user icon
user icon

Bottas onthult truc om zelfvertrouwen hoog te houden

  • Gepubliceerd op 05 nov 2020 16:41
  • comments 9
  • Door: Bo Brautigam

Valtteri Bottas komt totaal niet over als een ijdel, arrogant of zelfs narcistisch individu. Toch heeft de Fin toegegeven dat zijn appartement in Monaco vol hangt met foto's van hemzelf. 

Het is Valtteri Bottas nog niet gelukt om de échte klus te klaren: Lewis Hamilton van de troon te stoten en een wereldkampioenschap te pakken naast de Brit. Waar Valtteri in 2019 als tweede finishte in het klassement, zal dat in het huidige seizoen waarschijnlijk ook weer zo zijn. De motivatie hoog houden terwijl je naast één van de beste Formule 1-coureurs aller tijden rijdt is niet eenvoudig, maar Bottas zijn partner Tiffany Cromwell - professioneel fietser en kundig in mind-management - schijnt daar een trucje voor te hebben. 

"Ik zou echt niet weten wat Lewis anders zou kunnen doen ten opzichten van Valtteri", zo vertelt Tiffany. "Het enige wat ik kan doen is Valtteri er aan herinneren hoe goed hij is, wat hij heeft bereikt en dat dat los staat van wat Lewis aan het doen is."

Om deze motivatietruc concreet te maken heeft Tiffany iets bijzonders gedaan. "Één ding wat Tiffany heeft gedaan was best wel indrukwekkend. Ze heeft foto's van al mijn overwinningen over de gehele muur in ons appartement gehangen", zo onthult Bottas. "Ze zei tegen me: wanneer je er naar kijkt dan besef je precies waar je tot in staat bent! En ik moet zeggen dat het werkt, want wanneer ik na een slecht weekend thuiskom en naar die foto's kijk dan denk ik 'Ah inderdaad, die heb ik weten te winnen!'', zo sluit Bottas af. 

Reacties (9)

Login om te reageren
  • Bottas is wellicht een van de meest onderschatte coureurs. Verschillen tussen hem en Hamilton zijn meestal binnen 0,2 per ronde of zelfs minder - wat op zich in a way acceptabel is als je bedenkt hoe goed Hamilton is(of is Hamilton wellicht niet zo goed? Ehhmm, nee, hij is gewoon goed). Op zijn goede dagen verslaat hij zelfs Hamilton, op zijn minder goede dagen blijft hij echter in buurt binnen 0,1 - 0,2. Op zeer slechte dagen, een paar keer per jaar, is het verschil rond halve seconde.
    Niet dat ik ze vergelijk maar als ik naar Albon kijk dan heeft hij, zo te zien, alleen maar zeer slechte dagen.

    • + 0
    • 5 nov 2020 - 17:03
    • Patrace

      Posts: 2.370

      Bottas is een snelle coureur over één rondje, maar geen goede racer.
      Hij vreet zijn banden veel sneller op dan Lewis en laat het mede daardoor regelmatig afweten in de race. Daarnaast maakt hij foutjes als hij onder druk staat.

      Hij rijdt al voor het vierde seizoen in verreweg de beste auto van het veld en heeft nog altijd pas 9 overwinningen gepakt. Ter vergelijking: Rosberg heeft in de laatste 3 seizoenen dat die naast Hamilton reed 19 overwinningen gepakt. (En dan hebben we sindsdien nog meer races ook).

      Dus nee, ik geloof niet dat Bottas een onderschatte coureur is.

      • + 3
      • 5 nov 2020 - 17:50
    • Beri

      Posts: 2.799

      Eigenlijk is Bottas geen goede coureur. Als je bekijkt dat hij 8 overwinningen heeft behaald in een periode waarin Hamilton er 40 (tel maar na) heeft gehaald en Verstappen er ook 8 heeft gehaald (Spanje niet meegerekend omdat ik het over vanaf 2017 heb), dan doe je het gewoon slecht.
      In het materiaal waarin Bottas rijdt, moet hij beter kunnen. Met een zelfde mindset en hetzelfde talent als Hamilton, had Verstappen zelfs maar 1 of 2 overwinningen kunnen hebben.

      Bottas is een perfecte tweede rijder. Iets waar Red Bull ook naar op zoek zou moeten zijn. Een goede wingman die tactisch voordeel kan geven. En meer is hij niet. Ook niet voor Mercedes. Anders hadden ze het tactisch wel anders gespeeld op Imola en was niet Hamilton zo overduidelijk naar voren geschoven van 3 naar 1.

      • + 1
      • 6 nov 2020 - 08:24
  • kijk, dat is dus weer een compleet verkeerde aanpak, vind je het gek dat het niks wordt..
    als ik Vallteri was dan had ik juist foto's van Lewis in m'n appartement, eentje op het dartbord, eentje in de wc pot, eentje...

    • + 2
    • 5 nov 2020 - 17:09
    • P. Clemenza
      Ik zou zeggen ook een foto van Lewis in zijn slaapkamer, zal wellicht ook in a way motiverend zijn, Tiffany gaat zeker niet klagen dan.

      • + 0
      • 5 nov 2020 - 17:15
  • Ze mag er wel wezen, die Tiffany.

    • + 0
    • 5 nov 2020 - 21:31
    • Nou ik vindt dat erg tegen vallen.

      • + 1
      • 6 nov 2020 - 04:09
  • Volgens mij ben je dan gewoon een rare narcist...

    • + 0
    • 5 nov 2020 - 21:32
  • k.w

    Posts: 663

    Gelukkig zijn de appartementjes in Monaco allen redelijk klein.....dan heb je niet veel overwinning foto's nodig om snel vol te hangen .

    • + 0
    • 6 nov 2020 - 08:44

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Welke F1-coureur stelde het meest teleur in 2020?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 1.322
  • Podiums 50
  • Grand Prix 119
  • Land FI
  • Geb. datum 28 aug 1989 (31)
  • Geb. plaats Nastola, FI
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,73 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul 2020
Oostenrijk
10 - 12 jul 2020
Oostenrijk
17 - 19 jul 2020
Hongarije
31 - 2 aug 2020
Groot Brittannië
7 - 9 aug 2020
Groot Brittannië
14 - 16 aug 2020
Spanje
28 - 30 aug 2020
België
4 - 6 sep 2020
Italië
11 - 13 sep 2020
Italië
25 - 27 sep 2020
Rusland
9 - 11 okt 2020
Duitsland
23 - 25 okt 2020
Portugal
31 - 1 nov 2020
Italië
13 - 15 nov 2020
Turkije
27 - 29 nov 2020
Bahrein
11 - 13 dec 2020
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul 2020
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul 2020
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul 2020
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug 2020
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug 2020
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug 2020
28 - 30 aug 2020
4 - 6 sep 2020
Italië Monza
11 - 13 sep 2020
Italië Mugello
25 - 27 sep 2020
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt 2020
Duitsland Nurburgring
23 - 25 okt 2020
31 - 1 nov 2020
13 - 15 nov 2020
Turkije Istanbul Park
27 - 29 nov 2020
11 - 13 dec 2020
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar