user icon

Verstappen over rokende remschijven: ''Ik zag mensen foto's maken van de vlammen''

  • Gepubliceerd op 18 jul 2021 11:15
  • comments 19
  • Door: Martijn Arnoldus

Dit weekend verloopt anders dan anders voor het 20-koppige F1-veld. Waar normaliter de kwalifcatie bepalend is voor poleposition, werd het dit keer beslecht door een sprintrace. Max Verstappen won deze 100-kilometer-kwalificatiewedstrijd en start daardoor vanaf de eerste plek.

Voor de Red Bull-coureur voelde dit nieuwe format na afloop toch nog wat onwennig. ''Ja, het voelde een beetje raar om eerlijk te zijn'', zei Verstappen voor de microfoon van Ziggo Sport. ''Natuurlijk heel blij om de race te winnen en drie punten te scoren. Maar dan hoor je 'poleposition' op de radio. Dan denk je toch wel een beetje van...[Verstappen deint wat heen en weer] het voelt dan niet echt als een poleposition.''

Op de startgrid, vlak voordat de rode lampen één voor één uitgingen, zat Verstappen in de cockpit met dichtgeknepen billen. Zijn linkervoorrem raakte oververhit en er kwamen steekvlammen uit zijn remschijf. De Nederlandse kampioenschapsleider zei over deze spannende situatie: ''Ik was in de spiegel aan het kijken of die gasten achter mij zo snel zo mogelijk op de grid stonden. Dus daar had ik wel een beetje geluk mee. En ik zag al een paar mensen foto's maken en die hebben dus al een paar mooie foto's van mijn auto kunnen maken met die vlammen'', grapte de 23-jarige coureur.  

Na een bliksemstart pakte Verstappen de leiding af van titelconcurrent Lewis Hamilton. In de beginfase kon de Red Bull-coureur de zevenvoudig wereldkampioen moeilijk van zich afhouden. Volgens Verstappen lag dat aan de afstelling van de RB16B. ''Ik maakte die start, maar ze hadden zoveel topsnelheid. Dat zag ik na bocht vier. Dat was lastig te verdedigen. We moesten ook de tijd halen in de bochten. Ik denk dat we net met iets teveel vleugel rijden dit weekend. Maar dat kan je nu niet meer aanpassen.'' Na de kwalificatie gelden de Parc Farmé-regels, wat betekent dat je niet meer mag sleutelen aan de bolide. 

Voor de Grand Prix van zondag verwacht Verstappen een net zo spannende strijd als op vrijdag en zaterdag. ''Het zal dicht bij elkaar zitten, vermoed ik, omdat Mercedes zo hard op het rechte stuk gaat. Dat is voor mij natuurlijk heel lastig, omdat ik elke ronde veel tijd moet terug winnen in die snelle bochten en dat is natuurlijk moeilijk voor de banden. En zij hebben nu twee auto's achter mij staan om andere strategieën te kunnen doen. Dus we moeten wel wakker blijven en ik verwacht een strijd voor de hele race.''

Reacties (19)

Login om te reageren
  • Horner: ´Max you are on fire!´
    Max: ´Yes i know, Let´s do this!´
    Horner: ...........

    • + 7
    • 18 jul 2021 - 11:24
    • Gelukkig gaat Max dit jaar als de brandweer en kan die zelf het vuur blussen.

      • + 0
      • 18 jul 2021 - 11:50
  • ''Ik was in de spiegel aan het kijken of die gasten achter mij zo snel zo mogelijk op de grond stonden."

    Ik neem aan dat je bedoelt "op de grid stonden."

    • + 0
    • 18 jul 2021 - 11:26
    • Beetle

      Posts: 1.513

      Google translate....

      • + 0
      • 18 jul 2021 - 12:34
    • Max zit op zo'n hoog niveau dat hij alles in birds eye vieuw ziet...

      • + 1
      • 18 jul 2021 - 13:01
    • Worden nog weleens typfoutjes gemaakt op F1T, top dat je er ook achter bent.

      • + 0
      • 18 jul 2021 - 13:06
  • Remco_F1

    Posts: 25

    It,s on fire! Net zoals het seizoen van Max Verstappen!

    • + 0
    • 18 jul 2021 - 11:27
  • RBH2019

    Posts: 3.454

    Ik denk dat Mercedes echt een voordeel heeft, qua banden, topsnelheid en tactische mogelijkheden. Als Verstappen deze weet te winnen zou dat wel een tikje zijn.

    • + 2
    • 18 jul 2021 - 11:28
    • hoeze qua banden? de W12 en zijn voorganger de w11 waren listig in het hele nauwe "window" te vnden waarop de banden ook werken. MB zat er vaak naast. en tactisch zit MB ook soms te slapen. ik zie wel uit hoe het stalen tafeltje bij Toto alsnog een dikke deuk krijgrlt.

      • + 1
      • 18 jul 2021 - 12:12
    • RBH2019

      Posts: 3.454

      Vanwege de bochten met name Primavera. Daar verstookt Verstappen ze toch wat harder op. Maar misschien is de temperatuur weer in het nadeel van de Mercs inderdaad. Ik hoop ook op een flinke deuk extra!

      • + 0
      • 18 jul 2021 - 12:14
    • hij heeft m nog lang niet gewonnen idd. Toch trok ie gisteren wel een gat van 3 a 4 seconden. Als m dat vandaag weer lukt kan ie een hoop opvangen. Bottas moet je verder eigenlijk niet naar kijken. Als je die na 1 ronde nog achter je hebt, dan is ie in principe wel gezien.

      • + 1
      • 18 jul 2021 - 12:32
  • MaxRaw

    Posts: 216

    Jet Engine Brakes are on.

    • + 0
    • 18 jul 2021 - 11:37
  • John6

    Posts: 5.435

    Max heeft nog wel een helpende hand, en dat is het weer, de GP is een paar uur eerder dan de sprintrace, dus het is ook warmer.

    Dat kan wel zijn redding zijn dat Mercedes moet oppassen met hun banden.

    • + 0
    • 18 jul 2021 - 11:38
    • Gezien de hoge temperaturen is het voor Max juist wel goed dat hij met wat "extra" downforce gaat rijden om de bandjes te sparen, ik zie het daarom zonnig in.

      • + 0
      • 18 jul 2021 - 13:09
    • Het is daar al een uur lang 28 graden en geen wolkje aan de lucht!
      In het voordeel van Max lijkt me.

      • + 0
      • 18 jul 2021 - 13:44
  • Max had ook rechercheur kunnen worden. Gast ziet alles!!

    • + 1
    • 18 jul 2021 - 12:08
  • Ramptoeristen kom je dus overal tegen!

    • + 0
    • 18 jul 2021 - 12:21
  • mario

    Posts: 8.298

    Hij heeft mij geen foto's zien maken.... Ik maakte een snapshot met mijn mind ;)

    • + 0
    • 18 jul 2021 - 12:41
  • Bruno64

    Posts: 3

    Ik stel me ook de vraag of met iets minder downforce rijden niet beter zou zijn. Ok, met meer downforce heb je betere grip / hogere bochtensnelheid maar je banden zien ook meer af. We gaan het binnen enkele uurtjes weten.

    • + 0
    • 18 jul 2021 - 13:00

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (23)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar