Reacties (17)

Login om te reageren
  • Robjen

    Posts: 129

    Volgens mij willen ze er alvast een nieuw motor in lepelen om het constructor championship veilig te stellen...

    • + 0
    • 26 nov 2021 - 11:19
    • Alweer? Volgens mij kunnen ze er beter een andere coureur in lepelen. Eentje die wel in staat is om met een superieure wagen anderen in te halen, laat kan remmen en niet lang vast blijft zitten achter anderen

      • + 0
      • 26 nov 2021 - 14:19
  • Snork

    Posts: 13.925

    Dus geen terugtrekking vanwege de motor. Ik had vermoedens dat ze zinspeelden op nóg een nieuwe ICE voor Jeddah.

    • + 4
    • 26 nov 2021 - 11:23
    • het 1 sluit het andere toch niet uit? (helaas)

      • + 0
      • 26 nov 2021 - 11:26
    • Als je de strijd staakt mag je toch alleen straffeloos de versnellingsbak wisselen? Dus voor de motor maakt het geen verschil. Of zit ik er nu naast?

      • + 1
      • 26 nov 2021 - 11:31
    • Je slaat de spijker op z'n koppie, een nieuwe motor kost Bottas gewoon weer 5 schamele plekkies.

      • + 1
      • 26 nov 2021 - 11:44
    • Zijn starts kosten hem ook 5 plekken. Dus een ice wissel maakt niet heel veel meer uit ;)

      • + 7
      • 26 nov 2021 - 12:04
    • Ik krijg nog eens hoofdpijn van al die spijkers Schwantz. Liever een koppie toe. ;-)

      • + 1
      • 26 nov 2021 - 12:07
    • Ik vermoed dat Snork wel weet dat er bij een nieuwe ICE er ook een nieuw strafje komt. Ik denk dat hij bedoelt dat hij dacht dat dit een drogreden zou zijn om er schaamteloos de 7e !!!!! ICE er in te hangen om Max extra punten af te snoepen.

      • + 1
      • 26 nov 2021 - 12:28
    • Snork

      Posts: 13.925

      da_bartman: correct ;-)

      • + 0
      • 26 nov 2021 - 12:38
    • Valtteri kan het team en Lewis het beste helpen door voor Max te starten in de volgende GP. Als hij een nieuwe ICE neemt krijgt hij 5P gridstraf.

      Begrijp niet waarom velen (blijven) denken dat Mercedes er een nieuwe ICE in zouden lepelen . . . In tegenstelling tot Max moet Lewis die GP winnen om een kans te maken voor het WK.

      Bottas is geen inhaalmonster en als hij achter Max start kan hij enkel stoorzender zijn voor de pitstrategie. De sterkte van Valtteri zit in zijn Q snelheid dus waarom dat afstraffen is me niet duidelijk ... tenzij er grotere problemen spelen . . .

      • + 0
      • 26 nov 2021 - 13:37
    • Had het niet iets met de “performance” te maken?

      • + 1
      • 26 nov 2021 - 20:54
  • Hij ziet er al een stuk fitter uit deze foto. 💪🏾

    • + 0
    • 26 nov 2021 - 11:32
  • mediF1

    Posts: 2.841

    beetje een rare verklaring die neus hebben ze toch zo vervangen . tot de pits kon hij redelijk zonder schade komen en in het verleden hebben ze de autos wel met meer schade rond laten rijden.

    • + 0
    • 26 nov 2021 - 16:28
    • Bottas drukt die auto extra hard tegen het asfalt.
      Komt door zijn dikke huid...

      • + 0
      • 26 nov 2021 - 20:56
    • @Larry P.

      Pestkop 😝

      • + 0
      • 26 nov 2021 - 21:32
    • Wat heeft hij (zie hieronder) er nou mee te maken @Felipe?
      Het is nog een aso-Republikein ook...

      Larry P. Arnn
      Larry Paul Arnn (born October 8, 1952) is an American educator and writer. He has served as the twelfth president of private conservative college Hillsdale College in Hillsdale, Michigan, since May 2000.[1] He is a political conservative who has been influenced by the thought of Leo Strauss and Strauss’ student and Arnn’s teacher Harry V. Jaffa.

      😇

      • + 0
      • 26 nov 2021 - 23:02

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Gaat Lewis Hamilton door in de Formule 1?

Coureursprofiel

  • Team Alfa Romeo Racing
  • Punten 1.549
  • Podiums 61
  • Grand Prix 141
  • Land FI
  • Geb. datum 28 aug 1989 (32)
  • Geb. plaats Nastola, FI
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,73 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa 2021
Bahrein
16 - 18 apr 2021
Italië
30 - 2 mei 2021
Portugal
7 - 9 mei 2021
Spanje
20 - 23 mei 2021
Monaco
4 - 6 jun 2021
Azerbeidzjan
18 - 20 jun 2021
Frankrijk
25 - 27 jun 2021
Oostenrijk
2 - 4 jul 2021
Oostenrijk
16 - 18 jul 2021
Groot Brittannië
30 - 1 aug 2021
Hongarije
27 - 29 aug 2021
België
3 - 5 sep 2021
Nederland
10 - 12 sep 2021
Italië
24 - 26 sep 2021
Rusland
8 - 10 okt 2021
Japan
8 - 10 okt 2021
Turkije
22 - 24 okt 2021
Verenigde Staten van Amerika
5 - 7 nov 2021
Mexico (land)
12 - 14 nov 2021
Brazilië
19 - 21 nov 2021
Qatar
3 - 5 dec 2021
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec 2021
Verenigde Arabische Emiraten
-
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa 2021
16 - 18 apr 2021
30 - 2 mei 2021
7 - 9 mei 2021
20 - 23 mei 2021
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun 2021
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun 2021
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun 2021
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul 2021
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul 2021
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug 2021
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug 2021
3 - 5 sep 2021
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep 2021
Italië Monza
24 - 26 sep 2021
Rusland Sochi Autodrom
8 - 10 okt 2021
8 - 10 okt 2021
Turkije Istanbul Park
22 - 24 okt 2021
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
5 - 7 nov 2021
12 - 14 nov 2021
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov 2021
3 - 5 dec 2021
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec 2021
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
-
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar