user icon

Haas-coureurs ontvangen straf: Magnussen teruggezet naar P10

  • Gepubliceerd op 19 jul 2020 20:28
  • comments 28
  • Door: Rob Veenstra

Het team van Haas scoorde vanmiddag met Kevin Magnussen haar eerste punten van het jaar. Dat zorgde voor blijdschap bij het Amerikaanse team maar heel lang duurde dat niet. Vlak na de race werd bekend dat Haas gebruik had gemaakt van 'driver aids' ook wel rijhulpmiddelen.

In de opwarmronde zou Haas dit hebben gedaan waarna beide Haas-wagens onderzocht werden. De stewards van de race hebben nu onderzoek gedaan en een beslissing genomen.

Haas verliest punten

Helemaal te treuren hoeft men bij Haas niet maar het feestje zal wel minder vrolijk zijn dan na de finish. Haas is schuldig bevonden aan het overtreden van de reglementen en beide coureurs ontvangen een 10 seconden tijdstraf. Voor Romain Grosjean maakt dat niet veel uit.

Kevin Magnussen daarentegen zakt van de negende plaats naar de tiende plaats. De 2 punten die hij had worden dus omgezet in 1 punt. Carlos Sainz kwam als tiende over de finish maar schuift op naar de negende plaats en wisselt dus van punten met Magnussen.

Reacties (28)

Login om te reageren
  • jd2000

    Posts: 4.600

    Weet nog steeds niet wat men daarmee bedoeld.

    • + 4
    • 19 jul 2020 - 20:38
    • Zoals ik het zie, de coureur mag aan de team vragen om te wisselen. En mag niet door de team bepaald worden.

      • + 0
      • 19 jul 2020 - 20:43
    • Tractie controle bijvoorbeeld. Dat zal het misschien niet zijn geweest maar schijnbaar hebben ze iets gebruikt wat niet mag.

      • + 0
      • 19 jul 2020 - 20:44
    • Astfgl

      Posts: 189

      Blijkbaar is de regel dat coureurs de formatieronde zelfstandig moeten afleggen en zonder externe hulp. Doordat de call om naar slicks te gaan vanuit het team kwam, hebben ze deze regel overtreden.

      Ik vind het nog steeds wat vaag, eerlijk gezegd. In 2007 toen Spyker in de formatieronde Winkelhock naar binnen haalde voor natweerbanden op de Nürburgring, was het ook een call van het team. Is die regel in de tussentijd toegevoegd of veranderd dan?

      • + 0
      • 19 jul 2020 - 20:44
    • mario

      Posts: 7.389

      Ik zou ook graag willen weten welke "driver aids", d'r zijn meerdere hulpmiddelen... Gewoon uit interesse ben ik benieuwd naar welke "driver aids"

      • + 0
      • 19 jul 2020 - 21:19
    • mario

      Posts: 7.389

      Aha,.... J. Villeneuve heeft het hieronder duidelijk gemaakt met een kopie van een stuk tekst..... Gaat dus om dat er vanuit de pits tijdens de opwarmronde geen instructies mogen worden gegeven aan de coureurs.... Dit hebben ze bij Haas wel gedaan, ze hebben de coureurs gezegd dat ze naar binnen moesten komen om te wisselen naar slicks....
      Nu is het wel duidelijk :)

      • + 0
      • 19 jul 2020 - 21:24
    • Dus iets wat tijdens de race wel mag. mag tijdens de formatieronde niet?

      Overigens de laatste tijd veel halve mededelingen, dus zonde journalistiek vragen te stellen/beantwoorden.

      • + 1
      • 20 jul 2020 - 16:47
    • mario

      Posts: 7.389

      @James: Ja, blijkbaar.... Ik wist het ook niet....

      • + 0
      • 20 jul 2020 - 17:34
  • Hmm rijhulpmiddelen.. Daar handelt Robert Doornbos toch in? Lijkt me niet lekker zitten trouwens!

    • + 1
    • 19 jul 2020 - 20:42
  • wibi

    Posts: 4.454

    Onderzoek het gedrag van Hammie maar.... jullie hebben blijkbaar toch niks beters te doen. Zielig voor Haas en treurig voor Gunther...vind ik echt zielig voor hem...

    • + 0
    • 19 jul 2020 - 20:42
    • Politik

      Posts: 6.496

      Waarom zouden ze het gedrag van Hamton onderzoeken?

      • + 3
      • 19 jul 2020 - 20:44
    • Aadfanaat

      Posts: 578

      Heeft Gunther het dan ook? Ik weet niet of het zielig voor hem is misschien zijn die twee geïnfecteerd door hem.

      • + 0
      • 19 jul 2020 - 21:48
  • Cruise control mag niet hè....

    • + 0
    • 19 jul 2020 - 20:43
    • Haha, geniaal Pierluigi ;-)

      • + 0
      • 19 jul 2020 - 20:45
  • Het zal Haas worst wezen, die heeft een felbegeerd puntje zijn leger weten binnen te slepen.

    • + 0
    • 19 jul 2020 - 20:47
    • Geen punt bij grosjean?

      • + 1
      • 19 jul 2020 - 21:12
    • In iedergeval van de hatelijke 0 af. Weer aansluiting op Alfa Romeo en voorbij aan Williams. Kevin mag dan agressief zijn... hij houdt in iedergeval zijn emoties onder de controle tijdens de race en blijft gefocust. Grosjean had weer een paar rare bewegingen gemaakt deze race.

      • + 0
      • 19 jul 2020 - 23:27
  • Remax

    Posts: 13

    Tja op die full wets was dat wel nodig

    • + 0
    • 19 jul 2020 - 21:05
  • Ah, wat zonde! En dat in een cruciaal jaar voor Haas. Maar goed, regel 1 is binnen de lijntjes kleuren.

    • + 1
    • 19 jul 2020 - 21:10
  • "A few years ago, F1 experimented with a rule banning teams from giving drivers too many instructions over the team radio. After a couple of penalties (notably to Nico Rosberg in the 2016 British GP, when he was trying to fix a gearbox issue) everyone realised that it was a bit of a silly rule, and it was dropped. However, it does still apply to the formation laps of the races, with teams unable to issue instructions to their drivers during the warm-up lap.

    This is what Haas fell foul of In Hungary. The team told both drivers to pit and switch to slick tyres which, according to the Stewards, is a breach of Article 27.1 of the Sporting Regulations, which state that drivers must drive the car alone and unaided. The result is that both cars have had 10 seconds added to their race times - Magnussen drops from ninth to 10th, with Carlos Sainz moving up a spot, while Grosjean slips from 15th to 16th behind Kimi Raikkonen."

    • + 5
    • 19 jul 2020 - 21:10
  • London

    Posts: 706

    Ik vind het kansloos. Dit maakt de sport mooi en de FIA maakt het kapot met zn regels.

    • + 1
    • 19 jul 2020 - 21:24
    • Nee, dit is een duidelijke regel. Door het geven van eens strategische instructie in de opwarmronde heeft Haas het verloop van de race gemanipuleerd.

      • + 1
      • 19 jul 2020 - 22:38
    • Kvyat vroeg in de opwarmronde ook aan z'n engineer om binnen te komen voor slicks, maar die hield wijselijk zijn mond.

      • + 0
      • 19 jul 2020 - 22:57
    • ringo

      Posts: 3.348

      Vind dat het moet kunnen maar dan wel vanaf pitstraat. Is gewoon keuze, kan voor hun geniaal zijn.. vind niks mis mee het is ook een risico

      • + 0
      • 20 jul 2020 - 03:11
  • Wieber alsjeblieft die Romain eruit. Was ook geen schim van zijn teamgenoot afgelopen race, terwijl iemand als Hulk wellicht wel op hetzelfde niveau als Magnussen had gepresteerd.

    • + 0
    • 20 jul 2020 - 09:14
    • Juppp...het is over en uit met Romain.

      • + 0
      • 20 jul 2020 - 11:36

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land Frankrijk
  • Geb. datum 17 apr 1986 (34)
  • Geb. plaats Geneve, Frankrijk
  • Gewicht 71 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar