user icon

Ricciardo onthult de vraag die hij zichzelf stelde voor McLaren-switch

  • Gepubliceerd op 20 maa 2021 13:40
  • comments 17
  • Door: Bo Brautigam

Daniel Ricciardo maakt na een tweejarige stint bij Renault de overstap naar McLaren. De goedlachse Australiër vervangt daar Carlos Sainz, die zelf naar Scuderia Ferrari gaat. Voor hij die overstap maakte, stelde hij zichzelf een erg belangrijke vraag.

Ricciardo maakte in 2018 de onverwachte overstap om van Red Bull Racing naar Renault F1 Team te gaan. Dit zorgde voor flink wat commotie in en rondom de paddock, aangezien niemand kon begrijpen waarom iemand van een top-team naar een middenveld-team zou gaan. Ricciardo zijn reden was simpel: hij kreeg het gevoel dat het team uit Milton Keynes Max Verstappen té veel zou prioriteren. Hij tekende een tweejarig contract bij Renault.

Echter, Daniel Ricciardo stapt na deze twee jaar over naar McLaren. Hij heeft flink bijgedragen aan de korte termijn ambities van Renault - weer terug naar het podium gaan - maar dit was voor de Australiër niet genoeg. Hij stelde zichzelf daarom een belangrijke vraag.

"Kan ik races winnen als alle andere auto's ook finishen?", zo vraagt Ricciardo zich af. "Het antwoord is nee. Dat is de harde realiteit. Diep van binnen wist ik dat ik een overstap moest maken", zo vertelt Ricciardo verder. "In 2019 waren er al gesprekken met McLaren - zij maakte in dat jaar de grootste sprong van elk team. Inmiddels moet ik mijn leeftijd ook meerekenen. Ik ben inmiddels 31, ik kan het niet meer aan toeval overlaten. Ik had gewoon het gevoel dat McLaren zijn zaken beter op orde had dan Renault, en dat heeft ervoor gezorgd dat ik deze beslissing heb gemaakt", zo concludeert Daniel Ricciardo in de Netflix-serie Drive To Survive.

Reacties (17)

Login om te reageren
  • Schaik

    Posts: 142

    Had niet moeten wegrennen voor het gevecht met Max. Dan had hij nog wat overwinningen kunnen pakken wellicht

    • + 2
    • 20 maa 2021 - 13:58
    • Ik denk ook niet dat hij zat te wachten om 2e viool bij Red Bull te gaan spelen.

      • + 2
      • 20 maa 2021 - 14:18
    • Rimmer

      Posts: 8.226

      Achteraf heeft Daniël volkomen gelijk gekregen.
      Hij ging net op tijd weg om niet volledig aan gort te worden gereden. Door over te stappen naar Renault, en daarmee de best betaalde rijder na Seb en Lewis te worden, behield hij zijn marktwaarde en imago.
      Na een slecht eerste jaar wist hij in het tweede jaar Renault toch weer mooie resultaten te halen en geldt daardoor nog steeds als een toprijder. Daardoor wilde McLaren hem ook graag hebben.
      Evt toekomstige zitjes bij Ferrari en Mercedes of zelfs terug naar RBR liggen nog steeds in de lijn der mogelijkheden. Allemaal omdat hij op tijd weg ging.
      Was hij nog een jaar naast Max gebleven en nog harder naar huis gereden dan had het zijn marktwaarde echt flink aangetast en zijn eigen ego en zelfvertrouwen hadden er flink onder geleden.
      Je kan niet anders dan concluderen dat Daniël de beste keuze heeft gemaakt uit de opties die hij toen had. Bang of niet bang.
      Zelfde met de keuze voor McLaren nu. Dat zal wederom een goede blijken te zijn. Het is zelfs niet ondenkbaar dat hij in 2022 voor de titel rijdt met die auto.

      • + 9
      • 20 maa 2021 - 15:22
    • DBGates

      Posts: 2.464

      @Rimmer volledig met je eens.
      Hoe schat jij Perez in t.o.v. Max. Gaat Max hem tot snot rijden of gaan we gevechten zien

      • + 0
      • 20 maa 2021 - 16:04
  • Cookinho

    Posts: 280

    Ik vind het jammer dat Ferrari (naar mijn weten) geen poging heeft gedaan om Ricciardo binnen te halen. Niet dat hij daar voor overwinningen zou strijden, maar lijkt me prachtig. Past echter wel beter bij Mclaren.

    • + 1
    • 20 maa 2021 - 14:33
    • Stitch

      Posts: 5.225

      Mee eens. Vooral omdat ik hem hoger inschat als Sainz.

      • + 0
      • 21 maa 2021 - 00:40
  • Je moet het goed zeggen Ricciardo, je gier naar geld was groter dan je neus.

    • + 0
    • 20 maa 2021 - 15:03
    • De angst om door Max naar huis gereden te worden was groter dan zijn gok.

      • + 3
      • 20 maa 2021 - 15:23
    • alstro

      Posts: 47

      Dus als jij tijdens je jaarlijkse beoordelingsgesprek zit met je baas, dan zeg jij : joh baas ik hoef geen loonsverhoging, ik werk omdat het mijn hobby is.

      • + 0
      • 20 maa 2021 - 17:08
    • Trofeeën en bekers in de vitrinikast brengen geen brood op tafel.
      Genoeg tji-tjing op de bank zodat je de rest van je leven gebeiteld zit, vind ik persoonlijk een verstandig idee.

      • + 1
      • 20 maa 2021 - 18:17
    • Ik zeg niet dat het niet moest doen alstro, maar lieg er niet over.

      En ik ben met pensioen, dus ik hoef niet meer op gesprek te komen.

      • + 1
      • 20 maa 2021 - 18:45
    • d@nny

      Posts: 2.466

      Ook met het salaris van Red Bull was hij voor het leven voorzien F1 Benelux dus die reden is gewoon kul.

      • + 4
      • 20 maa 2021 - 20:51
    • the more you have, the more you want ...

      • + 0
      • 21 maa 2021 - 17:13
  • Iemand van de redactie heeft net drive to survive gezien. :)

    • + 0
    • 20 maa 2021 - 22:17
    • Maximo

      Posts: 6.688

      In die serie heeft Ricciardo ieder seizoen de hoofdrol.

      Eigenlijk begon ik mij gruwelijk te storen aan Ricciardo in de loop van de laatste serie.

      • + 0
      • 21 maa 2021 - 10:55
    • Man on fire was opnieuw zeer aangrijpend. De mooiste 'overwinning' van vorig seizoen staat op naam van Grosjean. Beste reeks van de drie. Hoewel ze wat traag op gang kwam, was het minder een F1/Liberty publiciteitsstunt dan de eerste reeks. Ik kon het zeker smaken.

      • + 0
      • 21 maa 2021 - 19:28
    • d@nny

      Posts: 2.466

      Ik heb met plezier naar alle drie de series gekeken. Deze serie vond ik wat minder "gemaakt" (dus minder zogenaamde team rivalitieten etc) en dat is wellicht door de kritiek die de rijders vorig jaar gaven.

      Al met al waren de drie test dagen en Drive to Survive een mooie opwarmer voor het begin van het seizoen. Bring on Friday!!!

      • + 0
      • 22 maa 2021 - 10:56

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:00

    Vrije training 3

    11:00 - 12:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    14:30 - 15:30

    Kwalificatie

    14:00 - 15:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    11:00 - 12:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    14:30 - 15:30

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    14:00 - 15:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 897
  • Podiums 23
  • Grand Prix 120
  • Land Australië
  • Geb. datum 1 jul 1989 (31)
  • Geb. plaats Perth, Australië
  • Gewicht 64 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit