user icon

Red Bull een optie voor Porsche: "We bekijken mogelijkheden in de F1"

  • Gepubliceerd op 09 maa 2021 16:44
  • comments 22
  • Door: Rob Veenstra

Red Bull zou een motorpartnerschap kunnen aangaan met een bedrijf als Volkswagen, waarbij Helmut Marko onthult dat beide bedrijven in gesprek zijn met elkaar maar er is nog niets besloten. Vorige week bevestigde Porsche vice-president Fritz Enzinger dat de autofabrikant, samen met het moederbedrijf Volkswagen, de motorbesprekingen van de Formule 1 in 2025 in de gaten houdt.

Volgend jaar wordt de ontwikkeling van de krachtbronnen van de sport bevroren tot 2025, wanneer nieuwe regels van kracht worden.

Enzinger vertelde de BBC: "Porsche en Volkswagen AG houden zich aan de constant veranderende regelgeving in alle relevante raceseries over de hele wereld. Dit is ook het geval met betrekking tot de opkomende nieuwe motor- en aandrijflijnverordening voor de Formule 1 vanaf 2025."

Dit leidde tot speculatie over met welk team of welke teams Porsche zou kunnen aansluite. Red Bull wordt al jaren de favoriet genoemd gezien het team uit Milton Keynes Honda als hun motorleverancier na dit seizoen kwijtraakt en in plaats daarvan de krachtbronnen zelf gaat onderhouden van 2022 tot eind 2024.

Marko bevestigt gesprekken met Porsche

Marko heeft bevestigd dat er gesprekken plaatsvinden, maar zegt dat er niets is besloten. Tegenover Servus-TV zei de Red Bull-adviseur: "Ik heb in het verleden met veel bedrijven gesproken. We praten met bedrijven over mogelijke samenwerkingsverbanden, maar er is nog niets besloten. Red Bull moet allereerst zelfvoorzienend zijn met een eigen motor."

"We hoeven nu alleen de motor vanaf 2022 te onderhouden, maar we hebben de technische mogelijkheden om de motor ook zelf te ontwikkelen omdat de nieuwe regelgeving vanaf 2025 moet zorgen voor een eenvoudigere en goedkopere motor."

Reacties (22)

Login om te reageren
  • Weer dat jaar 2025... Waarom heeft de leiding van F1 het zover laten komen ? 2022 was perfect geweest voor nieuwe fabrikanten.. Nu is het 2025 en vraag je dan maar af of de sport nog levensvatbaar is.

    • + 1
    • 9 maa 2021 - 17:03
    • Helemaal eens.

      Ondertussen verbinden merken/fabrikanten aan andere klasses. Kijk naar het WEC bvb ...geen uitstelgedrag.

      Op dat gebied lijkt de F1 als een overheidsorgaan...uitstellen of lange deadlines stipuleren. En gaandeweg de regels nog eens flink wijzigen.

      Gemiste kans.

      • + 1
      • 9 maa 2021 - 17:24
    • Snork

      Posts: 10.353

      Ik denk dat we wel reëel moeten zijn dat dit tijdperk erg lastig is voor motorfabrikanten. Vele automerken kondigen aan om in 2030 alleen nog volledig elektrisch aangedreven auto's te leveren, met Volvo als meest recent voorbeeld.
      De brandstofmotor lijkt aan het einde van zijn houdbaarheid gekomen te zijn. Wat wordt naast elektrisch het alternatief? Komt er überhaupt een alternatief? Waar steek je als fabrikant je geld en ontwikkeling in? En rendeert dat dan nog?
      Onder aan de streep is er voor elk bedrijf maar één ding dat telt, en dat is die zak met geld.

      • + 0
      • 9 maa 2021 - 17:46
    • @Snork. Niet alleen dat, maar hoelang is de autoindustrie op zichzelf nog relevant. Tesla heeft ook een 2030 doel... Alle auto's autonoom de weg op. Als jij en ik zelf niet meer hoeven te rijden, wat maakt het dan nog uit of je in een volvo, vw of een Ferrari rijdt... die kloten dingen gaan dan toch niet meer harder dan de snelheidslimiet.

      De afgelopen 10 jaar zijn er flinke stappen gemaakt met technische mogelijkheden en t zou me dus niet echt verbazen dat 2030 alle straatautos autonoom kunnen/moeten rijden.

      • + 0
      • 9 maa 2021 - 20:29
    • @TylaHunter droom lekker verder.. Dat 100% EV gaat al een groot probleem worden voor 2030, laat staan ook nog eens alles autonoom..

      • + 2
      • 10 maa 2021 - 05:03
    • @inflatable... Het is is zeker niet mijn droom. Eerder een nachtmerrie... Ik rijd graag auto. Maar bekijk het van een politiek oogpunt... Een van de meest dagelijkse doodsoorzaken aan banden door slechts een wetwijziging. De EU gaat een dezer dagen al een einddatum vaststellen voor de verkoop van benzine/diesel auto's. Alles autonoom in de westerse landen zou me niet langer meer verbazen.

      • + 0
      • 10 maa 2021 - 20:33
  • Die praat moet je niet serieus nemen als ze dat echt willen hadden ze het al gedaan bange poepers dat ze zijn ? en voor wat ?

    • + 1
    • 9 maa 2021 - 17:09
    • Snork

      Posts: 10.353

      Bange poepers? Durf jij wel, gij schavuit, bengel, kwajongen. Tsss, foei.

      • + 0
      • 9 maa 2021 - 17:19
    • waarschijnlijk omdat nog niet zeker is of de Formule 1 als merk dan nog wel interessant is voor de fabrikanten.

      • + 0
      • 9 maa 2021 - 17:37
  • Ah, weer dat Porsche verhaal.
    Volgende week nóg eens?
    ...maar dan met een spannende twist zoals "nee, toch maar niet"?

    • + 2
    • 9 maa 2021 - 17:34
  • snork heeft dus een betere uitleg !

    • + 0
    • 9 maa 2021 - 17:46
  • Supersoft

    Posts: 985

    Ik denk dat Bill Gates dan een andere pandemie heeft bedacht, dat we via 5g krijgen toegebracht. Alleen een chip kan het virus bestrijden. Een onderdeel van die chip maakt VW. Volgens mij is Gates nu al bezig om de grote fabrieken te bouwen.

    2025 is best ver weg!

    • + 0
    • 9 maa 2021 - 18:36
    • niet als je denkt dat het over 3 jaar pas is !

      • + 0
      • 9 maa 2021 - 19:12
    • Supersoft

      Posts: 985

      Inderdaad als je denkt dat het pas over 3 jaar is niet ?! ;-) :-D

      • + 0
      • 9 maa 2021 - 21:06
    • Wut?

      • + 2
      • 9 maa 2021 - 21:18
    • Dit is sarcasme toch?

      ...Toch???

      • + 0
      • 9 maa 2021 - 23:01
    • Een paprika chip heb ik vernomen.... schijnt dat Lays hier aandelen in heeft om zijn marktwaarde te vergroten.

      • + 1
      • 10 maa 2021 - 08:48
    • Arie54

      Posts: 3.628

      @Senninha1981: Lays is een piepkleine speler, ik denk eerder aan Nutella.

      • + 0
      • 10 maa 2021 - 09:46
    • Na de volgende graancirkel meeting wordt er meer bekend gemaakt!

      • + 1
      • 10 maa 2021 - 10:08
  • PKracing

    Posts: 797

    Op zich een mooie combi ook voor Max. Hij en z’n pa hebben een voorliefde voor Porsche.

    • + 0
    • 9 maa 2021 - 23:14
    • Arie54

      Posts: 3.628

      Ik ook, de enige echte klassieke stijlvolle sportwagen. Het verschil zit 'm in het feit dat ik net een C3 kan betalen en de Verstappens bij wijze van spreken voor elke dag van de week een Porsche kunnen kopen.

      • + 0
      • 10 maa 2021 - 09:48
  • Er is in ieder geval materiaal om over te schrijven, maar voor puntje bij paaltje is gekomen is Rich Energy verkrijgbaar in alle supermarkten van Europa, vallen Pasen en Pinksteren op één dag en zijn aandelen in de productie van gevleugelde varkenshaas een top investerint

    • + 0
    • 10 maa 2021 - 11:30

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:00

    Vrije training 3

    11:00 - 12:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    14:30 - 15:30

    Kwalificatie

    14:00 - 15:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    11:00 - 12:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    14:30 - 15:30

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    14:00 - 15:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land Oostenrijk
  • Geb. datum 27 apr 1943 (77)
  • Geb. plaats Graz, Austria, Oostenrijk
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 0,00 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit