user icon
user icon

Doktoren halen Alex Zanardi langzaam uit coma

  • Gepubliceerd op 17 jul 2020 08:54
  • comments 13
  • Door: Rob Veenstra

Voormalig Formule 1-coureur Alex Zanardi wordt uit een medisch geïnduceerde coma gehaald, maar artsen hebben gezegd dat zijn neurologische toestand 'ernstig' blijft. De 53-jarige Italiaan, viervoudig Paralympisch gouden medaillewinnaar, liep op 19 juni ernstig hoofdletsel op bij een crash met een vrachtwagen op zijn handfiets.

Het Aou Senese-ziekenhuis in Siena, waar Zanardi wordt behandeld, gaf de volgende verklaring af: "Het gezondheidsmanagement informeert, in overleg met de familie, dat de geleidelijke vermindering van sedo-analgesie is begonnen. Na het verminderen van de sedatie, zal het een paar dagen duren voor verdere evaluatie van de patiënt door het multidisciplinaire team dat voor de atleet zorgt, zodat het therapeutische en revalidatiepad kan worden voortgezet."

De verklaring voegde eraan toe dat het ziekenhuis volgende week een verdere update zal geven over de toestand van Zanardi.

Zanardi's beide onderbenen zijn geamputeerd na een crash in de American Memorial 500 Cart-race in Duitsland in 2001. Hij keerde terug naar de autosport, won vier keer voor BMW in het World Touring Car Championship van 2005-09 en stapte vervolgens over op handwielrennen.

Naast zijn vier gouden medailles heeft hij 12 wereldkampioenschappen in de sport gewonnen, evenals de 2011 New York Marathon.

Reacties (13)

Login om te reageren
  • Blijf vechen Alex, je kan het!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • + 2
    • 17 jul 2020 - 09:15
    • wibi

      Posts: 4.363

      Hoe lang is dit nu geleden? Toch zeker meer dan 4 weken? Conclusie: dan komt het nooit meer goed helaas...zie Michael Schumacher...

      • + 1
      • 17 jul 2020 - 10:37
    • Ik vrees ook dat er niet veel meer van Zanardi over is. Hij heeft zijn klappen gehad, en op gegeven moment ga je je afvragen of het nog wel zinnig is om hem op te lappen.

      • + 0
      • 17 jul 2020 - 10:53
    • VAn je fans moet je het maar hebben Alex, ... Die schrijven je gelijk af terwijl ze absoluut niet weten hoe de vork in de steel zit

      • + 2
      • 17 jul 2020 - 12:37
    • @RJHvandaag en dat basseer je op je eigen wens of iets wat je denkt dat hij wilt?
      naast dat jij geen inzicht hebt slaat je opmerking natuurlijk nergens op.

      • + 0
      • 17 jul 2020 - 21:02
  • Non Molare Campione !

    • + 0
    • 17 jul 2020 - 09:37
  • Zanardi is en blijft een held, maar hoeveel fukkin pech kan je in je leven hebben qua ernstige ongevallen ...

    • + 1
    • 17 jul 2020 - 09:47
    • alle respect voor Alessandro Zanardi want het is een van m'n helden,
      maar om het allemaal op pech af te schuiven, aan de andere kant ook veel geluk dat hij er uberhaupt nog was en allerlei successen kon boeken.
      het is nou eenmaal ook een adrenaline junkie die Zanardi, ovalracing is gevaarlijk natuurlijk,
      en ook met de handbike zal het niet zachtzinnig gegaan zijn op een niet afgesloten openbare weg,
      anyway ik hoop ook van harte dat hij er helemaal bovenop komt, mooie vent en zijn enthousiasme werkte altijd aanstekelijk

      • + 5
      • 17 jul 2020 - 10:03
  • Pfff, 4 weken in een kunstmatige coma en meerdere operaties ondergaan.
    Nu is het afwachten in welke toestand hij verkeert als hij over een paar dagen
    weer helemaal wakker is.
    Ik wens hem en zijn dierbaren heel veel kracht de komende tijd.

    • + 1
    • 17 jul 2020 - 09:48
    • Patrace

      Posts: 2.226

      Het in kunstmatig coma zijn is niet persé slecht geloof ik en het is schijnbaar zelfs goed om je lichaam te laten herstellen. Maar de vraag is natuurlijk welke schade er aan zijn hersenen is aangericht en of de doktoren de diverse botbreuken nog goed hebben kunnen herstellen.
      Ik gun hem een voorspoedig herstel en hoop van harte dat hij er goed uit komt.
      Fingers crossed!

      • + 2
      • 17 jul 2020 - 09:56
  • Ik duim voor deze ultieme krijger.

    • + 2
    • 17 jul 2020 - 10:12
  • Laten we hopen dat ie er goed uit komt. Fingers crossed.

    • + 1
    • 17 jul 2020 - 10:28
  • terazino

    Posts: 582

    Ik hoop dat hij er weer bovenop komt. Een van de weinige coureurs die nog een inspiratie is voor anderen.

    • + 1
    • 17 jul 2020 - 12:53

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Perez vertrekt onvrijwillig: Wie wordt binnenkort bekend als zijn opvolger?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land IT
  • Geb. datum 23 okt 1966 (53)
  • Geb. plaats Bologna, Italy, IT
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 0,00 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel