user icon

Williams minder blij met uitzicht helmcamera

  • Gepubliceerd op 21 sep 2021 07:36
  • comments 18
  • Door: Bob Plaizier

Het is een innovatie die we de afgelopen races hebben gezien: de helmcamera. In de helm van de coureurs zit een hele lichte camera gemonteerd die het publiek vanaf de bank mee kan laten genieten van de actie in de cockpit. De camera is vooralsnog alleen goedgekeurd voor Bell-helmen dus Bell-helm-man George Russell mocht in Monza met de camera rond rijden.

Veel fans waren zeker te spreken over het gloednieuwe camerastandpunt. Maar Williams, het team van Russell, was er vanzelfsprekend wat minder happy mee. Jan en alleman kan namelijk meekijken op het dashboard van Russell. Williams-bons Dave Robson laat zich in gesprek met Britse media uit over de nieuwe gimmick: "Het is niet echt ideaal vanuit ons oogpunt denk ik zo. Maar als de mensen het interessant en entertainment vinden dan is het onderdeel van de sport, is het niet? Het is waarschijnlijk niet de plek waar ik de camera zou plaatsen maar als de mensen het leuk vinden is het goed."

Russell was niet de eerste coureur die met de helmcamera rond reed. In België reed Alpine-coureur Fernando Alonso al rond met het ding. En enkele jaren geleden had Lando Norris bij een demo op Goodwood ook al een cameraatje in zijn helm zitten. 

Reacties (18)

Login om te reageren
  • Het is toch wel een leuke gimmick die door de liefhebbers wordt gewaardeerd.
    Het is zelfs door YT editors opgepakt die Russell alvast als voorproefje voor 2022 met helmcam in de Mercedes hebben gezet;
    https://youtu.be/GAGmyucV0s0

    • + 0
    • 21 sep 2021 - 08:01
  • Uncreative

    Posts: 2

    Ach, de teams zullen daar ook wel weer wat op verzinnen. Een klein filtertje (zoals een 3d bril) over de lens of iets soort gelijks... er komen vast slimme oplossingen als dit standpunt blijft.

    • + 1
    • 21 sep 2021 - 08:28
  • Ik ben benieuwd waarom Dave Robson het "niet echt ideaal” vindt. Heeft hij dat niet gezegd?

    • + 0
    • 21 sep 2021 - 08:54
  • In 2012 had jr ook zo een camera in de helm
    Zie hier de beelden.

    m.youtube.com/watch?v=kPNP9QqwFyA

    • + 0
    • 21 sep 2021 - 09:12
    • Daar zag je tenminste als kijker het circuit ipv het stuurtje zonder circuit, wat momenteel te zien is.

      • + 0
      • 21 sep 2021 - 09:21
  • meister

    Posts: 2.801

    Nu nog wat post processing toepassen voor tegen de trillende opname.

    • + 0
    • 21 sep 2021 - 09:18
  • De camera stond scheef dus volgens mij nog niet een juiste weergave. Het heeft voor mij weinig toegevoegde waarde.

    • + 0
    • 21 sep 2021 - 09:35
    • Bwoah, na een paar Krombachertjes trekt dat beeld vanzelf recht...

      • + 1
      • 21 sep 2021 - 11:58
  • Bijzonder dat Williams nog steeds het enige team is waar de display niet op het stuur zit.

    • + 0
    • 21 sep 2021 - 09:37
    • Ik weet niet exact wat de reden is, wellicht meer ruimte voor knopjes (functies) op het stuur? Of wellicht beter (stabieler) zicht op scherm? Ik mag dat eigenlijk wel. Een team wat eigengereid is op sommige gebieden. Net als dat afwijkende KERS systeem wat zij hadden (met een vliegwiel, dacht ik).
      Een beetje een Saab onder de F1 fabrikanten? ;-)

      • + 1
      • 21 sep 2021 - 09:56
    • Snork

      Posts: 12.659

      Mag Verslappen, dat hangt van het pakket af wat je bestelt. Dit is een Williams in een standaard uitvoering, in de high executive uitvoering zit het schermpje verwerkt in het stuur en zijn de vloermatten van een luxer materiaal.

      • + 1
      • 21 sep 2021 - 10:30
    • @snork Nu dacht ik (heel even maar) dat je zin begon met 'Max Verstappen'. Grappig momentje...

      • + 0
      • 21 sep 2021 - 10:39
    • Ohw, Mag Verslappen is een forumlid. Negeer mijn opmerking, ze slaat nergens op. Zelfs niet grappig. Editen zou leuk zijn hier... WIS

      • + 0
      • 21 sep 2021 - 10:43
    • gridiron

      Posts: 423

      Ik gok er op dat het vooral goedkoper is.

      • + 0
      • 21 sep 2021 - 12:11
  • Vroeger in de beeldbuis tijd gaf je je TV een opsodemieter als het beeld zo trilde. Ik vind het werkelijk niets toevoegen, alsof dit het beeld is wat de coureur echt heeft. Eenoog die in elke bocht naar rechts tegen die halo aan zit te gluren.

    • + 0
    • 21 sep 2021 - 09:59
  • elflitso

    Posts: 582

    Ik vond het leuk en interessant om een paar keer te zien. Maar het geeft wel een kijk in de keuken van de chef-kok. Daarom kan ik mij voorstellen dat teams hier niet positief over zijn. Het zijn gewoon bedrijfsgeheimen. Geen probleem als het stopt. Hoe leuk het ook was.

    • + 0
    • 21 sep 2021 - 21:04

TR Grand Prix van Turkije

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

TR Grand Prix van Turkije

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1 is spannender dan ooit?

Coureursprofiel

  • Team Alpine F1
  • Punten 190
  • Podiums 0
  • Grand Prix 174
  • Land Spanje
  • Geb. datum 29 jul 1981 (40)
  • Geb. plaats Oviedo, Spanje
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
8 - 10 okt
Japan
8 - 10 okt
Turkije
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
8 - 10 okt
8 - 10 okt
Turkije Istanbul Park
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar