user icon

Video: Heftige crash Lando Norris op Raidillon tijdens kwalificatie

  • Gepubliceerd op 28 aug 2021 16:04
  • comments 30
  • Door: Brick van Boxtel

Lando Norris is zojuist hard gecrasht tijdens de derde sessie in de kwalificatie voor de Grand Prix van België. De coureur gokte samen met Sebastian Vettel op en getimed rondje in hele natte omstandigheden, maar dat pakte verkeerd uit voor de Brit.

Sebastian Vettel riep tijdens Q3 al dat er te veel water op het circuit lag, toch besloot Norris om een snelle ronde neer te zetten. De coureur reed naar boven op het circuit en verloor de controle over de bolide. Norris stapte uit zijn bolide en leek oke. Ook over de teamradio zei hij dat er geen verwondingen waren.

McLaren zal een nacht moeten doorwerken, er is namelijk zoveel schade dat een nieuw chassis, nodig is. Hieronder de crash:

 

Reacties (30)

Login om te reageren
  • jd2000

    Posts: 5.069

    Gelukkig loopt het goed af

    • + 1
    • 28 aug 2021 - 16:10
  • LimboF1

    Posts: 4.989

    Fuck, dat was wel een harde. Denk dat Vettel gelijk had met de rode vlag, maar die Norris heeft wel ballen. Ik had hem het zo gegund om een mooie startpositie te halen.

    • + 3
    • 28 aug 2021 - 16:10
  • Politik

    Posts: 7.027

    Wow wat is dit verschrikkelijk jammer, Norris was vandaag kanshebber voor de pole.
    Ik zag de beelden gefilmd vanuit de helikopter en Norris onder de bomen verdwijnen, we zeiden hier al tegen elkaar let maar op, die komt niet boven.... gewoon een voorgevoel, maar wel verschrikkelijk klote.

    Gelukkig is hij in orde, maar die Mclaren is afgeschreven als ik het zo bekijk.

    • + 4
    • 28 aug 2021 - 16:12
    • Remco_F1

      Posts: 66

      Dat zei ik ook, die komt niet boven.. bij start finish zag je hem nauwelijks..

      • + 0
      • 28 aug 2021 - 16:13
    • @Pick zag het als eerste...

      • + 1
      • 28 aug 2021 - 16:23
    • mario

      Posts: 8.664

      Mijn hart sloeg ook wel een paar slagen over toen ik het zag..... Maar gelukkig is hij OK en nou maar hopen dat hij morgen weer in een netjes opgebouwde auto kan stappen....

      • + 1
      • 28 aug 2021 - 16:47
    • Politik

      Posts: 7.027

      @Larry,

      Evert is er niet vandaag ;)

      • + 1
      • 28 aug 2021 - 16:49
    • De beelden vanuit de helikopter waren een ongemakkelijk voorbode van het onheil. Ongeveer dezelfde plek waar die 5 dames zwaar crashte. Die rijden zonder halo??? Hallo, zeg... Wat een geluk was daarmee gemoeid.

      • + 0
      • 28 aug 2021 - 17:52
    • Op de Formule W auto's zitten ook halo's, en bij sommigen zit er zelfs een engeltje op gelukkig...

      • + 0
      • 28 aug 2021 - 19:00
    • Toen ik met mijn zoon de beelden zag, gaf hij daar een opmerking over. We letten erop maar zagen er blijkbaar over. Ik vond het al vreemd. Kijk dadelijk nog eens terug.

      • + 0
      • 28 aug 2021 - 19:23
    • MWHT

      Posts: 499

      Redcar: en zonder Halo was de dame in de rode auto er niet meer geweest. De had dan een band bovenop haar helm gekregen...

      • + 0
      • 28 aug 2021 - 22:44
    • Uiteraard hebben ze halo. Ik keek ondertussen opnieuw op een groter scherm dan dat van zoons mobieltje. De halo heeft haar nut al vaker bewezen. Alleen jammer dat het weer op Eau Rouge was. Wordt opnieuw meer controversieel. Hopelijk grijpen ze in zonder aan het dna van Spa te raken: Speed, Power and Aerodynamica. Op youtube zijn er enkele interessante filmpjes te bekijken over die bocht. Er is ook een Vaillant-uitgave (stripreeks) over Francorchamps: geschiedenis, prachtige tekeningen, foto's en schetsen. In 2016 of 17 reden Zanardi -Sprengel - GLock in BMW gt3 met Vaillant-livery tijdens de 24u van Spa. Ik hield er een driedubbel gesigneerde poster aan over. Het was een onwaarschijnlijke klus om dat relikwie de ganse dag droog te houden. Hij kreeg een opvallende plek in mijn woning. @GPtoday: hoe gaat het ondertussen met Alex?

      • + 0
      • 28 aug 2021 - 23:28
    • mario

      Posts: 8.664

      Volgens mij rijden tegenwoordig zo'n beetje all "open-wheel" klasses met een halo... En hoe foeilelijk ik die teenslipper nog steeds vind, sinds de crash van Grosjean heeft ie zeker wel z'n waarde bewezen...

      • + 0
      • 29 aug 2021 - 02:44
  • Precies 51 G was deze crash , donders wat een klapper!

    • + 1
    • 28 aug 2021 - 16:15
    • een beetje een indycar/oval crash. Brundle zei ook al dat je beter zo kunt crashen dan in één keer stil staan.

      • + 1
      • 28 aug 2021 - 16:21
  • Mogen we strafpunten geven aan de koersdirectie?

    • + 0
    • 28 aug 2021 - 16:19
    • blijft altijd een lastige. De één geeft hier pluspunten voor de ander strafpunten. Ze kunnen het toch nooit goed doen.

      • + 0
      • 28 aug 2021 - 16:22
  • Beri

    Posts: 4.080

    Het moment dat de helikopter hem volgde en hij achter de bomen verdween, dacht ik nog; ik hoop dat hij veilig boven komt. Vervolgens in en fractie zag je "Yellow flag sector 1" en het volgende beeld was een draaiende Norris.

    Heftige klapper. Maar een rode vlag voorafgaand aan de crash, zoals Vettel aangaf, was natuurlijk onnodig (in mijn ogen). Norris pakte iets teveel de binnenkant waardoor hij de auto verloor. Dat had niks met aquaplaning te maken.

    • + 1
    • 28 aug 2021 - 16:22
    • Op het moment dat hij lift is hij hem meteen kwijt, Lando was iets te enthousiast met omhoog knallen onder deze omstandigheden.

      • + 2
      • 28 aug 2021 - 16:26
    • Beri

      Posts: 4.080

      Het was een rijders fout. Helaas.

      • + 1
      • 28 aug 2021 - 16:31
    • Brundle zei gelijk, "did I see him turn?" en jawel hoor.
      Brundle heeft goede en scherpe ogen, maar ook hoe de wagen op, niet normale plek of hoe de wielen reden. Best knap.

      • + 2
      • 28 aug 2021 - 18:24
  • John6

    Posts: 5.650

    Kan gebeuren, Die kunnen ze in ze geheel afschrijven die auto van Lando,

    • + 0
    • 28 aug 2021 - 16:22
    • Pole kanshebber en dan een mega crash is zonde, maar dit is Spa...

      Deze klap hoor bij Spa. Wel nog steeds gevaarlijk dat de autos terug keren op de baan... aan de run off moeten ze iets mee doen dat het niet langer terug stuiterd.

      Autos die in elkaar rijden zoals de big one met Nascar, hoort dan weer niet in Spa.

      • + 1
      • 28 aug 2021 - 17:14
    • Tylahunter: ik ben alml bang dat ze dit stuk circuit veiliger willen maken en daarmee de Eau Rouge verminken.

      • + 0
      • 28 aug 2021 - 17:28
  • Kreeg net de punten van Joan Haanappel binnen...
    8.9 voor de pirouette;
    9.8 voor de uitvoering;
    7.4 voor sprong van auto.

    Gemiddeld: 8.7
    (voorlopige 1e plaats).

    • + 4
    • 28 aug 2021 - 16:35
    • Haha plusje omdat je Joan Haanappel aanhaalt!

      • + 0
      • 28 aug 2021 - 17:25
    • 80 jaar inmiddels @Zeswieler and still going strong!

      Weet nog dat ik vroeger de pest aan haar had vanwege haar elitaire stemmetje.
      En kunstschaatsen was ook niet echt mijn dingetje, behalve als er iemand onderuit ging. Lol...

      • + 1
      • 28 aug 2021 - 17:44
    • Die landing na zijn auto release was echt waardeloos, dat heeft Lando een bull p.ntjes aftrek gekost.

      • + 0
      • 28 aug 2021 - 17:47
    • Mooi man, is zij ook al tachtig.. Woww, Sjoukje is pas negen en zeventig.
      Off topic, ik ben blij dat Lando in orde is en morgen kan starten.. 🙂

      • + 0
      • 28 aug 2021 - 22:44
    • Larry P.:
      Ik keek ook voor de valpartijen òf voor n stukje onafgedekte bikinilijn, dat in die tijd nog wel ns links en rechts onder t elastiek vandaan krulde.

      • + 1
      • 29 aug 2021 - 00:26

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 278
  • Podiums 9
  • Grand Prix 91
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 13 nov 1999 (21)
  • Geb. plaats Glastonbury, Groot Brittannië
  • Gewicht 64 kg
  • Lengte 1,7 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar