user icon

Alonso: "Pikorde zal dit jaar niet meer veranderen"

  • Gepubliceerd op 24 jun 2021 07:59
  • comments 10
  • Door: Rob Veenstra

Fernando Alonso denkt dat de huidige pikorde in de Formule 1 in principe vaststaat voor de rest van het seizoen 2021.

De Spaanse coureur zei tegen de media in Frankrijk: "Ik kan me geen kampioenschap herinneren dat op dit punt in het jaar veel is veranderd. Zelfs als je rekening houdt met de auto's van 2022. En ook al zien we in de praktijk soms verschillende prestaties, als we eenmaal in de kwalificatie zijn, zien we Mercedes en Red Bull Racing vechten om de pole."

Alonso, die in 2019 en 2020 niet in de Formule 1 reed, keerde dit jaar terug in de F1 met Alpine van Renault. "Achter die twee topteams zien we dan McLaren, Ferrari, soms Alpine, soms Gasly. In alle zeven races tot nu toe zien we dat beeld", aldus de 39-jarige. "Ik zie niet in waarom dit nu voor het einde drastisch zou veranderen."

Grotere dingen

Alonso zegt echter dat hij blij is om de rest van het seizoen op deze positie te blijven rijden, omdat 2021 'een voorbereidingsseizoen voor grotere dingen' is voor het Franse team.

"We zijn dit jaar in geen enkele race in een positie om voor de top vier of top vijf te vechten", zei hij. "Maar toch zullen we veel blijven leren, hard werken en we zijn vastbesloten om dingen te verbeteren. Maar McLaren en Ferrari waren sterker vanaf de eerste race en ik denk niet dat we in de positie zullen zijn om met hun te vechten."

"Nu staan ​​we achter AlphaTauri en Aston Martin, die ook sterk zijn, dus het kampioenschap is interessant. Maar ik denk dat we zullen vechten voor Q3 - tussen de achtste en twaalfde plaats. Wat mijzelf betreft voel ik mij goed. We hebben zeven races gereden en ik ben drie of vier keer in Q3 geweest - op zondag ben ik meestal sterk. Komt er nog meer? Ja, maar ik denk dat het zal komen als we mogelijkheden hebben om te vechten voor grotere dingen", zei Alonso.

Reacties (10)

Login om te reageren
  • Valt toch eigenlijk wel tegen met Alpine dit jaar. Ze staan 7e, met daarachter twee nagenoeg kansloze teams (Haas en William) qua punten en een Alfa Romeo die ook de grootst mogelijke moeite heeft met het sprokkelen van puntjes. Ik weet dat Alonso altijd aangegeven heeft zich voornamelijk op 2022 te willen richten, maar ik kan me niet voorstellen dat hij vooraf gedacht/gehoopt zou hebben dat ze nu op deze plek zouden staan.

    • + 0
    • 24 jun 2021 - 08:50
    • NFS1

      Posts: 354

      Het is ook een beetje het credo van Renault/Alpine; altijd maar "volgend jaar, dan..." en dit seizoen is voorbereiding voor grootse dingen. Volgend jaar maar weer het zelfde praatje? 2022 is aanpassen aan het nieuwe regelement en volgend jaar gaan we vlammen?

      • + 1
      • 24 jun 2021 - 11:29
  • Rimmer

    Posts: 8.557

    Tja als “fabrieksteam” is het natuurlijk droevig gesteld met de prestaties.
    De motor blijft tegenwoordig in ieder geval heel, al is hij daarmee wel direct de zwakste in het veld.
    Alonso daarentegen doet wat hij moet doen en levert een hele sterke come back af.
    Zijn aanwezigheid pushte Ocon naar nieuwe hoogtes en Ocon zijn prestaties dwongen Alonso om dieper in zichzelf te graven.
    Op rijdersgebied en qua interne rust heeft Alpine stappen gezet en progressie geboekt.
    Maar qua auto ben ik bang dat het nooit meer wat wordt. Het ontwerpteam dat verantwoordelijk was voor deze matige auto is ook verantwoordelijk voor de 2022 auto. Ik ben bang voor Alonso dat hij volgend jaar ook met een gemotoriseerde frietkraam de races zal moeten rijden.
    Maar kijkend naar zijn klasse en uitstekende come back vraag ik mij af wat hij in dat tweede RBR zitje had kunnen doen. Ik geloof niet dat hij Max had aangekund maar de prestaties van Perez had hij inmiddels wel kunnen evenaren en hij was daarmee gewoon weer een wekelijkse podiumklant. Wat een ontwikkeling was dat geweest. Het geeft aan hoe waanzinnig goed die gozer toch is. Voor mij heeft Alonso in die matige Alpine bewezen dat hij echt in het rijtje van de allergrootsten hoort.
    Ter vergelijk;
    Michael kwam in 2010 terug en reed naast Rosberg die toen qua ervaring en kunde gelijkwaardig was aan Ocon nu. Ook Rosberg werd extreem gemotiveerd door zo’n grote naam naast zich.
    De comeback van Alonso vind ik sterker dan die van Michael destijds. Er is meer honger, wil en bewijsdrang aanwezig bij Alonso. Dat vind ik mooi. Heel mooi.

    • + 4
    • 24 jun 2021 - 09:01
    • Kan het alleen maar eens zijn met deze post! Mooi geschreven :)

      • + 0
      • 24 jun 2021 - 09:28
    • Alpine rijd ook met een 3 jaar oud chassis rond , willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten

      • + 0
      • 24 jun 2021 - 11:43
    • Miste alleen wat tussenkopjes en witregels, verder sjappoo. ;)

      • + 0
      • 24 jun 2021 - 12:19
  • De ambitie van Alonso is mooi en goed maar ik verwacht dat in april, mei of juni 2022 wordt gemeld dat Alpine zich gaat focussen op 2023.

    • + 1
    • 24 jun 2021 - 11:15
    • ThisGuy

      Posts: 601

      Alpine heeft zich ten doel gesteld om binnen 10 jaar wereldkampioen te worden. Tegen die tijd moet Alonso wel in de auto getakeld worden...

      • + 1
      • 24 jun 2021 - 13:02
    • Dat heeft Fernando er wel voor over en daarna gaat ie alsnog de Indy500 winnen, vijf keer schat ik in.

      • + 1
      • 24 jun 2021 - 13:21
  • Deze pikorde is precies goed.

    • + 0
    • 24 jun 2021 - 12:36

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team Alpine F1
  • Punten 158
  • Podiums 0
  • Grand Prix 88
  • Land Spanje
  • Geb. datum 29 jul 1981 (40)
  • Geb. plaats Oviedo, Spanje
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit