user icon

Vettel allesbehalve fan van teamorders: "Als Checo vooraan rijdt moet hij daar blijven"

  • Gepubliceerd op 05 nov 2021 17:37
  • comments 37
  • Door: Bob Plaizier

Dit weekend is het weekend van de Mexicaanse Grand Prix. Lokale held Sergio Perez kan zomaar eens een pijnlijk weekend tegemoed gaan. Zijn teammaat Max Verstappen vecht immers voor de titel dus de kans bestaat dat Perez zijn positie moet opgeven voor Verstappen.

Sebastian Vettel walgt van het idee. De Duitse Aston Martin-coureur wordt geciteerd door Autosport: "Ik ben geen fan van teamorders. Zelfs als de situatie logisch uit te leggen is. Ik denk dat het dan nog steeds slecht is en ik ben voorstander van het hebben van geen enkele teamorder. Als Checo vooraan rijdt moet hij daar blijven rijden."

Historisch gezien is het wel duidelijk dat Vettel geen fan is van team orders. Het Multi 21-incident staat bij veel Formule 1-fans nog vers in het geheugen. In 2013 negeerde Vettel in Maleisië opzichtig een teamorder. De toenmalig Red Bull-coureur reed op de tweede plek achter zijn teammaat Mark Webber. Hij kreeg te horen dat hij niet mocht aanvallen (Multi 21) maar deed alsof zijn neus bloedde. 

Reacties (37)

Login om te reageren
  • Ricciardo heeft dezelfde mening. Het lijkt erop alsof iedereen Red Bull als de grote favoriet in Mexico beschouwd. Lachen als straks Bottas op kop rijdt en een teamorder krijgt om Hamilton er langs te laten gaan.

    • + 3
    • 5 nov 2021 - 17:38
    • nr 76

      Posts: 2.528

      Ja, maar dat is normaal. Valtteri, this is James.
      Alleen is het niet Bottas zijn thuisrace.

      • + 2
      • 5 nov 2021 - 18:48
    • Stitch

      Posts: 5.666

      Ricciardo heeft er nog geen ervaring mee. Vettel wel, vraag maar aan Webber ("not bad for a number two driver ey?")

      • + 0
      • 6 nov 2021 - 07:45
  • Makkelijk loelen Seb, multi 21 remember???

    • + 3
    • 5 nov 2021 - 17:39
    • Ribo89

      Posts: 80

      Volgens mij liet Vettel daar toch zien geen fan te zijn van teamorders :)

      • + 9
      • 5 nov 2021 - 17:47
    • Ha burn!

      • + 0
      • 5 nov 2021 - 19:45
    • Vergeet niet de “NO” van Max zelf. Dus Max zou het moeten begrijpen als iemand teamorders negeert.

      • + 0
      • 6 nov 2021 - 09:12
  • tja als mijn tante een l*l had gehad dan was het mijn oom geweest, alhoewel dat weet je tegenwoordig ook niet meer.

    lang verhaal kort: Max is al het hele jaar veel en veel sneller. dat gaat hier niet veranderen. Of Max moet uitvallen. Maar als Max met een wonder achter checo terechtkomt dan gaat hij er vanzelf wel langs.

    wat is dat gedoe de hele tijd toch? hij wordt al het hele jaar de vernieling ingereden en hier gaat de mexicaanse koning wel ineens Max verslaan? Kan je rekenen? reken er maar niet op.

    • + 14
    • 5 nov 2021 - 17:47
    • Numnum

      Posts: 3.452

      Helemaal eens met je.

      • + 0
      • 5 nov 2021 - 17:59
    • Hij zou er zeker vanzelf langs kunnen, maar dat gaan ze om heel eenvoudige redenen niet toestaan. In de finale geen cowboygedrag, lijkt mij de beste optie. In geval van... uiteraard.

      • + 0
      • 5 nov 2021 - 18:03
    • @Numnum. Ken jij de tante van @Roy?

      • + 3
      • 5 nov 2021 - 18:21
    • Ik wist niet dat je tante transgender was. Hoe voel je je daarbij Roy? Je kan alles bij mij kwijt hoor.

      • + 0
      • 5 nov 2021 - 19:38
    • Ik ken je tante niet maar de kans is groot dat ze wel eens een lul heeft 'gehad'.
      En waarschijnlijk was het je oom

      • + 1
      • 5 nov 2021 - 19:47
    • Numnum

      Posts: 3.452

      Ja zeker ken ik die tante!
      Da’s me toch een lekker loeder zeg! Nomnom! 😋

      • + 0
      • 6 nov 2021 - 09:56
  • SFerrari

    Posts: 145

    Teamorders zijn er altijd geweest em horen erbij. Stop anders met 2 auto's per team.

    • + 2
    • 5 nov 2021 - 18:07
    • Precies!!

      • + 0
      • 5 nov 2021 - 18:21
    • Ja voor liefhebbers van het rode team zijn teamorders logisch.

      • + 0
      • 6 nov 2021 - 13:10
    • @snelrondje Voor liefhebbers van constructeurs bij uitbreiding. Maar het is een uitstervend ras, in Nederland in het bijzonder ;-)

      • + 0
      • 6 nov 2021 - 20:05
  • Joeppp

    Posts: 4.844

    Het Multi21 gedoe kwam volgens mij voort uit het idee van Vettel dat Webber het hem moeilijk had gemaakt het jaar ervoor in Brazilie. Maar buiten dat denk ik dat niemand van teamorders houdt maar dat ze zo logisch zijn. Ik denk dat Schumacher niet blij was met de overwinning in Oostenrijk en zo kan ik er nog wel een paar opnoemen.

    • + 0
    • 5 nov 2021 - 18:09
    • Niet alleen in Brazilië. Gedurende de voorgaande 3 seizoenen had Webber tot drie keer toe orders genegeerd.

      • + 0
      • 5 nov 2021 - 18:18
  • JeroenF1

    Posts: 510

    Ik ben er ook geen fan van, maar het is inderdaad soms wel goed uit te leggen waarom het gebeurt (en soms niet).

    Maar goed, Checco moet wel eerst voor Verstappen zien te rijden wil.een teamorder überhaupt aan de orde zijn.

    • + 0
    • 5 nov 2021 - 18:15
    • Ik kan mij geen enkel voorbeeld indenken waarbij teamorders niet uit te leggen zijn. Piloten, alle piloten(!) komen op het tweede plan. De publieke opinie denkt hier anders over, ik weet het.

      • + 0
      • 5 nov 2021 - 18:26
  • Als Checo niet aan de kant gaat parkeert Max zijn RB bovenop Perez’ halo...

    • + 0
    • 5 nov 2021 - 18:19
    • Denk dat Max heel slim is, en Lewis dan als bowlingbal gaat gebruiken om een Mexicaanse dubbelstrike te gooien.

      • + 0
      • 5 nov 2021 - 18:26
  • Wat moet je dan, als je ziet dat Mercedes het wel doet ?

    Het is alleen maar hopen dat Perez niet ook nog een Mercedes voorbij moet laten, om Max voorbij te laten.
    mocht die situatie in de praktijk al te verwachten zijn.

    • + 0
    • 5 nov 2021 - 18:25
  • Seb, Checo zit niet eens in je team dus dan zijn 'team orders' sowieso niet van toepassing.

    • + 0
    • 5 nov 2021 - 18:44
  • De Engelse media heeft weer iets gevonden hoor. Ook op Sky Sports hebben ze het er al uitgebreid over. En dan te bedenken dat Perez eigenlijk nog nooit sneller is geweest dan Verstappen en de concurrent in de titelstrijd al een aantal keer heeft laten zien geen moeite te hebben met teamorders. Waarom moet de Engelse media zich dan nu ineens bemoeien met de teamtactiek van Red Bull? Echt belachelijk en weer een typisch voorbeeld van hoe vreselijk die overkill van Engelse media in de F1 is.

    • + 3
    • 5 nov 2021 - 19:15
    • Geen overkill van Nederlandse media in F1? Ik denk dat er vooral aandacht is omwille van Sergio's thuisrace. Hij loopt al de hele week in beeld. Toch een beetje de context zien, meen ik.

      • + 1
      • 5 nov 2021 - 19:52
    • Bij VT1 zat Damon Hill als co-commentator, toch maar even op Winkelman teruggevallen. Ga niet naar zo'n Hammie-fanboy zitten luisteren.

      • + 1
      • 5 nov 2021 - 19:55
    • En dat is je volste recht. Maar ik dacht eerder aan Jack en Mol toen ik het schreef...

      • + 0
      • 5 nov 2021 - 20:24
  • Amazone

    Posts: 53

    Als Bottas dan ook lekker blijft waar hij zit...

    • + 0
    • 5 nov 2021 - 20:01
  • Het zou pas raar zijn als Perez direct voor Verstappen mag finishen, mocht die situatie zich uberhaupt voordoen.

    • + 0
    • 5 nov 2021 - 20:06
  • Snork

    Posts: 13.450

    Ik heb net VT2 bekeken. Ben de dominantie van Red Bull helemaal zat. Bahbah.

    • + 0
    • 5 nov 2021 - 23:02
    • de Waal

      Posts: 143

      Je hebt gelijk! Het heeft alweer veel te lang geduurd!

      • + 0
      • 6 nov 2021 - 09:24
  • Illym3ns

    Posts: 150

    Mocht Checo voor Max komen, dan komt gewoon die teamorder. Maar de kans dat Checo sneller is dit weekend is nog kleiner dan dat Gaston vanavond voor m'n deur staat met een grote cheque van 53,9 miljoen.

    • + 0
    • 6 nov 2021 - 10:38
  • Waar maakt iedereen zich in hemelsnaam druk om, hele seizoen nog geen last van teamorders bij Red Bull en nu opeens is iedereen er bang voor. Checo rijdt überhaupt nooit voor Verstappen dit seizoen. Gedoe om niks.

    • + 0
    • 6 nov 2021 - 12:17
  • Ben benieuwd wat Mark Webber vindt van deze uitspraak, waarschijnlijk :multi 21

    • + 0
    • 6 nov 2021 - 13:08

QA Grand Prix van Qatar

Lokale tijd 

QA Grand Prix van Qatar

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1 is spannender dan ooit?

Coureursprofiel

  • Team Red Bull Racing
  • Punten 1.514
  • Podiums 96
  • Grand Prix 255
  • Land NL
  • Geb. datum 30 sep 1997 (24)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), NL
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,8 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
8 - 10 okt
Japan
8 - 10 okt
Turkije
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
5 - 7 nov
Mexico (land)
12 - 14 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Qatar
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
8 - 10 okt
8 - 10 okt
Turkije Istanbul Park
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
5 - 7 nov
12 - 14 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar