user icon

Mercedes-baas Toto Wolff over eigen toekomst: "Ik zal er zeker zijn, maar niet persé als teambaas"

  • Gepubliceerd op 23 aug 2021 16:16
  • comments 24
  • Door: Arjan Hoefakker

Mercedes-baas Toto Wolff zegt dat hij wel eens kan besluiten af te treden als teambaas van het team dat dit jaar de wereldtitel verdedigt ten opzichte van Red Bull Racing. Het is niet voor het eerst dat Toto Wolff over een mogelijk pensioen begint.

De 49-jarige Oostenrijker zegt dat hij er onlangs over heeft nagedacht om helemaal uit de Formule 1 te stappen. "Een jaar lang heb ik erover nagedacht om terug te gaan naar de financiële wereld", vertelde hij aan de krant Bild am Sonntag.

"Tijdperk vormgeven"

"Maar wij bij Mercedes hebben samen besloten dat de Formule 1 niet alleen een marketingplatform is dat we voor een korte tijd willen gebruiken. We willen een tijdperk vormgeven. Aangezien ik 33 procent van de aandelen van het team bezit, zal ik er zeker zijn. Maar dat betekent niet per se dat ik de teambaas moet zijn."

Nadat Mercedes met Nyck de Vries het wereldkampioenschap in de Formule E wist te winnen, maakte Mercedes duidelijk dat zij uit de elektrische klasse stappen en zich meer gaan richten op de Formule 1. Eind 2022 verdwijnt Mercedes uit de elektrische tegenhanger van de Formule 1. Nadat BMW en Audi vertrokken uit de FE wordt Wolff gevraagd of de exodus uit de FE het begin van het einde inluidt voor de FE. Wolff: "Veranderingen bieden altijd kansen voor meer verandering", zo klinkt zijn antwoord. 

Exodus herstart voor FE? 

Wolff: "Op het eerste gezicht is het natuurlijk jammer dat drie vooraanstaande autofabrikanten tegelijkertijd eruit stappen. Maar misschien heeft de Formule E gewoon een soort herstart nodig om de volgende stap te zetten. Andere teams, mogelijk nog meer privé-teams, zullen groeien omdat ze meer in beeld komen", voegde hij eraan toe.

Reacties (24)

Login om te reageren
  • Foto: Toto moet zelfs het tasje van zijn Suus dragen...

    • + 0
    • 23 aug 2021 - 16:24
    • Is puur symboliek; geeft mi aan dat Suus straks Toto gaat opvolgen. Ze heeft deze nieuwe functie zeer recent al een beetje geoefend door in de media 'iets' te zeggen over Horner ;-)

      • + 1
      • 23 aug 2021 - 16:32
    • Scherp @F(1)orum!

      En ze zijn ook in ‘gemeenschap van aandelen’ getrouwd, dus het moet wel kloppen...

      Kortom, Wolff laat Bottas nog ff een meerjarig contract ondertekenen en verdwijnt vervolgens uit de picture.

      Suus krijgt vervolgens de zwaar geschoffeerde Britse pers achter haar aan en meldt eenvoudig dat zij niet verantwoordelijk is voor besluiten die voor haar tijd zijn genomen...

      Dat wij daar weer als eersten achter moeten komen hé?

      • + 3
      • 23 aug 2021 - 17:11
    • @Larry: Ervaring, what else 🤣

      • + 2
      • 23 aug 2021 - 17:12
    • Ik lees nog meer uit deze foto.
      Toto gaat toch voor het fia voorziterschap. Hij heeft bij Max Mosley e.e.a. afgekeken en op Suus uitgeprobeerd. Daarom heeft Suus een sjaaltje om zodat de blauwe plekken niet zichtbaar zijn.
      Daarnaast lijkt het alsof Toto een predictor stick vast heeft omdat hij toch niet voor het zingen de kerk uit was. Hij was waarschijnlijk iets te snel doordat hij, zoals de laatste tijd gewend, enigzins vals speelde waardoor hij te vroeg aan de 'finish' was.

      Maar het kan natuurlijk zijn dat Toto het hier totaal niet mee eens gaat zijn en vind dat ik de Bull zit op te ruien. En misschien heeft hij het dit keer dan bij het rechte eind. Maar ik denk toch dat hij een beetje vals speelde.

      • + 0
      • 23 aug 2021 - 20:01
    • Hij zal zich eerst voor de rechter moeten verantwoorden i m handelen met voorkennis bij de overname van Aston Martin.
      Ook Lance en Papa Stroll zijn hierbij verdacht.
      Dus ik denk dat hierbij zijn ruiten zijn ingegooid en Toto dus niet een functie als opper hoofdman van de FOM of FIA zal krijgen.

      • + 0
      • 23 aug 2021 - 21:56
  • John6

    Posts: 5.650

    Toto stopt ook wel ermee, de vraag is alleen nog welk jaar.

    • + 0
    • 23 aug 2021 - 17:48
  • Met een beetje pech in de gevangenis ivm handel met voorkennis bij de aankoop van 30 miljoen euro aan Aston Martin aandelen in april 2020. Wordt nu onderzocht.

    • + 2
    • 23 aug 2021 - 18:12
    • Toto is een zeer geslepen zakenman, altijd al geweest.
      Die zie ik geen aandelen kopen met voorkennis, al helemaal niet als de hele wereld weet dat hij al heel lang bevriend is met Stroll sr.

      • + 0
      • 23 aug 2021 - 18:16
    • Is hij ook niet bevriend met de Vijah Mallya...?

      • + 0
      • 23 aug 2021 - 18:34
    • Dat is hij zeker @Larry. Ik zat te googelen en las dat Vijah de toekomst van Aston Martin ook heel rooskleurig inzag, maw dat de aandelen zeker zouden gaan stijgen.
      Die zgn "voorkennis" was een publiek geheim.

      2 febr 2020
      "Racing Point’s former owner Vijay Mallya says he has “congratulated” his friend Lawrence Stroll for completing the Aston Martin deal."

      “I am delighted for Lawrence and I’m delighted for the team,” Mallya told Aut0sp*rt.

      “To ultimately become a works team was always a dream.

      “Lawrence and I are friends, and in fact I congratulated him this morning on the news. He’s a very astute investor, and his track record proves that.

      “If you look at the share price of Aston Martin today, he’s obviously made a sweetheart deal.

      “Under his chairmanship and with the new range of models that Aston is planning there’s only one way to go, and that’s north.

      • + 1
      • 23 aug 2021 - 19:47
    • Waar het in deze om gaat is dat MB 6 maanden na dat Toto aandelen had gekocht een aandeel van 20% in AM heeft genomen, mede hierdoor is de prijs van de aandelen met zo’n 60% gestegen. De vraag is nu of Toto wist dat MB plannen had om flink in AM te investeren.

      Die laatste zin mag je ook veranderen in;
      Uiteraard wist Toto dat MB plannen had om flink in AM te investeren maar de vraag is of ze de Britse beurswaakhond ervan kunnen overtuigen dat hij dat niet wist ;)

      • + 0
      • 23 aug 2021 - 20:51
    • Haha @Pietje. Had hetzelfde bericht gegoogled.
      Daar kwam ook mijn ‘dijenkletser’ vandaan.

      • + 0
      • 23 aug 2021 - 22:20
    • Wolff is een Kingmaker. Ik vermoed niet dat hij met voorkennis heeft gehandeld; ik denk dat hij (een van) de architecten van de huidige constructie is geweest. En daar is naar mijn mening helemaal niets mis mee. Iedereen is vrij om zijn netwerk in te zetten.

      • + 0
      • 23 aug 2021 - 23:23
  • Red Fool

    Posts: 276

    Per se.
    Waarom is het toch zo moeilijk?

    • + 1
    • 23 aug 2021 - 19:10
  • Als we iemand in schaapskleren zien rondlopen...

    • + 0
    • 23 aug 2021 - 19:44
  • sailor

    Posts: 10.753

    "Ik zal er zeker zijn, maar niet persé als teambaas"

    Nou , ben daar maar niet zo zeker van , heel veel mensen dachten gisteren dat ze er vandaag nog zouden zijn , maar helaas...

    • + 0
    • 23 aug 2021 - 21:24
    • Life is like a fart in the wind!



      Zo ...

      • + 0
      • 23 aug 2021 - 21:30
    • Wolff: “Ik zit inmiddels bij zoveel mensen onder de huid dat ik er hoe dan ook nog heel lang bij zal zijn...”

      • + 0
      • 23 aug 2021 - 22:26

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar