user icon
user icon

F2-crash zorgt voor F1-onderzoek naar ontwerpfout van 18 inch banden

  • Gepubliceerd op 28 sep 2020 11:21
  • comments 13
  • Door: Rob Veenstra

De FIA zal onderzoeken of er een veiligheidsprobleem is met het soort 18-inch wielen dat in 2022 in de Formule 1 wordt geïntroduceerd. Hoewel de coronacrisis de introductie in de F1 tot 2022 heeft uitgesteld, gebruikt het Formule 2-veld dit jaar voor het eerst 18-inch Pirelli-banden.

Op zondag in Sochi dwong een beangstigende en uiteindelijk vurige crash tussen Luca Ghiotto en Jack Aitken tot het staken van de Formule 2-race. Naderhand vroegen sommige waarnemers zich af of de crash een probleem aan het licht bracht met het 18-inch ontwerp dat een plotselinge lekke band veroorzaakt bij zelfs licht contact.

Masi dacht er niet bij na

F1-racedirecteur Michael Masi kreeg de vraag of er een link gelegd kon worden met de 18-inch banden. Hij gaf toe dat hij er niet over nagedacht heeft of het 18-inch ontwerp inherent problematisch is.

Michael Masi: "Om eerlijk te zijn, met betrekking tot dit incident, was ik vooral geïnteresseerd in de toestand van de coureurs en het herstel van de bandenstapels en vangrails. De FIA ​​besteedt altijd aandacht aan deze zaken, dus ik weet zeker dat we het samen met Pirelli na het weekend zullen onderzoeken, net als bij elk ander ernstig incident."

Reacties (13)

Login om te reageren
  • Stitch

    Posts: 5.045

    Dat zou inderdaad goed zijn om dat vantevoren te onderzoeken. Kinderziektes komen zo wel aan het licht.

    • + 0
    • 28 sep 2020 - 11:38
  • Snork

    Posts: 8.818

    Los van het incident, ik vind die 18 inch banden in de F2 er goed uitzien! Ik denk dat we over een aantal jaren naar de huidige F1 banden kijken en ze er hopeloos ouderwets uit vinden zien. Maar goed, dat is slechts uiterlijk. Ik kan me voorstellen dat de controle over de auto beter wordt met 18 inch. Jammer dat ik weinig kan vinden over hoe de coureurs in de F2 de 18 inch banden ervaren.

    • + 1
    • 28 sep 2020 - 12:25
    • Het valt iig op dat Nikita Mazepin sinds die introductie veel minder last heeft van lockups dan vorig jaar en heel aardig meekomt in dit veld. Ook zie je dat debutanten nu veel minder moeite hebben met bandenmanagement

      • + 0
      • 28 sep 2020 - 12:48
    • Snork

      Posts: 8.818

      De vraag is alleen of die verschillen te maken hebben met 18 inch, of een andere compound van het rubber. Geen idee.

      • + 0
      • 28 sep 2020 - 13:07
    • mario

      Posts: 6.882

      De huidige banden zijn ook hopeloos ouderwets en dat voor een sport die technologisch juist het neusje van de zalm zou moeten zijn...... Zelfs een Panda heeft 14 inch banden.....

      • + 0
      • 29 sep 2020 - 09:39
  • d@nny

    Posts: 2.277

    Ik dacht dat de nieuwe regels voor de F1 waren uitgesteld naar 2022 maar dat de nieuwe 18" velgen wel al de intrede in de F1 zouden maken in 2021?

    Wellicht ook alweer veranderd.

    • + 0
    • 28 sep 2020 - 12:55
    • Snork

      Posts: 8.818

      Volgend jaar blijft alles bij hetzelfde, alleen een aanpassing van de vloer om 10% downforce-reductie te bewerkstelligen en daarmee te zorgen dat volgend jaar dezelfde Pirelli-banden gebruikt kunnen worden.

      • + 0
      • 28 sep 2020 - 13:08
    • Om 18" banden op de auto te kunnen doen, moet je echt flink wat aan de auto veranderen in het geval van een F1. Nu zit namelijk een aanzienlijk deel van de vering gewoon in die band. Kortom je moet best wel wat veranderen om dit op te vangen.

      • + 1
      • 28 sep 2020 - 14:11
  • Ik heb de 13 inch banden altijd maar rare worsten gevonden, maar met 18 inch zijn ze wat mij betreft te ver doorgeschoten. 15 of 16 inch was prima geweest.

    • + 0
    • 28 sep 2020 - 13:05
    • Op internet zijn er Mercedes en Renault foto's te zien van de 18 inch test. Wanneer de velgen gewoon zwart zijn ziet het er aardig mooi uit.

      • + 0
      • 28 sep 2020 - 18:30
  • Net of t raar is dat een band ploft in een vol gas bocht waarbij alle druk aan 1 kant van de band komt als er contact is...

    • + 1
    • 28 sep 2020 - 13:19
  • Ik weet niet hoe het met jullie is, maar ik erger me kapot aan het Pirelli logo dat kaarsrecht op de zijwang geplakt is en daardoor de ronding van de band niet volgt 😬

    • + 0
    • 28 sep 2020 - 16:31
  • Pirelli met een ontwerp fouten aan de banden, wie had dat gedacht,..

    • + 0
    • 28 sep 2020 - 18:42

PT Grand Prix van Portugal

Lokale tijd 

PT Grand Prix van Portugal

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie komt er naast Verstappen te zitten in 2021?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Land Italië
  • Geb. datum 24 feb 1995 (25)
  • Geb. plaats Arzignano, Italië
  • Gewicht 74 kg
  • Lengte 1,84 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

  • Team naam Pirelli
  • Basis Milan, Italië
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar