user icon

Sainz vol verbazing na crash: "Ik heb geen idee wat er mis ging"

  • Gepubliceerd op 31 jul 2021 17:56
  • comments 14
  • Door: Rob Veenstra

Carlos Sainz zit het hele jaar al goed in zijn vel na zijn overstap naar Ferrari. De Spanjaard kan de snelheid van teamgenoot Charles Leclerc matchen en is zelfs regelmatig sneller dan de kroonprins van het Italiaanse team. Ook vandaag leek hij op weg naar een zeer goed resultaat in de kwalificatie, ware het niet dat hij crashte in Q2.

Windstoot op de auto

Die crash zorgde ervoor dat hij als vijftiende zal moeten beginnen aan de Grand Prix van Hongarije. Na de kwalificatie zei hij tegen de media dat hij in orde is en niks mankeert. Sainz: "Ik voel me prima. Ik heb echter geen idee wat er nu precies fout is gegaan, wat ik anders deed. Ik sta er eigenlijk helemaal versteld van dat dit gebeurde."

"Ik ging de laatste bocht langzamer in dan de ronde ervoor omdat ik voelde dat de banden en de wind anders waren. Ik reed iets langzamer en verloor vanuit het niets de auto. De engineers hebben er ook naar gekeken en ontdekten dat er een windstoot van 30km/u achterop de auto blies, terwijl het die ronde ervoor 10km/u was. Misschien ben ik hierdoor de achterkant van de wagen kwijtgeraakt?"

"Ik wil mijn excuses aanbieden aan het team, maar ga de wind niet als excuus gebruiken voor de crash. Het is denk ik onderdeel van het leerproces, maar dit is wel het slechtste circuit waar je dit kan krijgen."

Reacties (14)

Login om te reageren
  • Hij had wat beter gecoacht moeten worden vanuit de pits.
    Als Sainz nou eerst achteruit had gereden en daarna zijn ronde had afgemaakt dan had hij met een nieuwe voorvleugel en ff wat uitlijn werk gewoon Q3 gehaald.

    • + 1
    • 31 jul 2021 - 18:07
  • 0,00% 13 euro per doos en verder geen idee !

    • + 0
    • 31 jul 2021 - 18:16
    • mario

      Posts: 8.744

      Say what????

      • + 0
      • 31 jul 2021 - 23:59
  • Tja Carlos, dat krijg je ervan als je met 2 softs op rechts, en 2 regenbanden op links een kwalificatierondje probeert te rijden.

    • + 0
    • 31 jul 2021 - 18:20
    • Sainz had 'm beter ergens anders in kunnen schuiven.

      • + 0
      • 31 jul 2021 - 18:21
    • Inderdaad beginnersfout.

      Iedereen weet dat je de 2 regenbanden al-tijd op rechts moet hebben.

      Da’s een abc-tje...

      • + 0
      • 31 jul 2021 - 23:46
  • Prima reactie van Karel II. En het was een mooie klapper.

    • + 0
    • 31 jul 2021 - 18:23
  • Wanneer is Sainz dan 'regelmatig sneller' dan zijn teamgenoot?

    • + 1
    • 31 jul 2021 - 18:46
    • In VT,s en soms Q1 of Q2, maar als het er echt om gaat heeft Charles meestal wel iets extra's.

      • + 1
      • 31 jul 2021 - 19:13
    • Sainz heeft het heel snel opgepakt bij Ferrari, maar ik denk dat hij nu wel zo ongeveer op zijn level zit. Dat is heel snel, maar inderdaad geen Leclerc. Dat had ik eerlijk gezegd ook niet van hem verwacht, ik vind dat hij het zo al prima doet. Voor Ferrari is het echter ideaal, er zijn niet veel teams die zo'n sterk duo hebben.

      • + 1
      • 31 jul 2021 - 21:42
    • @mr.Monza en Cherokee

      Ik ben erg gelukkig met het Ferrari-duo. Vettel is een prima vent, maar het was de laatste 3 jaar echt afzien.

      En Kimi was een trouwe secondant, maar de prestaties van Leclerc in de tweede Ferrari waren een behoorlijk stuk beter.

      En Carlos doet het prima.

      • + 1
      • 31 jul 2021 - 22:46
    • Carlos heeft altijd als eerste de pizzasnijder te pakken.

      Bovendien wint hij vaker van Charles met schaken.
      Met golf is Leclerc dan weer beter.

      Van de laatste twee punten staat er overigens een filmpje op ‘JoepTjoep’.

      • + 0
      • 31 jul 2021 - 23:53
    • @mr.Monza

      Ik las vrijdag een analyse waarin werd uitgelegd dat het heel goed mogelijk is dat Red Bull nog steeds de beste kaarten heeft, ondanks dat Mercedes de FP's domineerde.

      Vooraf werd natuurlijk al aangegeven dat de Red Bull de overhand heeft op de W12 en het een track is dat de Red Bull beter zou moeten liggen (verg. Monaco en Baku)

      Men gaat ervan uit dat Mercedes op vrijdag met meer vermogen had gegeven dan RBR en de RBR met meer downforce rondrijdt (wat sws de grote kracht van de RB is), omdat de Merc op de rechte stukken een halve seconde pakte (en vervolgens meer een paar tienden inleverde in de langzame bochten). Dat verschil was zaterdag volgens mij vrijwel verdwenen.

      In de long runs waren MB en RB vrijwel gelijkwaardig.

      Tot slot schat Pirelli het verschil tussen softs en mediums op een massive 0,9s. Dus hoewel starten op medium voor de hand zou liggen, begint Verstappen met een gigantisch voordeel in snelheid.

      • + 0
      • 1 aug 2021 - 11:09
  • Sainz kan er vanuit zijn positie (p15) gezien nog een geslaagde zondag van maken als hij en in de punten eindigt en voor Ricciardo eindigt.
    Dat moet m.i. haast wel lukken.

    Als Leclerc dan ook Norris nog verslaat (wordt wat lastiger) kan Ferrari met een glimlach de vakantie beginnen.

    • + 0
    • 31 jul 2021 - 23:59

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team Ferrari
  • Punten 485
  • Podiums 7
  • Grand Prix 244
  • Land ES
  • Geb. datum 1 sep 1994 (27)
  • Geb. plaats Madrid, ES
  • Gewicht 66 kg
  • Lengte 1,78 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar