user icon
user icon

Frustraties bij Abiteboul na vertrek Ricciardo: "Hij is een emotionele jongen"

  • Gepubliceerd op 22 sep 2020 09:04
  • comments 17
  • Door: Rob Veenstra

Voor de start van dit F1-seizoen waren er al diverse coureurs die aankondigden om in 2022 naar een ander team te vertrekken. Het balletje begon te rollen door Ferrari, dat aangaf niet verder te willen met Sebastian Vettel en Carlos Sainz als vervanger had gecontracteerd. Op zijn beurt werd Sainz vervangen door Ricciardo die zal vertrekken bij Renault, maar ook het Franse team had snel een oplossing gevonden door Fernando Alonso van stal te halen.

Het vertrek van Daniel Ricciardo leverde echter frustraties op bij Cyril Abiteboul. De Renault-teambaas dacht dat hij Ricciardo voor de lange termijn had binnengehaald, maar dat bleek iets anders te zijn. De Fransman sneerde snel naar zijn Australische coureur en zei dat 'wederzijds vertrouwen, eenheid en toewijding cruciale waarden zijn voor een team.'

Veel beloftes aan Ricciardo

In de tussentijd is Abiteboul weer tot rust gekomen. In een interview met motorsport.com zegt hij dat hij Ricciardo zijn vertrek achteraf niet kwalijk neemt. "Ik weet dat Ricciardo in het verleden veel is beloofd. Niet alleen door ons, maar ook door zijn vorige team. Daniel is een emotionele jongen, maar hij heeft stappen in die richting gezet."

Hij betreurt echter nog steeds dat Ricciardo zojuist vertrekt. "Ik denk dat iedereen de frustratie voelde toen de aankondiging kwam. Ik voelde dat we vooruitgang boekten. We hebben maatregelen genomen en de auto werd steeds beter."

Abiteboul kijkt nu met vertrouwen naar de toekomst en trok een wijze les uit de situatie met Ricciardo. "Het is echt waar dat als je van coureur wisselt, je een stap terug doet voordat je weer vooruit kunt. Dat is wat we dit jaar zien en het is iets dat we ook in de toekomst willen zien; stabiliteit brengen. Het eerste jaar met een nieuwe coureur is altijd een soort investering voor de jaren daarna. We zullen dus langer met onze coureurs moeten werken als we echt vooruit willen."

Reacties (17)

Login om te reageren
  • Politik

    Posts: 6.280

    Ricciardo had toch een enigszins teleurstellend 2019 achter de rug. Ik denk dat hij op meer vooruitgang had gehoopt bij Renault, maar in plaats daarvan werden ze voorbij gestreefd door Mclaren.

    Ricciardo zag dat wat Zak Brown hem eind 2018 voor had gespiegeld, door Mclaren waar werd gemaakt. Tel daarbij op de overstap van Mclaren naar Mercedes en het is logisch dat hij bij Mclaren meer perspectief ziet dan bij Renault.

    Ik ben in ieder geval erg blij dat hij bij Mclaren rijdt volgend jaar.

    • + 2
    • 22 sep 2020 - 09:43
    • beerkuh

      Posts: 1.929

      buiten dat je hier absoluut een punt hebt vergeet je dat dezelfde abiteboul zinspeelde op het niet doorzetten van Ricci zijn contract! sterker nog de tendens was dat Ricci uit mocht gaan kijken naar een ander team en dat er weinig ruimte was om hem in de toekomst een stoel te garanderen (letterlijk meermale gezegd)

      • + 0
      • 22 sep 2020 - 13:58
    • Politik

      Posts: 6.280

      Klopt, heb ik ook ergens gelezen.
      Als ik dan lees dat hij ergens tussen de 20 en 30 miljoen verdient.....
      Dat is geen salaris voor een team dat om de vijfde plaats in het WCC strijdt.

      Behoorlijk hypocriet dat Abiteboul blijkbaar op zijn teentjes is getrapt.
      Hij zal het wel als een nederlaag zien, dat Ricciardo uit zichzelf opgestapt is denk ik.

      • + 0
      • 22 sep 2020 - 17:11
  • Taures

    Posts: 1.012

    Toch sneu voor Abiteboul, gun Renault ten minste 1 overwinning voordat Ricciardo vertrek.

    • + 1
    • 22 sep 2020 - 09:54
  • Rianata

    Posts: 2

    "Ik weet dat Ricciardo in het verleden veel is beloofd. Niet alleen door ons, maar ook door zijn vorige team."

    Cyril moet toch ook altijd nog even een sneertje uitdelen naar RB waar het kan :-D

    • + 3
    • 22 sep 2020 - 09:57
    • Maar Hulkenberg er wel gewoon uit trappen, en die is mijn inziens toch een stuk beter als die Ocon!

      • + 1
      • 22 sep 2020 - 11:02
    • gridiron

      Posts: 125

      Ik dacht dat Ricciardo hiervoor al weg was gegaan bij REnault

      • + 0
      • 22 sep 2020 - 12:34
  • snailer

    Posts: 3.825

    Onvoorstelbaar. Alsof we de gemaakte fouten al niet gezien hebben en dat de posts zijn weggehaald. Foei. Kleuterleiders...

    • + 2
    • 22 sep 2020 - 10:24
  • SuperMax

    Posts: 40

    Abiteboul is anders ook best een emotionele jongen...

    • + 1
    • 22 sep 2020 - 11:06
  • vPutten

    Posts: 1.066

    Ik heb me nooit helemaal een de indruk kunnen onttrekken dat het binnen halen van Ricciardo min of meer een politiek spelletje is geweest, Dat soort van bubbeltjes houden meestal geen stand.

    • + 0
    • 22 sep 2020 - 11:12
  • Patrace

    Posts: 2.295

    Als Abiteboul Ricciardo voor de lange termijn had willen behouden, had hij een langdurig contract moeten afsluiten. Dat heeft hij niet gedaan. Dus loop je het risico dat iemand aan het einde van zijn contract vertrekt. Zoals nu is gebeurd. Dan moet je achteraf niet gaan zeuren dat je dacht iemand voor de lange termijn te hebben. Je wist van tevoren dat dit kon gebeuren of je bent ongelooflijk naïef.

    Waarom zou Ricciardo blijven als hij elders betere kansen ziet?

    • + 2
    • 22 sep 2020 - 11:14
  • Abiteboul zou in een veteranen voetbalelftal een redelijk potje kunnen trappen.

    • + 0
    • 22 sep 2020 - 12:12
    • Ik denk dat hij vrij snel tegen een rooie kaart aanloopt wegens natrappen.

      • + 0
      • 22 sep 2020 - 12:45
  • gridiron

    Posts: 125

    En nu Ricciardo op zijn laatste race op het podium, en hij mag kiezen welke tatoeage er komt te staan.

    • + 0
    • 22 sep 2020 - 12:33
  • Dus Alonso moet tot aan zijn 50e blijven racen :P

    • + 0
    • 22 sep 2020 - 13:49
    • Als hij fit blijft, zie ik niet in waarom niet.

      • + 0
      • 22 sep 2020 - 14:21
    • ringo

      Posts: 3.292

      Denk dat zijn merk kimoa moet wat airtime hebben :) is natuurlijk goedkoper als hij F1 raced... en is tuurlijk ook goed voor de bedrijf met een gelijkaardige naam in amsterdam :) Free commercials :)

      • + 0
      • 23 sep 2020 - 15:42

PT Grand Prix van Portugal

Lokale tijd 

PT Grand Prix van Portugal

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie komt er naast Verstappen te zitten in 2021?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 132
  • Podiums 0
  • Grand Prix 78
  • Land Spanje
  • Geb. datum 29 jul 1981 (39)
  • Geb. plaats Oviedo, Spanje
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar